I fjor viste omdømmeundersøkelsen for treningssenterbransjen at omdømmet var svakt. Årets undersøkelse fastslår at det er status quo i bransjen.
Under TREN17 presenterte administrerende direktør Hugo Mølmesdal i CrediCare hovedfunn fra årets omdømmeundersøkelse i treningssenterbransjen.
Hovedbudskapet var at bransjen står på stedet hvil: Omdømmet har verken bedret eller forverret seg, og bransjens omdømme er fremdeles sårbart.
Samlet sett scorer treningssenterbransjen 38 poeng – på nivå med Telenor – men foran VG og NSB. På TNS Gallup sin tradisjonelle omdømmemåling er snittet 51 poeng. Øverst troner Vinmonopolet med 85 poeng.
Menn mest skeptiske
I år som i fjor er det sterk polarisering mellom de som er medlemmer på et senter og de som ikke er medlem: Medlemmene sier 50 poeng (53 i fjor), mens ikke-medlemmer sier 33 poeng (32 i fjor).
Treningssenterbransjen står sterkest blant kvinnene som i snitt sier 45 poeng, mens mennene er nede på 32 poeng. Aldersmessig er det også forskjeller. De under 30 år holder bransjen til 45 poeng, mens de mellom 30-39 år mener bransjen har et svakt omdømme; kun 32 poeng.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
I aldersgruppen 40-49 og 50+ ligger tallet omtrent på snittet (henholdsvis 39 og 37 poeng).
– Bransjen står sterkest blant de yngste, men her faller omdømmet litt fra i fjor. Men blant den voksne befolkningen går omdømmet litt opp. Blir det gjort ting der ute som gjør at man tiltrekker seg et mer voksent publikum? Det blir spennende å følge, fastslår Mølmesdal.
Unge mest «troløse»
Hvor man bor har også betydning for hvordan man ser på treningssenterbransjen: I byer med mellom 5 000 og 50 000 innbyggere ligger omdømmet på 44 poeng, mens man på landsbygda (mindre enn 2 000 innbyggere) har lavest tillit med 33 poeng.
Et gledelig funn i årets omdømmeundersøkelse er at andelen medlemmer som mener man får mye igjen for pengene, øker med seks prosent – til totalt 52 prosent.
Når det gjelder medlemskap er de unge – de mellom 18 og 29 år – best i klassen. Over 45 prosent sier de er medlem på et treningssenter. Samtidig er de også de mest «troløse» når det gjelder å si opp eller bytte treningssted, i forhold til den mer voksne medlemsmassen.
CrediCare har masse data fra årets undersøkelse som skal legges ut på bloggen senterdrift.no. Følg med!
(Skalaforklaring: Over 75 poeng: Særdeles sterkt omdømme; 55-75 poeng: Sterkt omdømme; 35-54 poeng: Sårbart omdømme; under 35 poeng: Svakt omdømme.)
LES OGSÅ RESULTATENE FRA I FJOR: Treningssenterbransjen har svakt omdømme