annonse

annonse

Bli med på en produktreise fra idé til klart for salg

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Norske ata treningsutstyr utvikler og produserer produkter i mange land. Det er en omfattende prosess som krever mange valg og avveininger. – En produktreise hos oss starter nesten alltid med at noen har en idé, et ønske eller feedback på et produkt de savner eller ønsker å forbedre, forteller daglig leder Robin Payman.

Noen produkter finnes fra før og krever mindre arbeid, siden man allerede vet av erfaring eller regelverk hvordan den skal være.

– Et eksempel på dette er en vektskive, her kan vi påvirke detaljer som design, materialvalg, hvor mye den tåler etc., men vi må ellers holde oss innenfor de internasjonale reglene og målene, sier Payman.

Det er først når et helt nytt produkt kommer på markedet at man innser hva man har savnet kanskje uten å vite om det.

Foto: Achieved Media.

– I noen tilfeller har vi produkter vi selv vil «finne opp» og dermed designer helt fra start. Det er en tidkrevende prosess.

Det hele starter med en idé som blir en skisse.

– På dette stadiet diskuterer vi høyt og prøver å konkludere om hvorvidt vi tror det finnes en fremtid for dette produktet. Det finnes så uendelig mange gode ideer der ute, men som når man konkretiserer produksjon og produkt viser seg å koste altfor mye, påpeker Payman.

Pris versus kravspekk

Alle vil ha utstyr som aldri går i stykker, men ofte er det ikke mulig å lage uten at prisen blir skyhøy. Et godt eksempel er medisinballen som finnes i stoffet kevlar (som brukes blant annet i skuddsikre vester, hjelmer, båtseil og liknende). Den tåler mer enn noen annen ball, men prisen blir så høy at de fleste likevel velger en mer standard modell til lavere pris.

– Det å ha kontroll på markedets etterspørsel og betalingsvilje og samtidig utviklings- og produksjonskostnader er en krevende, men viktig prosess. Ikke minst skal dette også gå hånd i hånd med firmaets filosofi og ønskede markedsposisjon.

– Vi i ata har ikke som mål å være billigst, fordi vi vil levere gode produkter som varer. Vi vil ikke kopiere noen andre leverandører i bransjen. Produktene du ser hos oss er stort sett produkter vi har hatt ønske om å utvikle videre og forbedre, fortsetter Milad Ghasemlo hos ata.

Foto: Achieved Media.

Det kan være alt fra strikken som ikke skal sprette i ansiktet på han ved siden av deg i treningsalen om den ryker – til den justerbare benken som har alle funksjonene du har savnet.

– Vi forsøker å utfordre oss og produktene våre utfra et brukerperspektiv så vel som et økonomisk perspektiv og hva gjelder service, sier Ghasemlo.

Produkter som kanskje er elsket av en sluttbruker, men som knuser hjertet til serviceteamet som hele tiden må bytte deler, er ingen optimal situasjon.

– Og et produkt som både er perfekt for sluttbruker og for serviceteamet, men som gjør at selskapet må investere for mye penger, blir heller ikke en holdbar løsning i lengden.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Viktig med prototyper

Når idéstadiet for produktet er tilbakelagt, og man har konstatert at det kan produseres innenfor akseptable kostnadsrammer, er det tid for å produsere en prototype.

– Når vi produserer en prototype, så er det langt mer manuelt arbeid og ingen serieproduksjon. Vi gjør mer arbeid for hånd og bruker mye lenger tid enn ved storproduksjon. Vi bruker derfor ikke like mye tid på de estetiske sidene, sånn som lakkering, fordi nå er det funksjon som er det viktigste, forteller Robin Payman.

Når prototypen er klar skal den inspiseres og testes.

– Vi gjør nesten alltid endringer og forbedringer før vi har det endelige produktet i hende. Dette tar tid. Vi har med årene lært at strenge deadlines på når man ønsker det ferdige produktet ikke er spesielt lurt hvis man virkelig vil ha gode, gjennomtestede produkter.

Foto: Achieved Media.

– For all del, det er også viktig å sette en grense så man ikke «gjør en ball rundere», et sted må man si seg fornøyd. Feedback fra sluttbrukeren er veldig viktig, så vi får alltid ut prototyp til brukere utenfor ata som kan gi oss ærlig feedback.

Forberedelse av masseproduksjon

Etter disse stegene, planlegges masseproduksjon: Former skal skapes, esker skal designes, innpakning og logistikk skal planlegges, og først av alt; råmateriale skal bestilles.

– Når alt er forberedt og det er klart for storstilt produksjon, gjør vi en såkalt «pre-production sample». Det lar oss se nøyaktig hvordan sluttproduktet blir før det er for sent å stoppe produksjonen. Når alt er bekreftet starter masseproduksjonen.

Selv om man bruker former, robotsveising eller andre moderne prosesser, hender det at produktene ikke er 100 prosent like.

Foto: Achieved Media.

– Dette fanger vi som regel opp i våre kvalitetskontroller når vi besøker våre produksjoner og inspiserer resultatet. Vi tar stikkprøver fra produksjonen og går gjennom alt fra sømmer, vekt, mål, lukt og innpakning. Alle avvik registreres og tas med videre for å bli bedre til neste gang og ta lærdom, påpeker Payman.

Når produksjonen er godkjent, er det tid for å pakke, booke henting og frakt og transportere varene til Norge.

– I dag bruker vi fly, lastebil og båt. Det meste går på havet ettersom vi har store og tunge produksjoner som skal reise langt.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

En annen produksjonskultur

ata har i dag bygget opp en base med produksjoner i flere land: Taiwan, Kina, Sør-Korea, Tyskland, Pakistan, Norge og India. Selskapet har flest produksjoner i Kina. Hvorfor produserer man ikke mer i Norge?

– Vi har lenge forsøkt å flytte mer av våre produksjoner til Norge, men det er ikke bare-bare. Norge er et lite land der produksjonskulturen er en helt annen enn i for eksempel Kina.

– Kina er rett og slett bygget opp av fabrikker og produksjoner, noe som gjør det veldig mye enklere å finne komponenter ettersom et produkt normalt består av mange ulike ledd og underleverandører. Uttrykket «Made in China» har et ufortjent dårlig rykte, mener Payman.

Han legger til at det heller ikke er til å stikke under en stol at produksjonskostnaden ikke kan øke veldig mye, da man ønsker å kunne tilby produkter til aksepterbar kostnad for kunden.

Etisk og endelig ansvar

– Vi mener at hvis en produksjon sliter med kvaliteten på produktene sine, så ville den gjort det uansett land. Hvis produksjonen er overlatt til noen som driver på et mindre høyt nivå, aner du naturligvis ikke hvilken kvalitet du ender opp med.

Foto: Achieved Media.

– Det er når vi designer og velger materialer at vi legger grunnlaget for hvilken kvalitet vi ønsker på våre produkter. Det er vi som sitter med designet. Det er vi som sitter med utviklingen. Det er vi som sitter med det endelige ansvaret for produktet vi produserer, sier Payman – og viser til en av verdens mest kjente merkevarer.

– Apple kjenner alle til. Deres produkter er også produsert i Kina, uten at det på noen måte forringer kvaliteten. Snarere tvert om, Apple er kjent for sin kvalitet. Og hvorfor? Jo, fordi produktene er designet, planlagt og kontrollert av Apple selv.

Hva med de ansatte i de ulike produksjonslandene?

– Igjen er dette vårt ansvar, et ansvar vi tar hver dag. Vi må eie våre ledd så godt at vi vet at folk som jobber for oss, direkte og langt på vei også indirekte, har det bra.

– Vi er også veldig opptatt av at produksjonen følger etiske krav, at miljøet tas hensyn til, at de ansatte får en rettferdig kompensasjon og at vi er med på å bidra til positivitet og arbeidsplasser, sier Payman.

Han forteller at ata besøker alle sine produksjoner jevnlig.

– Det er sånn vi kan kontrollere prosessene, prate med de ansatte, se forholdene de jobber under og lære oss hvordan de jobber og har det.

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]