Hovedtema for seminaret er drift av treningssenter: Strategi og endringsledelse i tøffe tider. Her kan du diskutere erfaringer med bransjesystem, leverandører, personal, økonomistyring, ledelse og strategi med kolleger i treningsbransjen.
Treningssenterbransjen har gjennom de senere år opplevd en fantastisk utvikling. Stadig nye og spennende konsepter, treningsformer og produkter dukker opp og har gjort det å trene på treningssenter stadig mer interessant. Vi ser et stadig økende fokus på fysisk aktivitet og trening.
Samtidig kan vi nå registrere at økningen har stagnert. Veksten i antall treningssenter og omsetning har stoppet opp og det er tilnærmet nullvekst de siste tre år. Nå er hver 5. voksne nordmann medlem av et treningssenter. Dette er høyeste penetrasjonsraten i Europa.
CrediCare sin omdømmeundersøkelse fra 2016, viser at bransjen har et utfordrende dårlig omdømme blant den delen av befolkningen som ikke trener på treningssenter.
Midt opp i alt dette så har marginene i bransjen krympet til to små prosenter. Mer enn 4 av 10 treningssenter går med underskudd, noe som gjør det utfordrende å utvikle sentrene videre.
Strategi og endringsledelse
Hvordan er det mulig å beholde posisjonen og gjenta suksessen med et slikt bakteppe? Og kanskje aller helst hvordan sikre en høyere avkastning og positive resultater fremover?
Dette er bakteppet til tematikken på årets TREN-seminar i mars. Strategi og endringsledelse – i tøffe tider.
CrediCare arrangerer 23. og 24. mars 2017 sitt TREN seminar – TREN17. Dette er 10. år på rad dette arrangeres og samler hvert år ca. 250 deltakere fra alle deler av bransjen.
Hovedtemaene for seminaret er drift av treningssenter. Her får man diskutert erfaringer med bransjesystem, leverandører, personal, økonomistyring, ledelse og strategi.
Markedssjef Tine Okstad Vie forteller at de stadig ønsker å fornye seg.
– Thon hotell tilbyr lokaler som åpner for nye muligheter til å gjennomføre seminaret på. I tillegg til at vi selvsagt alltid søker nye, interessante og dagsaktuelle utfordringer i bransjen. Det er ikke tilfeldig at TREN17 har strategi og endringsledelse som gjennomgående tema for dagene, sier hun.
Unike foredragsholdere
10 års jubileet skal feires med stor festmiddag torsdag kveld. Tine lover både musikalske og gastronomiske perler, i tillegg til møte med mange spennende og hyggelige kollegaer.

Visjonen til TREN-seminarene er å skape en arena for treningssenterbransjen hvor man får inspirasjon, kunnskap og føler samhold. Fokuset er ledelse og drift av sentrene i den videste forstand. Vi forsøker å sette fokus og bidra med å belyse dagsaktuelle saker for bransjen.
Programmet på jubileumsseminaret TREN17 er fullspekket med gode foredragsholdere, alt sydd sammen av komikeren Cecilie Steinmann Ness.
– Vi møter blant annet Magnus Lindkvist som påpeker utfordringen med å holde fokus på effektiv drift på treningssenteret, samtidig som man må holde seg oppdatert på trender og jobbe med strategien for fremtiden, sier Tine Okstad Vie.

Ståle Angel er en nestor i bransjen. Han ledet Elixia i 11 år og har kanskje mer enn noen jobbet med strategi for å utvikle Elixia til den merkevaren det har blitt. På TREN17 deler han erfaringer og tanker om treningssenterbransjen. En unik mulighet til å få innblikk i en unik historie fra bransjen.
Tilby også praktisk hjelp
Kan fokus på folkehelsen og det offentlige som strategisk samarbeidspartner gi bransjen nye muligheter fremover?
Vi har utfordret direktør Anne Thidemann i Virke Trening. Hun har mer enn noen jobbet mot det offentlige for bransjens rammevilkår og vet å snu seg i det offentlige systemet.
– Det er også viktig å få høre hvordan andre senterledere tenker om utvikling av sine produkter og markeder. Vi har i år invitert to senterledere til å dele sine erfaringer. Med ulike utgangspunkt vil de fortelle hvordan de har tenkt strategisk i sitt arbeid, hva man lykkes med og hva man bør unngå, forteller Okstad Vie.
Vi lover også praktisk hjelp til å gjennomføre gode strategiprosesser. Eksperter på området vil gi verktøy og råd til prosesser som kan være med å løfte senteret.
CrediCare selv er leverandør av betalingsløsninger og innfordringsprodukter spesialtilpasset til bransjen. Løsningene forenkler hverdagen til treningssenterbransjen og frigjør tid og kapasitet samtidig som man får sikre og gode rutiner rundt betaling, betalingsoppfølging og inkasso.