Håkon Bakkevig måtte låne 12 millioner kroner da han startet opp Qicraft i Norge og Sverige, sommeren 2001 sammen med et knippe nøkkelmedarbeidere. Den femte banken sa ja…
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
På oppstartstidspunktet hadde Bakkevig bare en OBOS-leilighet i Oslo, som i tillegg var belånt. Han fikk en høy verdivurdering på den, og da hadde han egenkapital. I tillegg ble det lånt penger av venner. Så var det bare å jobbe på.
Det har betalt seg bra. I 2005 åpnet Qicraft i Finland og i 2012 gikk selskapet inn i Estland. På samme tidspunkt ble Qicraft Finance etablert. I dag består Qicraft Group av et holdingselskap og syv operative selskaper.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Av bakgrunn er jeg siviløkonom fra NHH i Bergen, og så har jeg tatt mellomfag i Statsvitenskap mer av personlig interesse. Jeg jobbet et par andre steder før jeg begynte i bransjen for 18 år siden. Jeg har vært konsulent, analytiker, var med å starte et internettselskap og var i utlandet en stund. Jeg begynte i SATS i 1999.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Vel, jeg har egentlig vært dømt til å bli gründer. Det har alltid vært en drøm å starte noe eget. Da jeg kom tilbake fra Latin-Amerika lurte jeg på hva jeg skulle gjøre. Jeg kjøpte litt aksjer i SATS, og møtte gründeren Vegard Liven på generalforsamlingen i selskapet – samt Bjørn-Sigurd Johansen som ledet SATS. Det endte med at jeg fikk jobb der og gikk inn i konsernledelsen med ansvar for alt som ikke var klubber. Det hele var litt tilfeldigheter, egentlig – men jeg har alltid hatt interesse for trening og sport, og hadde veldig tro på treningssenterbransjen da SATS begynte å folkeliggjøre den.
– Qicraft ble til sommeren 2001. Da etablert jeg selskapet sammen med endel nøkkelansatte. Qicraft er basert på et tett samarbeid vi i SATS hadde med Technogym i form av en intern leverandør til SATS. Jeg inngikk en avtale med SATS’ eiere den gangen om å kjøpe ut verdiene i det selskapet, og ble da daglig leder i Qicraft Norge og Sverige som ble etablert samtidig.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Basis vil fortsatt være fysisk aktivitet og gode opplevelser; vi skal fortsatt trene en kropp. Men jeg tror det som endrer seg kraftig, er hvordan vi leverer det. Jeg tror at vi vil nå ut mot opptil 40 prosent av befolkningen over 16 år, og leveransen vil være mer konseptualisert via markedsføring, design og teknologi. Jeg tror at teknologi vil endre konseptene slik at aktørene blir mye mer tydelig på hva man vil levere til kunden. Det vil gi seg utslag i alle de konseptene som finnes i dag: Mange ulike, men tydeligere konsepter.
– Teknologien vil på en positiv måte kunne endre kundeopplevelsen. Der vil jeg sitere Bill Gates: «Effekten av teknologien overvurderes på kort sikt, men undervurderes dramatisk på lengre sikt». Kundeopplevelsen vil forbedres, du vil få mye mer kontroll på dine treningsdata. Vi får en demokratisering av treningen og det vil gjøre kunnskapen mer tilgjengelig. Effekten av dette vil være at det mest eksklusive produktet, topp premium, vil være det med mennesker. Det vil bli en større differensiering i opplevelsen av menneskene, image, stil og resultat. Å ha teknologikunnskap for å skape opplevelser og resultater for kunden vil være alfa og omega.
– Slik sett tar vi vår egen medisin med investeringer i it-systemer på 10 millioner kroner. Mange er usikre på hva man skal gjøre, men det er bare å dyppe tåa i vannet å begynne. Så om fem til ti år vil basisen være den samme, men teknologi vil endre bransjen. Markedet vil vokse kraftig, og det vil bli en god del høyere kompetanse hos nøkkelpersoner, en kompetanse som vil måtte tydeliggjøres. «Wellness» for oss er å føle seg bra, ikke se bra ut. Og for denne tilnærmingen vil det komme et kvantesprang.
– Nøkkelen til suksess?
– Nummer en er tilpasning til markedet. Står du stille taper du! Darwin sa det: Det er de mest tilpasningsdyktige som vinner, ikke de største og sterkeste. Det er et mantra for meg. Den andre er ledelse, du jobber med mennesker, og det å lede ansatte og ha glede av at andre lykkes er viktig hvis man ønsker å utvikle et firma og en organisasjon. Du må trives med at dine ansatte lykkes. Til slutt må du ha en interesse, en lidenskap og engasjement for det du driver med.
– Hva trener du helst?

– Nummer en er løping. Jeg har alltid løpt siden jeg var tenåring. To, tre turer i uka er basis. I tillegg tar jeg en styrkeøkt med PT, det får jeg til stort sett alle uker. Også er det ski om vinteren, langrenn og litt alpint. Og jeg er fotballtrener for gutta mine, så det blir litt aktivitet der også.
– Lavpris eller high end?
– For markedet sin del er jeg veldig glad for begge deler. For min egen del trener jeg der jeg trives, jeg liker personlig og god service. Skulle jeg velge hadde jeg valgt high-end. Jeg skulle gjerne sett noen nye high-end-konsepter også med enda bredere produktspekter. Jeg har sett noen drømmesentre i utlandet jeg gjerne skulle sett i Oslo, Stockholm og Helsinki, men foreløpig har de ikke kommet.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Den er som nevnt veldig sterk. Teknologi i fremtiden er ikke noe valg, det er avgjørende for å overleve i markedet – rett og slett fordi kunden er der allerede, og de forventer det. Folk har livene sine i mobilen i økende grad. Hvis treningssenterbransjen tror den ikke skal være med, blir det en helt feil slutning, tror jeg. Men teknologi har ingen funksjon i seg selv annet enn å skape opplevelser og resultater for kunden. Se på Pokemon, hvordan «gamification» skaper engasjement og trekker folk med. Det som er interessant er hvorfor ingen i bransjen har vært der? Det er fordi vi nok tenker litt feil… Så teknologi er ikke et valg! Det blir som å si at jeg skulle ønske at internett ikke fantes. Det handler om hvordan man bruker teknologien fornuftig for å skape kundeopplevelser og kundelojalitet.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Det er avhengig av hva vi vil oppnå og hvem vi vil nå. Jeg tror på markedsføring som kan måles digitalt, men vi jobber også med kunnskapsbaserte events, reiser og studieturer. Men den beste markedsføringen er fornøyde kunder, så vi fokuserer mye på kundedialog.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Det er mange… Det er to ting jeg tenkte på da jeg trente tidligere i dag: Å være med å etablere nærmere 30 sentre sammen med gründerne i SATS. Det var en fantastisk tid. Og selvfølgelig oppstarten av Qicraft-selskapene sammen med en liten gjeng, hvor vi sammen gjorde det mye bedre enn forventet.
– Så har jeg en spesiell historie fra oppstarten i Qicraft, da jeg var daglig leder i Norge og Sverige: Jeg sov på sofaen på kontoret i Sverige for å spare penger, og vi holdt til i en sliten bygård i utkanten av Stockholm. Som god nordmann åpnet jeg vinduet om natten for lufting, men midt på natten hørte jeg noen voldsomme skrapelyder utenfor vinduet. Jeg er ganske nærsynt så jeg måtte helt bort i vinduet for å kikke, og der var det en kraftig mann – som sikkert så sitt snitt til at her kunne han finne noen greier – på vei inn vinduet i andre etasje. Så jeg måtte jo bare… jeg ble like forskrekket som han, så jeg klinte bare til ham så han stupte bakover. Etter den episoden fant jeg ut at det var best å lukke vinduet når jeg sov på kontoret…
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste er alle de fine og positive menneskene, og all energien. Det er en ung bransje hvor alt er mulig. Det verste tror jeg er kroppsfokuset: At det er for mye fokus på slike syntetiske, perfekte kropper. Man bør heller godta særegenhetene og dyrke mangfoldet av kropper. Så lenge de er sterke og trente bør de ser forskjellig ut, synes jeg. En kunstig, kosmetisk kropp har jeg ikke mye til overs for.