annonse

annonse

Alt du må vite om spinningsykkelmarkedet!

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Skal du investere i nye spinningsykler? Da står du overfor flere teknologivalg – men kanskje vel så viktig: Hva vil du med syklene? Trenden er at du må skape opplevelser tilpasset en bred brukergruppe for å lykkes med sykkeltilbudet på treningssenteret.

Treningsindustrien.no har spurt utstyrsleverandørene til det profesjonelle treningssentermarkedet i Norge om spinningsykler.

Vi har spurt om salg, hva som er den aktuelle leverandørens «bestseller», hvor ofte kundene skifter ut syklene, trendbildet og – aller viktigst: Hvilke kjernespørsmål bør du som kunde stille og gjøre vurdering av når du skal investere i nye spinningsykler?

Hvor mange selges det?

Hvor mange spinningsykler selges det på det profesjonelle markedet i året?

Det finnes ingen offisiell statistikk. Enkelte av leverandørene deler sin salgsstatistikk, mens andre holder kortene tett til brystet. Og et par leverandører fant ikke tiden til å dele innsikt med oss.

Basert på anslag fra leverandørene, kunnskap om hvilke leverandører som har hvilke kjeder, tilgjengelige totalomsetningstall for leverandørene, har vi regnet oss frem til at totalmarkedet ligger et sted mellom 1700 – 2000 spinningsykler i året til det profesjonelle markedet.

Det er selvfølgelig et tall som vil variere. Noen leverandører får et løft på grunn av nyheter, andre jobber tett med kjeder som ekspanderer – og noen kan være midt i en utskiftingssyklus hos flere kunder.

Hvor store er utskiftingstakten?

Levetiden på en spinningsykkel anslås i snitt til å ligge i overkant av 7 år. Men en velholdt spinningsykkel kan godt gå i mer enn 15 år. Enkelte velger å bytte ut etter 3-5 år.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Kvalitet og graden av bruk er naturligvis bestemmende. En av leverandørene konstaterer at årsaken til utskiftning er mer nyheter og teknologi, fremfor holdbarhet.

Det finnes et bruktmarked for de som ønsker å ha en hyppigere utskifting for å følge trendene, og det er ikke uvanlig at en leverandør tar eldre sykler i bytte hvis hele parken skal byttes ut.

Uansett gjelder det å ta vare på utstyret. Godt vedlikeholdt utstyr varer ganske enkelt lenger!

Hvilke trender gjelder?

Trendbildet på spinningmarkedet domineres av watt. Av de leverandørene som svarte, opplyser flere at 100 prosent av deres salg er watt-sykler.

En hovedtrend er watt-sykler kombinert med tracking og måling av watt og puls. Flere av leverandørene selger i dag sykkelkonsepter som brukerteknologi for å visualisere timen i salen, for å skape dynamikk og gruppeopplevelser.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

Syklene skal i tillegg passe for alle brukere. Investerer man i nye sykler eller en totaloppgradering av sykkelsalen, bør utstyret og teknologien kunne tilpasses alt fra nybegynnere til erfarne syklister som topper aktiviteten sin med inne-økter utenfor sykkelsesongen.

Da kommer vi til opplevelse, som er en annen hovedtrend. Da er det utforming og innhold i spinningsalen som er viktig – vel så viktig som selve spinningsykkelen. Instruktørene er selvfølgelig også en nøkkelkomponent.

Som en av våre intervjuobjekter sier: «Markedet går fra differensiering av timene basert på tid, til differensiering basert på opplevelser».  Som også støttes av en annen: «De som lykkes sørger for å gi medlemmene nye treningsopplevelser i sykkelsalen».

Her er leverandørenes egne betraktninger:
Treningspartner, Øyvind Sæterli

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Har syklene magnetmotstand; Er sykkelen sertifisert av TÜV for watt nøyaktighet og sikkerhet; Viser computeren watt og RPM umiddelbart eller er det forsinkelse i visningen av data; Er rammen formet som en sykkelramme (Dvs. øker avstanden mellom sete og styre automatisk når sete og styret heves?); Vises giret (belastningsnivå) i computeren slik at du vet eksakt hvilken belastning du trener på; Er krankramenes bredde tilpasset normal befolkningens hoftebredde; Hvor mange skruer må skrus av for å inspisere drivreimen; Hvor lang tid tar det å komme inn i sykkelen; Har drivreimen en automatisk strammefunksjon; Garantier.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Kvalitet, lite vedlikehold, enkel å vedlikeholde, watt-nøyaktighet, enkel betjening, velprøvd (over 350 000 sykler i markedet).

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Keiser m3i.

Fitness Brands, Ida M. Perez

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Det første spørsmålet er om det kun er en ny sykkel man trenger eller om man ønsker å utvikle og revitalisere spinning. Vurder de tre pilarene Produkt/sykkel; Programming/opplevelser: hvordan tilfører jeg nye timer og opplevelser til sykkelsalen og Education: hva slag kurs og utdanning tilbyr leverandøren – finnes det lokal opplæring. Har leverandøren en plan for videreutdanning.

– Hvilke nye muligheter til å introdusere nye timer på timeplanen gir disse syklene og systemet oss; Har dere kurs og opplæring av instruktører; Er systemet lisensbasert; Er vi avhengig av andre «wearables»; Er vi avhengig av andre tredjepartssystemer; Må man bruke systemet i alle timer – eller kan man også kun bruke sykkel – kan man kombinere med/uten system i en og samme time; Hvordan gir systemet oss muligheten til å øke gruppedynamikken og sosial interaksjon; Må det skiftes batteri på sykkelen; Magnetisk motstand gir mindre vedlikehold og større nøyaktighet for måling av watt; Service, vask og vedlikehold.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Indoor Cycling Group er markedsleder i Europa. Coach by Color, fargesoner. Lett å bruke, lett å forstå, for alle målgrupper.

– Man behøver ikke være superbruker (instruktør) for å forstå eller bruke teknologien. Man behøver ikke være elitesyklist for å forstå eller bruke teknologien. ICG gir mulighet for unike opplevelser for begge gruppene i en og samme time. Medlemmer kan følge og tracke egen treningsutvikling.

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Vår bestselger er toppmodellen IC7, med fire global design awards.

Qicraft Norway, Kristian Eliasson

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Igjen så må det starte med medlemmene og hvilken opplevelse de skal tilbys. Dette blir viktigere i takt med at valgmulighetene for bransjen blir større.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Definitivt de teknologiske mulighetene. Igjen så er brukeropplevelsen et av våre sterkeste kort. Alt fra enkel lagring av treningsøkt til integrasjoner med blant annet Strava, Zwift og Garmin. Skillbike er og unik med gearsystem istedenfor standard motstandsregulering

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Skillbike er den mest populære mens Group Cycle står for det største volumet.

Eleiko, Daniel Eriksen

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Cost of ownership, delepriser, forventet serviceintensitet, garanti, mulighet for kurs.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Superenkel oppbygging – ingen ledninger – nøyaktig watt.

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Stages SC3.

GYM2000, Are Slettahjell

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Kunden må først definere sitt behov. Samtidig er ofte holdbarhet, driftssikkerhet og brukervennlighet viktig. De bør også følge trender og nyheter i et marked med skarp konkurranse.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Enkle å holde i stand, rimelige reservedeler, god brukervennlighet og med god ergonomi.

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– I år er vår Gym2000 Spinbike Pro m/watt vår soleklare bestselger.

Concept Norway, Aleksander Olestad

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

Hvilken opplevelse og underholdningsverdi vil du skape i sykkelsalen; Hvilken kundegruppe er det rettet mot? Syklister eller mosjonister; Wattsykler eller ikke, oppleves watt som en høyere terskel for å delta?

– Hva er deres beste unique selling point?

– At vi kan tilby flere ulike sykler etter kundens ønske og behov, uavhengig av hva vi er pålagt å selge selv.

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– BodyBike Smart. (BodyBike-agenturet går fra Concept til Fitness Engros, red.anm.)

GymSport, Hilmar Forodden

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Vedlikehold.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Kvalitet og pris

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Gymsport SX200.

Fitness Engros, Mauricio Stangeland

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye spinningsykler?

– Kvalitet, innstillingsmuligheter og driftssikkerhet er stikkordene her; Hvor mange års erfaring har senteret med dagens produkt mot nye modeller; Har andre sykler i markedet overlevd typiske barnesykdommer?

– Er det ekstra kostnader knyttet til software til syklene; Er systemet og sykkelen åpen, så den kan integreres med andre eksterne systemer; Hvilke data skal man lese fra sykkelen/ hvilken konsoll; Hvilke farger og design kan sykkelen kjøpes i?

– Hva er deres beste unique selling point?

– Kvalitet, innstillingsmuligheter og driftssikkerhet, og et anerkjent merke i Norge.

– Hvilken spinningsykkel er bestselgeren hos dere?

– Ingen tilgjengelige tall. Agentur fra 1. august 2019. (BodyBike, red.anm.)                    

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]