annonse

annonse

Bransjeprofilen: – Er du Sjefen over alle sjefer?

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Det spørsmålet er et av de varmeste minnene Aktiv365-sjefen har etter 17 år i treningsbransjens tjeneste. Tor Fredrik Neumann-Berg skulle egentlig ikke inn i bransjen, men når det først var gjort…

Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.

Tor Fredrik Neumann-Berg skulle egentlig ikke inn i treningsbransjen. Som siviløkonom med en master innen finans, var det vel mer økonomiske øvelser som skulle være hverdagen, men slik ble det ikke…

Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?

– Jeg kom inn i bransjen i 2002, er utdannet siviløkonom og har en master innenfor finans, så det var ikke helt opplagt at jeg skulle inn i denne bransjen… Men som endel andre ting i livet, så var det litt tilfeldig.

– Jeg har også idrettsbakgrunn innen tennis, hvor jeg også har vært trener. Men selv med idrettsbakgrunn, tillegg til økonomi, var det ikke meningen at det var denne bransjen jeg skulle inn i.

Hvordan endte du opp i treningsbransjen?

– Vivian Tangerås var daglig leder ved senteret vårt på Paradis og skulle ut i mammaperm, og da fikk jeg tilbud om å gå inn som daglig leder i et vikariat på ett år. Det var slik det begynte.

– Og du kom deg aldri ut?

– Nei, jeg gjorde heldigvis ikke det.

– Jeg ble veldig raskt glad i bransjen og menneskene, og var så heldig at jeg var i en organisasjon som var fremoverlent og ønsket å satse: Fra 2005 – 2011 var vi en del av Sprek og blid kjeden som i løpet av perioden utviklet seg til å bli Hordalands største kjede med over 22.000 medlemmer. I 2011 valgte vi å tre ut av samarbeidet og har siden 2011 stått på egne ben.

– Da startet arbeidet med å bygge og utvikle Aktiv365. Sammen med familien Tangerås, eierne av Aktiv365, har det underveis vært mange spennende oppdrag som jeg har vært heldig å få tatt del i.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

Hvor er bransjen om 5-10 år?

– Det er noen trender vi ser og som jeg tror vil fortsette fremover, blant annet sammenslåing og konsolidering. De største blir kanskje enda større, og kanskje får vi noen som kan utfordre den aller største.

– Så tror jeg at vi vil se videre fokus på helse og livsglede, mer dominerende enn fokus på kropp. Denne utviklingen har vi allerede sett de siste årene og vi vil se en fortsettelse av dette i årene fremover. Det er en utvikling jeg opplever har solid forankring i store deler av bransjen.

– Og vi kommer ikke utenom teknologi. Det skjer en rivende utvikling i alle bransjer og det er klart at også vår bransje også vil bli, og er, påvirket av det.

Nøkkelen til suksess?

– Nøkkelen er de ansatte. At dine ansatte trives og har det gøy på jobb – og brenner for det man tilbyr. I tillegg må hele organisasjonen være klar over hvilken retning man skal ta og hva man ønsker å oppnå.  Har man den kombinasjonen er det gull verdt. Men dette spiller igjen tilbake på ledelse:

– Man må ha dyktige ledere som går foran som gode eksempler, men også er klare og tydelige på hva man skal og hvor man vil – og tilrettelegger for at de ansatte kan utvikle seg og trives på jobb.

– For egen organisasjon er en av hovedårsakene til at vi klarer oss bra i et marked med aktører som er vesentlig større enn oss, det lokale eierskapet, engasjementet og tilhørigheten. Korte beslutningsprosesser fra ansatte til de som tar beslutningene og ikke minst energien som skapes av eierskapet og tilhørigheten.

– Dette tror jeg er en av hovedårsakene til suksess og som gjør at vi kan konkurrere mot de som er større enn oss.

Hva trener du helst?

– Med bakgrunn i tennis, har det vært mye ballidrett egentlig: Selvfølgelig tennis, men nå går det mye i squash og innebandy. Jeg må ha konkurransepreget under treningen!

– Jeg trener også med PT en gang i uken, men det synes jeg er…, skal ikke si kjedelig, men det er ikke det jeg brenner for, selv om jeg vet det er veldig bra for alle aldersgrupper og må gjøres. PT-en min er litt oppgitt over meg noen ganger, med rette, men skal jeg være selvgående elsker jeg å drive med ballidrett!

– I tillegg er jeg veldig glad i å være ute på tur, både på ski og til fots.

Lavpris eller high end?

– Her er jeg programforpliktet til å si begge deler i og med at vi tilbyr begge deler, men fordi vi tror på det. Det er den valgfriheten vi mener medlemmene skal ha, men samtidig synliggjør vi forskjellen – for det er forskjeller på hva man får og hva det koster. Jeg tror at begge konseptene har livets rett også for fremtiden.

– Er det en hemsko for prisutviklingen at dere og andre tilbyr begge deler?

– Jeg mener at trening er billig, men det betyr ikke så mye hva jeg mener. Det er hva kunden mener som teller. Hvis kundene mener det er for dyrt så er det det.

– Men jeg er helt sikker på at vi skal kunne klare å øke prisen på produktet vårt og at kundene skal oppfatte at det blir faktisk blir billigere – for det handler om opplevelsen man sitter igjen med på hva man får for pengene. Jeg tror at de som jevnlig bruker produktet synes det er billig, mens de som ikke er de flittigste, kan oppfatte det som dyrt. Ergo, vi må inspirere enda flere til å bli enda mer aktiv.

– Jeg er ikke bekymret for at vi blir oppfattet som dyre eller at vi har to konsepter som konkurrerer mot hverandre. Det er forbrukeren der ute som bestemmer, og markedet tilpasser seg.

Hva er ditt forhold til teknologi i trening?

– Teknologi er kommet for å bli, og det kommer til å utvikle seg med flere tjenester som gjør at arbeidsprosesser for de ansatte blir lettere og enklere slik at de får mer tid til å se, og være til stede for, medlemmene.

– Vi omfavner teknologi, samtidig er det klart at det å være først ute med teknologi både er kostnadskrevende og vanskelig. Vi som kjede er ofte en «first follower» når det gjelder teknologi: Vi kan være innovative, men vi er også der hvor vi lar andre teste ut, så kan vi komme i runde to.

– At teknologi vil være viktig både for hvordan vi driver organisasjonen og for tilbudet vi gir til medlemmene, er helt klart.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?

– Vi bruker mye sosiale medier, men det vi ser fungerer aller best er den markedsføring og kommunikasjon vi har opp mot de som er medlemmer hos oss: Som ambassadører, men også i et eget ambassadør-program.

– Vi har utviklet en del egne måter å nå våre medlemmer på, som igjen kan nå sin bekjentskapskrets og venner. Vi gir dem mulighet til å koble på venner som har lyst til å teste oss ut. Det ser vi er en av de viktigste kanalene.

– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?

– Det er mange gøyale og «gale» minner, men jeg har et veldig fint minne, som jeg synes beskriver bransjen og de som jobber i Aktiv365:

– Vi har en aktivitetsordning for barn, og for et par måneder så kom det en liten gutt på syv, åtte år bort til meg og spør: – Er du sjefen over alle sjefer? Mitt svar var «vel, ikke på hjemmebane, men i Aktiv365 er jeg vel kanskje det».

– Da sier denne gutten at han bare vil fortelle meg at han var så glad i de som jobber her. De ansatte var så snille, de så han alltid og han ble rett og slett så glad når han kom inn dørene til oss. I tillegg var det så fint å være på Aktiv365 fordi han også lærte noe nytt.

– Dette kom fra et barn, og da blir i alle fall jeg litt ekstra rørt. Det han sa traff meg, i det at han har opplevd noe som våre medarbeidere virkelig brenner for; det at du skal bli sett og at de som besøker oss skal oppleve mestringsfølelse uansett alder og forutsetning.

– Så han traff kjernen i det vi forsøker å få til og det var fantastisk fint å høre et fra en liten gutt. Det er kanskje en av de fineste og best tilbakemeldingene jeg har fått.

Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?

– Det beste og det mest positive er den utviklingen vi ser i at bransjen i enda større grad klarer å rette fokus mot helse og livsglede.

– Og så er jeg utrolig stolt av de fantastiske kollegene jeg har som legger ned masse arbeid for at de som kommer til oss skal lykkes. Det er noe av det aller beste med bransjen.

– Det som irriterer meg er frafall. Generelt er det et for stort frafall, dette mener jeg vi ikke kan leve med på sikt hvis bransjen har som ambisjon å vokse videre. Dette er videre en av flere faktorer som jeg tror påvirker bransjens omdømme negativt.

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere

[l_slider]