Kjersti Oppen fant drømmejobben da hun landet som direktør i Virke Trening. Nå skal den erfarne PR- og omdømmebyggeren være med å sørge for at treningsbransjens kompetanse og omdømme gir treningssentrene flere medlemmer.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Kjersti Oppen har ennå ikke sittet et helt år som bransjedirektør i Virke Trening, men hun skled rett inn. Gjennom dette intervjuet – som ble gjort for en god stund siden – hagler det med ordene entusiasme, engasjement og fantastisk. Akkurat som bransjen selv ville ha sagt det.
– Da denne jobben dukket opp var det selve drømmejobben for meg. Her kan jeg bruke et genuint engasjement – og det jeg tror på, får jeg jobbe med hver eneste dag. Det er en fantastisk bransje å komme inn i, med masse engasjement, entusiasme og en «drive» som er helt fantastisk å bli en del av!
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg har vært i bransjen siden 1. juni i fjor, da jeg startet i jobben. Bakgrunnen min er hovedsakelig PR, omdømme og media. Jeg har vært kommunikasjonsdirektør i større selskaper som Mondelez, hvor jeg jobbet i Norge, Norden og Sveits.
– Jeg var administrerende direktør i PR-byrået JKL, og var innleid som kommunikasjonsdirektør i Schibsted før jeg kom til Virke Trening. Jeg startet i sin tid som politisk rådgiver, så det er en rød tråd i forhold til den rollen jeg har i dag – med tanke på erfaring innen politikk og omdømme.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– For meg er dette «passion» og en del av bakgrunnen min. Jeg kjenner bransjen veldig godt etter å ha drevet konkurranseidrett innen langrenn og friidrett hele oppveksten frem til junioralder. I forbindelse med langrennstrening har jeg trent på treningssenter siden 12-13 års alder som et viktig supplement til annen trening.
– Det var mitt første møte med bransjen, og det er gøy å se hvordan den har utviklet seg gjennom årene: Fra å være et ganske enkelt sted hvor man løftet noen vekter, til i dag å ha blitt en fantastisk variasjon av tilbud – hvor det dukker opp nye treningsformer «hele tiden».
– Da jeg sluttet i byråverden var jeg usikker på om jeg kom til å komme tilbake til et miljø med så mye energi og «drive», men så kommer jeg til denne bransjen og opplever den samme entusiasmen. Det har vært veldig fint.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Jeg tror det kommer til å skje mye. En av hovedgrunnene til at jeg ville til denne bransjen er at jeg ser veldig store muligheter for vekst, og treningsbransjen har et potensiale som få andre bransjer har. I mitt hode er vi så til de grader en del av løsningen på folkehelseutfordringene.
– Vi kommer til å se en sterkere konsolidering, tendensen er der jo allerede. Og profesjonalisering: kompetanse ligger i bunnen for alt vi gjør, vi skal ha kompetente og flinke folk i alle roller, som kan tilby den kompetansen kundene og markedet forventer og etterspør.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Så kommer vi til å se mer nisje og nisjeutvikling med mange smarte hoder som vil se mulighetene og ta dem.
– Vi vil også gjøre vårt for at vi vil se at flere trener og kommer i aktivitet, gitt de folkehelseutfordringene vi står overfor. For bransjen henger det sammen med å få til et bedre samarbeid mellom offentlige og private aktører, for å kunne bidra med den kompetansen vi har og – skape vekst for bransjen.
– Dessuten vil digital løsninger bli viktigere og viktigere, som en ytterligere utvikling av treningssentrene. Folk flest vil fortsatt gå på tradisjonelle gruppetimer mm. for å treffe folk, men samtidig forventer de nye tilbud som online klasser/trening, bedre interaksjon i app-ene, muligheter til å konkurrere med hverandre, osv.
– Nøkkelen til suksess?
– For egen regning, så er det «guts». Å tørre å ta utfordringene når du får dem og tørre å kjøre på! Jeg sier dette særlig også som kvinne, fordi jeg har sett så mange flinke jenter på veien som ikke har turt det. Årsaken til at jeg har fått gjøre veldig mye spennende er at jeg aldri har vært redd for å gripe mulighetene når de kommer.
– For bransjen tror jeg nøkkelen er kompetanse, omdømme og innovasjon. Kompetanse må ligge i bunn for alt vi gjør og det vil gi oss et omdømme som en seriøs helseaktør. Det er det som gjør at vi kan posisjonere oss for å komme inn som løsningen på folkehelseutfordringen.
– Det handler også om et bedre omdømme hos, og innsikt i, de som i dag ikke trener hos oss. Det er nøkkelen for å utløse den delen av markedet, som vi trenger.
– Innovasjon handler om ytterligere utvikling av konsepter og nisjer, det handler om teknologi og hele tiden å forstå markedet og kundene best – nesten før de selv er klar over hva de vil ha.
– Hva trener du helst?

– Jeg er en blanding av ute- og inne-menneske: Alt fra å gå i fjellet til å sykle og løpe om sommeren. Og gå på ski om vinteren. Og jeg trener på senter i tillegg: jeg liker innendørsløping og roing, og jeg trener en del styrke og stabilitet. I perioder har jeg også brukt PT. Rett og slett litt av hele spekteret. Aktivitet avler aktivitet!
– Lavpris eller high end?
– Jeg er åpen for alt og har erfaring fra begge deler. Jeg trente på high end-senter da jeg bodde i Sveits og en periode etter at jeg kom hjem. Nå har jeg valgt senter og kjede ut fra tilgjengelighet med tanke på både jobb og privatliv, og er fornøyd med det.
– Det viktigste er å få trent jevnlig i hverdagen. Her plukker folk litt på tvers, tenker jeg, ut i fra hvor de er i livet.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Som bransje er jeg opptatt av at vi må finne de til en hver tid mest effektive løsningene for å kommunisere med, og aktivere, våre kunder og brukere – slik at de opplever det som praktisk, engasjerende og nyttig – både når de trener og når de er i kontakt med senteret ellers.
– Årsaken til at jeg er så opptatt av aktivering og engasjement er at det utløser enda mer aktivitet, så den biten er ekstremt viktig.
– Privat er jeg en person som er litt «preget» av mange år i en fryktelig hektisk bransje som media og PR, hvor man er «always on»… Så trening for meg har blitt en greie uten gadgets – en total frihet, som jeg elsker.
– Men jeg ser at bruk av teknologi er en motivasjon for andre – kanskje også mer for menn enn for kvinner.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Det grepet bransjen har tatt nå med bruk av mer vanlige folk med normale kropper, er et grep jeg tror veldig på. For meg handler markedsføring om å bygge omdømme, og skal vi nå frem til de som ikke trener hos oss i dag, ville i hvert fall jeg følt meg mye mer komfortabel om det ikke handlet om muskler og sommerkroppen. Det ligger et enormt potensial der.
– Generelt sett er det meste av markedsføringen i dag digital, der du kan ha en direkte og tett kontakt med brukerne dine. Her er det viktig å følge med på hva som er den siste utviklingen: De unge skifter generelt raskere, de eldre er også er en sammensatt gruppe, men hvor det oftere kan handle om å tenke mer tradisjonelt for å få frem og tydeliggjøre tilbudet i lokalmiljøet.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Virke Trening hadde ikke hatt styremøte utenfor Oslo før jeg kom inn. Jeg er veldig opptatt av å komme meg ut av kontoret, så da la vi styremøte og strategisamling til Trondheim. Hilde Thommesen Holck i 3T var vert, og måten hun møtte oss på er veldig betegnende for bransjen: det var en raushet, varme, serviceinnstilling og alt er mulig-holdning som jeg ble veldig grepet av.
– Vi dro opp dit og ble møtt på en fantastisk måte. Vi fikk se og besøke 3T Rosten som var utrolig flott. Det var dessuten viktig at bransjestyret tidlig fikk møte den nye Virke-sjefen, Ivar Horneland Kristensen.
– Jeg fikk med ham oppover og var så stolt av å presentere et styre og en bransje med så fine folk. De fikk umiddelbart en god kjemi. Ivar syntes det var spennende og morsomt, og energien smittet over på ham. Alle gripes av engasjementet som er i bransjen.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste er masse entusiasme, friske folk som virkelig har troen, «gutser» og tør. De brenner for det de driver med på en måte som for meg er ganske unik. Det er en blanding av pågangsmot, kompetanse og gründerånd som er helt spesiell.
– Når det gjelder forbedrings- og utviklingssiden er jeg veldig opptatt av det seriøse arbeidet som skal gjøres på omdømmesiden. Vi har tatt viktige steg med kompetanseløftet som er på plass i bunn, og jeg er opptatt av at vi tar det med oss videre.
– Jeg er også opptatt av markedsføringssporet vi har begynt på nå med normale folk og kropper. Det er et sunt utgangspunkt. Vi har gjort en jobb, men det blir ekstremt viktig videre.
– Utfordringen er å være veldig tydelige på hva som skal være vårt omdømme. Omdømmet har vært sammensatt så det er viktig å jobbe målrettet fremover. Vi er godt i gang, men hos meg vil det ha en sterk prioritet.