Den relativt ferske sjefen i GYM 2000 tror det vil bli mer og mer vanlig å betale tusenlappen for et godt treningssentermedlemskap. – Veldig mange bruker mer penger på å stelle håret enn å passe på helsen sin – det kommer det til å skje noe med, sier Kjartan Albrigtsen.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Kjartan Albrigtsen debuterte i treningsbransjen for noe over 100 dager siden. Som sjef for utstyrsleverandøren GYM2000 har han ansvar for å få skuta på rett kjøl etter fusjonen med BM Fitness.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg har ikke vært så lenge i bransjen, og utdannelsesmessig har jeg bakgrunn fra Forsvaret. Jeg jobbet i telecom-bransjen i mange år, men de siste årene har jeg jobbet i selskapet Etac – som driver med medisinskteknisk utstyr.
– Min bakgrunn er teknisk, men jeg har nesten hele livet jobbet med ledelse av utvikling.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Jeg søkte på denne jobben! Jeg var på utkikk etter ny jobb etter mange år som pendler, da denne dukket opp. I Vikersund og Modum er det begrenset med lederjobber, og GYM 2000 søkte både her og i Trondheim. Jeg var den heldige som ble valgt.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Jeg er teknologiinteressert, og det skjer mye innenfor teknologiutvikling. Der teknologien har mest styrke er ved å motivere folk. Utviklingen av treningsteknologi som måler det man gjør vil fortsette, og den er bra for bransjen.
– Bransjemessig tror jeg det kommer til å bli en del mer profesjonelle eiere. Hittil har det vært mange entusiaster og treningsinteresserte folk. I en del andre land som går foran oss ser vi investorer som vil ha avkastning på pengene sine, går inn i denne bransjen. Så et profesjonalisert eierforhold kommer vi til å se mer av i fremtiden.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
– Nøkkelen til suksess?
– Fra mitt og GYM 2000 sitt ståsted er det å fokusere på kvalitet, gode produkter og service – og en god opplevelse ved å bruke oss. Det er det som gjør at vi skal lykkes.
– I bransjen tror jeg at enda flere må bli opptatt av at det de gjør skal bære seg selv. Bærekraft er jo i vinden, men jeg tenker økonomisk. Det er flott å være interessert, men noen skal være villige til å betale regningene – så en profesjonalisering av bransjen er ikke dumt.
– Det vil gjøre at både sentre og leverandører klarer seg bedre. Men samtidig er det viktig å beholde det personlige. Blir det for kaldt og økonomstyrt, kan det bli kjedelig. Det er viktig å opprettholde gløden og interessen.
– Hva trener du helst?
– Jeg trener mye sirkeltrening og funksjonell trening – det synes jeg er gøy. Også er jeg «en norsk mosjonist», som går på tur og mange andre forskjellige ting. Etter at jeg passerte førti har jeg funnet ut at jeg må trene ganske ofte for å holde farten oppe.
– Lavpris eller high end?
– Jeg tror begge deler trengs. Generelt sett er det veldig billig å trene i Norge, og jeg tror at en god del kommer til å være villige til å betale mer for treningen sin etter hvert. Veldig mange bruker mer penger på å stelle håret enn å passe på helsen sin – det kommer det til å skje noe med.
– Man skal ikke så langt unna før at folk ikke synes det er galt å betale 1000-1200 kroner for et godt medlemskap. Men her i Norge er det de med 3-400 kroner i måneden som får avisoverskriftene.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Personlig blir jeg veldig motivert av målbarhet. Og å kunne sammenligne seg med andre synes jeg er morsomt. For meg er Strava etc., en motivasjon i seg selv.
– Bransjemessig har de forskjellige leverandørene hatt sitt system, men jeg tror at ting blir standardisert – at du ikke trenger leverandørens app, men bruke noe felles for å koble ting sammen. Og det tror jeg er riktig vei.
– Fremtiden er at vi standardiserer og kan bruke ting på tvers av leverandører.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Den beste markedsføringen er jo en fornøyd kunde. Utover det ser vi at for å treffe folk fungerer sosiale medier. Det er veldig kort vei, og de som driver med det har vært flinke til å gjøre det til en «buffet» slik at du kan forsyne deg med det du har lyst på, når du vil – i stedet for å kjøpe en fastsatt meny.
– Skal man bygge brand må man kanskje gå litt bredere ut.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Tror ikke jeg skal fortelle historier etter en så kort periode.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Et problem er at det er mange som sliter med å tjene penger. Det gjør det vanskeligere å finansiere og vanskeligere å gjøre de grepene man burde gjøre for å få suksess – til det beste for kundene sine.
– På den gode siden er det mye positivt; folkehelse, positive følelser, viktigheten for samfunnet. Besteforeldregenerasjonen trente sjelden på studio, men jeg tror at når vi blir gamle vil mange av oss trene på senter. Det blir en sosial ting – et møtested med gode vaner og gode venner!