BM Fitness har vært en godt skjult hemmelighet, medgir daglig leder Øyvind Lund Børresen. Nå er utstyrsleverandøren i ferd med å bredde seg ut over lokalplanet.
Sjefen i BM Fitness har brukt det drøye året i sjefsstolen til å finne tilbake til farten. Hotellmannen Lund Børresen har styrket organisasjonen til å bli mye mer salgsorientert, og strategiske samarbeidspartnere er på plass.
Han forteller de har jobbet knallhardt med å få mer relevant lager med produkter kundene etterspør.
– Jeg føler nå at vi trygt kan si vi er en totalleverandør av treningsutstyr. Dialog med kundene og utvikling i takt med etterspørselen er viktig om du ønsker å henge med som utstyrsleverandør. Vi snakker mye om at vi ønsker å være kundenære, det betyr at vi skal bruke mesteparten av vår tid sammen med eller i dialog med kundene, sier Lund Børresen.
Ikke dress og slips
Det betyr at også selgerne stiller opp på monteringsjobber, og hjelper til med servicejobber – selv om det er ansatt en egen ressurs som koordinerer service, der alle tidligere gjorde alt.
– Selgerne er frigjort fra økonomi, logistikk og service og det har økt besøkstakten betydelig. Jeg tror at godt gammeldags salg fremdeles fungerer i treningsbransjen. Vi skal ikke være en salgsorganisasjon med dress, slips og italienske sko – det fikk jeg nok av i hotell – men en samarbeidspartner som viser at vi gjerne tar i et tak for våre kunder, og ikke er redd for en oljeflekk eller et tungt løft. Det gir oss også en inngående kjennskap til produktene, noe jeg føler øker troverdigheten vår når vi sier at våre produkter tåler sammenligning med hvem som helst, fastslår han.
Lund Børresen erkjenner at 2015-tallene ikke var spesielt gode, men fremhever at eierne er solide og har tro på kursen som er pekt ut for å bygge BM Fitness til en sterkere aktør fremover.
Ser etter samarbeidssenter

– Vi har vært med på mye i Trøndelag og på Møre, men har tidligere ikke nådd godt nok ut, utover lokalmiljøet. Men nå er vi i ferd med å bredde oss. Med økt trykk utover lokalmarkedet har vi fått god respons og er i dialog med flere aktører over hele landet som ser at vår kombinasjon av pris, kvalitet og lang fartstid i bransjen, gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner, sier Lund Børresen.
Han fremhever at selskapet satser offensivt på treningssentermarkedet.
– Vi er på jakt etter samarbeidssenter som kan tenke seg å fungere som show-room for våre produkter på Sør-, og Østlandet. Vi har stor tro på at BM Fitness vil ta større plass og være en langt tydeligere aktør fremover.
Ansatt ny salgssjef
Tidligere i høst kapret BM Fitness Are Slettahjell fra Sportsmasters lokalkontor i Trondheim. Han skal bekle rollen som salgssjef.
– Han har god erfaring fra bransjen og spesialkompetanse på hjemmemarkedet som også er et satsningsområde for oss. Han har bevist på kort tid at han har veldig gode egenskaper, sier Lund Børresen.
Men konkurransen om kundene er tøff. Tidligere var det slik at «mid range» leverandørene hadde sin kundegruppe, og var en naturlig samarbeidspartner for små og mellomstore sentre.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Der møter vi de store i mange caser nå, og det deles ikke ut premier for andreplass. Men vi differensierer oss på logistikk og lagerføringen vår. Vår kanskje største styrke er at vi har mange varer og reservedeler på lager i Norge, og vi sender veldig effektivt fra Trondheim, sier Lund Børresen.
Langvarig produsentforhold
Han trekker også frem det lange samarbeidet med utstyrsprodusenten Impulse, som går tilbake til 2003.
– De hører på oss og våre tanker rundt utvikling og støtter oss godt på eldre produkter. Vi leverer reservedeler til ti år gamle produkter fremdeles, sier Lund Børresen.
I tillegg til hovedagenturet Impulse, har BM Fitness britiske Pulse i katalogen. Ifølge Lund Børresen er det et high end-brand som er store i sitt hjemmemarked Storbritannia
Primærmålgruppen for BM Fitness er treningssentre og bedriftsrom, men selskapet har en parallell satsing på hjemmemarkedet. Produkter fra tyske Hammer Sport er spydspissen.
– Vi hadde en veldig god og omfattende prosess med Hammer Sport i forkant av avtaleinngåelsen. Vi har vært opptatt av testing og referanser på produkter, og ikke minst ettermarked-oppfølging. Vi er imponert over det vi fikk se, både i Tyskland og i Sverige, sier Lund Børresen.
Han er overbevist over at veksten vil være stor i hjemmetreningsmarkedet i årene fremover.
– I tillegg til å styrke laget har vi også utvidet det profesjonelle sortimentet mye, blant annet med over 120 produkter for funksjonell trening, rigger for crossfit og cross training. Det har vært en solid satsing vi ser god effekt av, sier Lund Børresen.
LES OGSÅ: Mest plusstall for utstyrsleverandørene