annonse

annonse

Bransjeprofilen: Har Bergensrekorden i antall PT-timer

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Eier og daglig leder Thomas Ølnes i Sprek og Blid Arna har lang erfaring fra bransjen, tross sine 26 år. Reisen har gått fra Elixia-motivator til relativt fersk sentereier.

 Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.

Med sin bakgrunn som aktiv fotballspiller ønsket Thomas Ølnes etterhvert å gjøre noe mer innenfor trening. Han utdannet seg som PT, og etter en tid i Elixia ble det en runddans i flere Sprek og Blid-sentre.

I fjor åpnet 26-åringen sitt eget senter i kjeden: Sprek og Blid i Arna.

Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?

– Jeg har vært i bransjen i ni år, siden 2008. Jeg begynte i Elixia-systemet som motivator; gikk rundt på gulvet med en grønn T-skjorte, og på ryggen stod det: «Spør meg om trening». Jeg jobbet tre dager i uken på kveldstid, hvor jeg minglet med medlemmene på senteret.

– Etterhvert begynte jeg å jobbe som PT hos Elixia. Etter PT-utdannelsen i Sverige gikk jeg inn som PT på fulltid. I 2011 satte jeg forøvrig Bergens-rekord som personlig trener med over 200 PT-timer i løpet av en måned…

Hvordan endte du opp i treningsbransjen?

– Jeg ble motivert av det sosiale, og at jeg kunne gjøre hva jeg best liker, nemlig å trene. Jeg hadde dessuten veldig lyst til å bli personlig trener. Etter å ha jobbet en stund som PT i Elixia begynte jeg i Sprek og Blid-kjeden, hvor jeg fant meg veldig godt til rette. Her fikk jeg friere tøyler og mindre rammer, det føltes mer personlig.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

– Jeg har jobbet på tre forskjellige Sprek og Blid-sentere, vært senterleder for to av dem, og PT-leder ved ett. I slutten av 2015 fant jeg ut at jeg ville starte for meg selv, og gikk videre med et Sprek og Blid-prosjekt som var planlagt for Arna. I fjor åpnet jeg altså mitt eget Sprek og Blid-senter i Arna, som jeg har bygget opp og er eier av.

Hvor er bransjen om 5-10 år?

– Jeg tror at den er mer individualisert og at vi kommer til å måle oss enda mer i grupper. Senterne vil også få sin identitet i forhold til markedsposisjonen.

Nøkkelen til suksess?

– Personlig oppfølging og at senterne tilbyr en stor grad av service. Vi må se kundene og medlemmene samt å kunne tilby god PT. Får man kundene til å velge en PT-pakke, er de aktive over lengre tid.

Hva trener du helst?

– Godt, gammeldags «pumpeopplegg»; styrketrening med vekter, med mange repetisjoner, og løping.

Lavpris eller high end?

– Vi heller nok mot high end. Vi er et fullsortimentsenter, og vi holder oss på en god, konkurransedyktig markedspris.

Hva er ditt forhold til teknologi i trening?

– Jeg har begynt å bruke en del teknologi. Vi kjørte jo også treningsprogrammer på nett da jeg jobbet i Elixia. I fjor ble jeg presentert for Clouden fra Technogym, som jeg nå benytter på senteret.

Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?

– Facebook har en veldig god effekt. Den er målrettet og vi kan se hvilket nedslagsfelt vi får. Jeg tror også på bruk av videosnutter i markedsføringen. For øvrig har jeg annonsert én eneste gang i en lokalavis, men kommer ikke til å gjøre det igjen.

– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?

– Jeg husker spesielt at en PT-kunde var kommet inn på senteret og spurte: «Jobber Thomas her?» Da dette ble bekreftet, svarte han: «Ja, han vil jeg trene med!» – og da jeg kom på jobb lå det en 60 timers PT-pakke på pulten min! Jeg hadde aldri truffet vedkommende kunde, men jungeltelegrafen hadde altså gått…

Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?

– Det beste er at vi hjelper mange mennesker til en bedre fysisk form og helse, og at vi gir dem som ønsker å gjøre noe med helsen sin et vanvittig godt tilbud. Det verste er priskrigen som senterne har ført i flere år nå, og som gjør at vi selger oss altfor billig.

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere