Hvordan rekrutteres ansatte i treningssenterbransjen? Vi tok en titt på Finn.no, og snakket med et knippe treningssentre.
Midt i desember er det kun to annonser fra Sats Elixia på Finn.no. Stamina har ingen annonser. Trento har to annonser hvor de søker etter personlige trenere, og Fitness 24Seven forteller at de bygger fremtidens PT-organisasjon i Norge – og søker PT-er til flere av sine sentre i Oslo. Actic Åstveit søker etter treningsveileder.
Verken Stamina, Spenst, Evo, Friskis og Svettis, Familiy Sports Club eller Mudo har annonser på Finn.no (hvis man ser bort fra den der Mudo søker etter en person som ønsker å starte sitt eget senter på Ulsrud).
Hvordan rekrutteres det generelt sett på treningssentrene?
– Det hender vi er ute og søker, men da stort sett i egne kanaler som nettsider og Facebook. Vi har også brukt avis, men vi har så god standing at vi får mange gode søkere uten å legge inn mye arbeid, forteller daglig leder Anders Viken i Spenst Halden.
Riktige verdier
– Vi har brukt Finn.no og fikk utrolig mange søknader. Men også rekruttering via kjente, og folk som kommer innom og søker på egen initiativ. Ved oppstart var det kun rekruttering via kjente, sier daglig leder Terje Hammerborg i Ullern Trening.
Han forteller at det ikke er noe problem å få tak i folk generelt sett, men han vil ha de rette.
– Vi har et veldig bra team her, og de vokser ikke på trær. Man må ha rette verdier, og for meg er det ærlig, lojal, ydmyk og arbeidsom. Da kommer du langt, fastslår Hammerborg.
Via kjente
Rekruttering via egne kanaler er en gjenganger. Både Myrens Sportssenter og Studio Jobbsprek benytter seg av nettverk ved rekruttering.
– Vi søker aldri etter folk. Alt fra meg selv til mine ansatte er rekruttert via nettverk, inkludert PT-er og instruktører, fastslår daglig leder Stian Holme i Studio Jobbsprek.
Daglig leder Sandra Angelil i Myrens Sportssenter forteller at de aldri har hatt annonser ute på Finn.no eller i media.
– Ledige stillinger legger vi ut på egne nettsider, på tavler på senteret og på Facebook. Det fungerer stort sett greit. Vi har fått inn det vi trenger, det er alltid noen som kjenner noen, sier hun.
Personlige trenere har blitt veldig populært: – Det er ikke like lett å få tak i. Der går det mye på noen som kjenner noen, men vi har foreløpig ikke hatt behov for å sette inn annonser, forteller Angelil.
Over 100 stillinger
PR- og informasjonssjef Kristine Eia Kirkholm i Finn.no hentet ut tall for antall publiserte stillinger i kategorien «Treningssenter».
– Totalt har det blitt publisert 110 stillingsannonser i 2015, med en topp i januar og oktober. Da ble det publisert henholdsvis 14 og 21 stillingsannonser, forteller hun.
Finn.no har ingen gode tall for antall søknader, men antall klikk på «Søk her»-knappen, viser 913 klikk i 2015.
Juni fikk flest «søknader» med 149 klikk. September følger etter med 109 klikk på «søk her».