annonse

annonse

– Best i klassen i X-antall år

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Spenst Moss feirer 35 års jubileum i år. De siste 12 årene har treningssenteret generert et samlet driftsresultat på 19,5 millioner kroner og har ikke hatt ett år med røde tall. Hva er årsaken til suksessen, i tillegg til standardsvaret «hardt arbeid»?

Spenst Moss har en lang historie. Spenst-kjeden er langt i fra så voksen, så historien til det som i dag beskrives som Moss’ ledende treningssenter – i hvert fall av eierne – begynte tilbake i 1983; som et squash- og bowlingsenter.

Et par år etter oppstart kjøpte Thomas Haugan senteret fra de daværende eierne, og jobbet et par år som daglig leder. Nåværende daglige leder, Thomas Solberg, begynte i sin tid som «bowlingbanefikser» på midten av åttitallet.

– Gradvis bygde vi om til treningsrom, og startet opp med litt aerobic – Jane Fonda style – som vi kalte Fun Aerobic. Christian Richardsen startet samtidig som meg, så vi er blitt tre kompiser som har vært her i over 30 år, forteller Solberg.

Trening er trening

Tradisjonelt treningssenter ble det først da SATS kom på banen i andre halvdel av 90-tallet. Senteret var et SATS-senter inntil Spenst-kjeden så dagens lys.

– Fra SATS-tiden har det gått radig med trening i godt og vel 20 år i tradisjonell forstand. Vi driver senteret omtrent som vi gjorde den gang: Fullsortiment med fokus på gruppetrening, ha mange ansatte og være et familiesenter med mosjonisten i sentrum – og vi har prøvd å balansere det med alle trender som dukker opp.

– Vi har vært flinke til å holde tunga rett i munnen, og tenker vel at trening fortsatt er trening. Mye av det vi startet opp den gangen, fungerer veldig bra også i dag, fastslår Solberg.

– Hva kreves for å stå i sunn business så lenge?

– Det første er å ha dyktige medarbeidere, ingen tvil. Det er instruktørene og de ansatte som skaper stemningen og legger lista for at produktet er bra. Og så er man avhengig å ha en medlemsmasse som gjør at det er et hyggelig sted å være – en naturlig sosial arena i tillegg til alt det andre som skjer.

Har god kontinuitet

Solberg trekker også frem utformingen av senteret som en viktig bidragsyter til en god atmosfære.

Miljøfaktoren er viktig for Spenst Moss. (Foto: Spenst Moss)

– Squash-banene er det første du møter når du kommer inn, og der er det alltid liv. Vi har egen kafé og selve studioet er ikke det første du ser. Vi har en myk inngang på senteret, og det er en god miks av medlemmer i alle aldre.

– Er det noen som har vært med helt fra starten i 1983?

– Ja, det er noen som startet opp med å spille squash, og som har blitt værende som vanlige medlemmer.

Også blant de ansatte er det kontinuitet. Solberg forteller at de har klart å holde på en del ansatte i tre tiår.

– Det er neste sånn at man ser seg i speilet og tenker «shit», nå har vi bikka 50 og 60 år en del av oss, så det er viktig at vi også får inn yngre krefter og passer på at vi har balansen. Men samtidig; det som er fint med bransjen er at man lett føler seg litt yngre enn det man er når man jobber med trening. Vi begynte jo å jobbe her før mange av de ansatte ble født, konstaterer han.

Setter bransjen i fare

Som alle andre lokasjoner, opplevde også Moss en stor økning i antall sentre for noen år tilbake.

– For 10 år siden var det en periode hvor vi hadde det veldig godt. Da var det ikke mer enn 4-5 treningssentre her. For fem, seks år siden eksploderte det. Vi visste at det kom med etableringen av ekspressentre etc., og det ble en spesiell situasjon hvor en del aktører havnet midt i mellom – og var usikre på hva de skulle gjøre med prisene, forteller Solberg.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Han legger til at pris fremdeles er en utfordring.

– Det er et faresignal når en del selger produktet sitt rimeligere enn det er verdt. Det merker vi godt på kroppen. Har man et stort og flott treningssenter, 30 godt kvalifiserte instruktører, en stor timeplan med et godt og variert utvalg av gruppetimer er det ikke feil å betale rundt 500 kroner i måneden for et medlemskap.

– De sentrene som ikke skjønner det, er de som setter bransjen i fare, fastslår Solberg.

Lærer av hverandre

– Hva får dere igjen ved å være med i en kjede, kontra det å være frittstående?

– Fos oss i Østfold er det supert å være i Spenst-kjeden for det er mange flotte Spenst-sentre i fylket. Vi jobber tett med de andre og trenger ikke finne på alt selv. All teknologi, og det som følger med dette, slipper vi å gjøre på egenhånd. Mye blir servert og sparer oss for arbeid.

– Samtidig har vi mulighet til å være såpass frie lokalt, slik at vi kan tilpasse oss. I og med sentrene er egeneide kan vi snu oss litt kjappere enn de store kjedene – så overgangen fra SATS til Spenst var for oss veldig bra, sier Solberg og legger til at de også har mange gode sparringpartnere rundt om i landet.

– De møter kanskje litt andre utfordringer lokalt enn vi gjør, som vi igjen kan dra nytte av.

Planlegger senter nr. 2

Spenst Moss har ca. 2 800 medlemmer, og antallet har variert litt med årene.

– Vi hadde noen hundre flere for syv, åtte år siden før alle de forskjellige sentrene begynte å poppe opp. Men vi har det bra og vi jobber godt. Alle vil jo gjerne ha litt vekst fra år til år, det er også vår målsetting.

Christian Richardsen (t.v.) og Thomas Solberg har tilsammen over 60 års erfaring på samme senter. (Foto Spenst Moss)

– Vi har vært best i klassen i Moss i X-antall år, og har et mål om å fortsette å være det i mange år fremover, fastslår Solberg.

Spenst Moss er kun ett senter, men eierne har en opsjonsavtale på et nytt senter i den nye bydelen Verket.

– Der er det planer om å sette opp et litt mindre fullsortiment-senter. Planen er at vi har et senter der, på nordsiden av byen, om et par år. Da har vi ett senter på hver siden av byen, akkurat som Spenst Lillehammer har fått, sier Solberg.

Norges største barnepass

På spørsmål om hva slags opptur han husker best gjennom mer enn tre tiår, trekker Solberg frem oppgraderingen i forkant av den nye konkurransehverdagen.

– Da vi skjønte at det kom til å komme en del nye sentre i Moss, kjørte vi en fullrenovering av senteret, og vi bygde aktivitetsparken på 600 kvm. Det er Norges desidert største barnepass. Det satt oss i posisjonen vi er nå, som byens ledende senter. Vi satset, investerte 10 millioner kroner og gasset på.

– Vi hadde et mål om å bli et av Norges største treningssentre og følte at vi klarte det målet. Da var det ekstremt bra, og vi har jobbet knallhard med å holde det nivået. Når det gjelder produktet vårt, føler jeg vi har klart det – selv om konkurransen har blitt tøffere.

Hårfin balansegang

– Hva er utfordringene de neste 35 årene?

– Det gjelder å følge med, for det skjer mye i bransjen. Over årene har vi opparbeidet gode forhold til leverandørene, men det er nesten slik at vi innimellom må bremse litt for dem.

– Årsaken er at vi føler at trening er på vei til å svinge litt tilbake til der vi var før. Det har vært veldig mye fokus på crossfit, frivekter og den type trening – som egentlig ikke passer for de aller fleste. Vi prøver å gå litt mer tilbake til apparattrening og det trygge, for å gi mestringsfølelse til de som ønsker å starte med trening. Derfor har vi bevisst prioritert å ha godt med ansatte slik at medlemmene blir godt ivaretatt og ikke minst – at de blir sett!

– Så jeg føler vi jobber litt mot strømmen noen ganger. Vi skal passe på at vi har instruktører som gir treningsglede, og kanskje tar bort litt av watt- og pulshysteriet som har presset seg frem de siste årene.

– Men så skal vi selvfølgelig ikke bli sidrumpet og ikke følge med. Det er en hårfin balansegang å finne akkurat hvor du skal ligge i løypa: Ha nyheter og følge med, men likevel ikke glemme at dette tross alt bare er trening. Der det er viktig å se medlemmene og prøve å gi de mestringsfølelse og treningsglede. Og det tenker jeg vi godt vet hvordan man får til, fastslår Solberg.

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]