Veksten i Norge flater ut, men i Europa vokser treningssenterbransjen videre.
2015 var nok et år med sterk vekst for det europeiske treningssentermarkedet. Antall medlemmer økte med 3,9 prosent til 52,4 millioner.
Det kommer frem i rapporten Treningssenterbransjen 2016.
I markedsverdi økte den totale treningssenteromsetningen med en vekstrate på 4,9 prosent. Med en total markedsverdi på 26,7 milliarder euro, er Europa rangert som det største treningssentermarkedet i verden – foran det amerikanske markedet.
Lavpris driver veksten
De store europeiske kjedene er driverne bak veksten. Den tyske lavpriskjeden McFIT/High5 er den aller største med en beregnet verdi på totalt 1,37 millioner medlemmer, ifølge rapporten.
Det nederlandske lavprisselskapet Basic-Fit er nummer to med rundt én million medlemmer ved utgangen av 2015.
På tredjeplass finner vi den britiske rabattkjeden Pure Gym. Etter oppkjøp og egenetableringer, var selskapet det raskest voksende i Europa i form av medlemmer: En økning fra 260 000 til 680 000 i 2015.
Økende polarisering
Omsetningsmessig er det Virgin Active som står på toppen. Med sine 142 sentre hadde kjeden en beregnet omsetning på 485 millioner euro i 2015.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
På andreplass finner vi det britiskbaserte selskapet David Loyd Leisure, og på tredjeplass velkjente Health & Fitness Nordic.
Mens tre av de ti største selskapene oppgir en årlig omsetning på mer enn 1 000 euro per medlem, har McFit/High5, Basic-Fit og Pure Gym mindre enn 300 euro i årlig omsetning per medlem – noe som understreker den økende polariseringen mellom høy- og lavpristilbud, ifølge rapporten.
Sikter mot 80 millioner
I 2015 var det 19 fusjoner og oppkjøp, samme antall som året før – men dobbelt så mange som for to år siden.
Selv om markedet har vokst raskt de siste årene er det fremdeles et potensial for videre vekst. Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania utgjør 64 prosent av det europeiske markedet, fortsetter de å vokse.
Potensialet er stort med en markedspenetrasjon mellom 7 og 14 prosent. Til sammenligning har Norge en markedspenetrasjon på 19,4 prosent.
– 2015 var enda et år med sterk vekst i både medlemskap og markedsverdi. Dette viser at produktene og tjenestene i sektoren vår holder seg attraktive for forbrukere på tvers av Europa, og det gjør oss sikre på at vi vil nå bransjemålet på 80 millioner medlemmer innen 2025, sier styremedlem Herman Rutgers i EuropeActive.
Innholdet er basert på markedsrapporten «European Health & Fitness Market – Report 2016» fra EuropeActive. Se mer på http://www.europeactive.eu