annonse

annonse

Alt du må vite om tredemøllemarkedet!

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Skal du investere i nye tredemøller? Da gjelder det å stille de riktige spørsmålene, gå grundig gjennom bruksområdene, vurdere viktigheten av gjeldende trender og sammenligne leverandørenes tilbud.

Treningsindustrien.no har spurt utstyrsleverandørene til det profesjonelle treningssentermarkedet i Norge om tredemøller.

Vi har spurt om salg, hva som er den aktuelle leverandørens «bestseller», hvor ofte kundene skifter ut møllene, trendbildet og – aller viktigst: Hvilke kjernespørsmål bør du som kunde stille og gjøre vurdering av når du skal investere i nye tredemøller?

Hvor mange selges det?

Hvor mange tredemøller selges det på det profesjonelle markedet i året? Svaret er ikke helt enkelt å gi et korrekt svar på.

Det finnes ingen offisiell statistikk, og selv om enkelte av leverandørene er rause når det gjelder å dele sin salgsstatistikk, er det noen som holder kortene tett til brystet. Og et par leverandører fant ikke tiden til å dele innsikt med oss.

Basert på anslag fra leverandørene, kunnskap om hvilke leverandører som har hvilke kjeder, tilgjengelige totalomsetningstall for leverandørene, har vi regnet oss frem til at totalmarkedet er på ca. 2 200 tredemøller i året til det profesjonelle markedet.

Det er selvfølgelig et tall som vil variere. Noen leverandører får et løft på grunn av nyheter, andre jobber tett med kjeder som ekspanderer – og noen kan være midt i en utskiftingssyklus hos flere kunder.

Hvor stor er utskiftingstakten?

Levetiden på en tredemølle anslås i snitt til å ligge mellom 6-7 år. Men en velholdt mølle kan godt gå i 10 år også. Enkelte kan byttes ut etter 4-5 år.

Men det vil naturligvis være avhengig av bruken, kvalitet på møllen og vedlikehold og service. Og det faktum at enkelte sentre – kanskje de største – ønsker å holde tritt med den teknologiske utviklingen, og dermed skifter oftere enn mindre sentre som gjerne vil utnytte levealderen maksimalt.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Som en av leverandørene påpeker: «Ved å ha en serviceavtale kan levetiden forlenges betraktelig».

På lik linje med bilkjøp, er det langt fra sikkert at møllen først byttes ut når den er klar for skraphaugen. Det finnes et bruktmarked for de som ønsker å ha en hyppigere utskifting for å følge trendene.

En av dem vi har snakket med påpeker følgende: «Behov for nye konsepter, samt ønsket om et mer moderne uttrykk, bidrar til at utbyttingstakten øker».

Delepriser kan også ha noe å si: Koster delene for mye vil det være en avveining mellom å reparere eller å kjøpe nytt.

Uansett gjelder det å ta vare på utstyret. Godt vedlikeholdt utstyr varer ganske enkelt lenger!

Hvilke trender gjelder?

Trendene på møllemarkedet er flere: Driftssikkerhet, lite vedlikehold, pris, LED-skjerm, løpefølelse. Det skal være solid, og gjerne enkelt – selv om medlemmenes ønsker om personlige valg er med på å drive utviklingen: Noen vil se på TV mens de er på mølla, andre vil tracke sine økter.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

Mange er nysgjerrige på lamellteknologi, hvor vedlikeholdskostnaden synker. Kundene ønsker gjerne flere mølle-varianter, og lamellmøller kan være et supplement til de vanlige møllene.

Løpe- og gå-timer er i vinden som aldri før, og møllene skal fungere som en del av kondisjonsavdelingen samtidig som de benyttes til løpe-timer. HIIT-konsepter med mølle er også en trend i tiden. Curved lamellmøller er populært innen crossfit og til performance-sentre.

Her er leverandørenes egne betraktninger:
Treningspartner, Øyvind Sæterli

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?              

– Hvor mange timer bruk pr dag; Pris serviceavtale; Hvem er brukeren, Priser på deler. Har leverandøren deler på lager; Garantier; Hvilken pris skal jeg som kunde betale (ikke bare se på rabatten); Enkel betjening; Lite vedlikehold.   

– Hva er deres beste unique selling point?

– Driftssikkerhet, pris, app funksjon på touch-skjerm møller, «arbeidshest».

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Spirit 900 LED.

Fitness Brands, Ida M. Perez

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?               

– Cost of ownership – hva koster investering meg pr. time pr. bruk over produktets levetid – sjelden god økonomi å kjøpe billig. En åpen teknologisk plattform tilrettelagt for fremtidige tjenester og opplevelser.

– Er det en etablert leverandør med egne spesialister på service, lokalt. Er det en leverandør som kan hjelpe deg å utvikle ditt produkt rundt tredemøller/cardiosoner. Nye treningsopplevelser og muligheter (gruppetrening og individuelt).

– Hva er deres beste unique selling point?

– Gjennomprøvd og fremtidsrettet teknologi som fungerer. Driftssikker og «low cost of ownership».

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Life Fitness har mange modeller men med samme unike patenterte Flex Deck (underlag) på alle modeller. Life Fitness sin siste modell INTEGRITY er vår bestselger som fås i fire ulike farger og fire ulike konsoller/skjermvalg: Fra den den enkleste LED skjermen, til 21“ Touch Screen med TV, Netflix, interaktive løyper og et unikt intervall program for HIIT trening – Performance Run.

Qicraft Norway, Kristian Eliasson

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?  

– TCO og driftssikkerhet er det generelle. Bortsett fra det så må de se til hvem som er kjernekundene og hvordan møllene skal brukes av dem, med andre ord hvilken opplevelse ønsker de å skape for medlemmene sine med møllene.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Opplevelsen til medlemmene ved bruk av møllene sammen med kvalitet som skaper trygghet. Hva det koster å eie produktene er den viktigste parameteren for de aller fleste, så dokumentert lavest TCO er et viktig punkt også.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Skillrun 5000, den kombinerer unike gruppefunksjoner med individuell løpsfeedback på en unik måte.

Eleiko, Daniel Eriksen

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?  

– De bør stille kritiske spørsmål vedrørende teknologi. Det er mange tredemøller som har høy grad av irrelevant teknologi, og da forsvarer det ikke den høye prisen leverandørene tar for teknologi. De bør også stille spørsmål om pris på deler. Teknologitunge møller koster ikke bare mer å kjøpe, men det koster mer å eie.

– Man bør regne med å skifte et display for hver 5 mølle man har som er eldre enn 5-6 år. Et display kan koste helt opp til 50 000 kroner. I tillegg har teknologitunge møller en lavere restverdipris etter 5-7 år da de som er ute etter brukt utstyr, vil ha enkle maskiner som det er billig å vedlikeholde.

– Så du betaler mer for å kjøpe, du betaler mer for å eie, og man får mindre igjen for mølla når den skal byttes ut. Det er nok minst dobbelt så dyrt å kjøpe en mølle med tech versus en «dum» maskin.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Premium mølle med lekkert design til god pris.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Intenza 550Ti.

Timik, Espen Wagener

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?

– De bør først og fremt kartlegge egne kunder og deres behov. Dette med tanke på hvor mye som skal legges i teknologi.

– Driftssikkerhet, og kost på investering over tid er viktig – det lønner seg sjelden å kjøpe billig. Kostnad på serviceavtale og vedlikehold spiller en viktig rolle i dette bildet.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Woodway, den originale lamellmøllen, er først og fremst kjent for løpsfølelse, støtdemping, driftssikkerhet og lite vedlikehold.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Woodway 4Front med Quickset skjerm, er bestselgeren.

GYM2000, Are Slettahjell

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?    

– Kunden må først definere sitt behov. Samtidig er ofte holdbarhet, driftssikkerhet og brukervennlighet viktig. De bør også følge trender og nyheter i et marked med skarp konkurranse.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Ingen treningssentre vil ha «I ustand» lapper hengende på utstyret sitt. Vi vil derfor levere møller som er lette for sentrene å holde i stand.

– Vår bestselger fra i fjor er enkel og rimelig å holde gående. Sentrene kan selv fikse mange problemer, uten å måtte vente på sertifiserte teknikere.

– Samtidig ønsker vi å tilby de råeste trendene til kundene. Vår G2 lamellmølle har gjort at det nå er mulig for sentrene å få tredemøller med lamellbånd til en overkommelig pris.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– I 2018 var vår Impulse PT400 vår klare bestselger, og den har vært bestselger i mange år. I 2019 er vår nye G2 lamellmølle vår absolutte bestselger.

Concept Norway, Aleksander Olestad

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?  

– Hvilken kundegruppe vil de rette seg mot? Unge, eldre, spreke, late; Hvilke økonomiske rammer er satt, hva vil det bety for senteret; Hvordan vil bruken på møllene være, og er det tilgjengelige ansatte som vil veilede; Skal det brukes i gruppetrening? Løpegrupper, HIIT trening eller andre konsepter?

– Hva er deres beste unique selling point?

– True er et bra merke med gode møller til bra pris. De har mange veldig gode kvaliteter som stigning fra – 3 % til 30 % og en toppfart på 27,2 km/t. Vi kan også enkelt bytte skjermer etter behov og ønske, vi har en skjerm med hurtigtaster som er veldig enkel å bruke og passer perfekt til løpetimer.

– Du kan også velge 16 tommers tv skjerm med alle de apper som er ønskelig NRK, Sumo, Netflix etc, som også tilbyr kobling med telefon og treningsoppfølging og logg.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– True 900.

GymSport, Hilmar Forodden

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?  

– Pris, service, delepriser, vedlikehold og tyngden på tredemøllen. Tyngden gjenspeiler i stor grad kvaliteten på en tredemølle.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Kvalitet og pris.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– GymSport TX200 er den vi har solgt mest av totalt sett, men i år er det nok vår populære Circle M8-sport som tar over mye av proffmøllesalget.

Fitness Engros, Mauricio Stangeland

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?  

– Hvilken type senter har du, har du riktig mølle for riktig driftsmodell; Hvilke data skal man enkelt lese fra maskinen; Ønskede tilkoblingsmuligheter for brukerne; Innstegshøyde for å komme seg opp på møllen; Har andre møller på markedet overlevd typiske barnesykdommer; Tilgjengelighet av reservedeler ved behov.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Enkel tilgang på hurtigknapper. Enklere å operere hastighet og elevasjon med en finger. Skjerm med standardtilkopling på Bluetooth, ANT+, USB ladeport og vifter. Mer på maskiner med Touch. Star Track Coach med et utall av innebygde programmer. Ansiktsvifter er standard.

– Star Track, er en leverandør med lange tradisjoner innenfor produksjon av cardio utstyr. Lange serviceintervaller, enkelt vedlikehold, rimelige kostnader knyttet til service, bra tilgang til reservedeler både innenlands og i Europa.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?   

– Vi har agentur fra 01.08.19, så ingen tilgjengelige tall. Men i Danmark og hos Fitness24seven i Norge, brukes Star Track 8-series.                                              

Sportsmaster, Paul Einar Borgen

– Hvilke kjernespørsmål bør kundene stille når de skal investere i nye møller?

– Hvilke brukergrupper henvender man seg til og hvilken type bruk forventes; (timer, hastighet, vektnivå) og velg modeller som møter kravene dette stiller.

– Velg leverandør med erfaring og kompetanse; Vurder totaløkonomien; Sjekk tilgang til serviceprogram og serviceoppfølging.

– Hva er deres beste unique selling point?

– Generelt: Driftssikre og robuste møller med enkel betjening og gunstig pris. T650 LED kan «skreddersys» med hensyn til å ha egendefinerte testprogram lagt inn. Alpha Runner HD er stillegående og krever minimalt vedlikehold.

– Hvilken mølle er bestselgeren hos dere?

– Vi har to ulike møllekonsepter; tradisjonelle bånd og «lamellbånd». Av den tradisjonelle typen er T650 LED en klar vinner mot treningssentre, mens Alpha Runner HD er vinneren blant lamellmøllene.

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]