Christoffer Liven kjente hver krok på et treningssenter lenge før han begynte på skolen. Veien til treningsbransjen var på en måte lagt.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Onkel var en av hovedgründerne av SATS, og far drev treningssentre. Slik var Christoffer Liven nærmest forutbestemt for en karriere i treningsbransjen.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg har jobbet i treningsbransjen i snart 20 år. I slutten av tenårene jobbet jeg på SATS både med trening og salg. Min far, Helge Liven, var involvert i oppstarten av SATS, og min onkel, Vegard Liven, var en av hovedgründerne av kjeden da den ble etablert på 1990-tallet.
– I småguttalderen var jeg og min tvillingbror innom de forskjellige sentrene og fikk bransjen inn med morsmelken så å si. Far drev endel sentre under franchise, og vi var ofte med ham på jobb hvor jeg fikk sett hva som foregikk.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Jeg har spilt fotball og vært ganske aktiv i idretten. Jeg har også jobbet med trening i tidlig alder i SATS. Jeg begynte å studere økonomi på BI. I den forbindelse jobbet min far sammen med Casall og Matrix Fitness med ansvaret for Norge, via et selskap som het Fitnessagenten.
– Som student begynte jeg å assistere i firmaet, med «networking» og salg i det norske markedet. Jeg ble værende, og med Helge Liven og Thomas Tangnes jobbet vi i Fitnessagenten i mange år med Casall, frem til de kjøpte opp selskapet for tre år siden.
– I dag heter vi Casall Pro og er en av de største aktørene på leverandørsiden. Jeg er nå salg og markedsansvarlig i Casall Professional.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Det vil bli mer konsolidering, noe vi også har ventet på, og vi vil se en del sammenslåinger av kjedene. For de som vokser frem i dag, men med litt svakere marginer, kan det kanskje lønne seg å ha litt felles overhead på det som kalles back office.
– Det har bølget i denne bransjen, hvor vi blant annet har hatt stor etablering av lavpris. Det vi nå ser vokser frem er mer nyanserte treningstilbud hos drifterne: En klar profil og approach mot ett spesifikt kundesegment er nå viktigere enn noen gang med tanke på den sterke konkurransen de fleste sentre i Norge nå opplever.
– Nøkkelen til suksess?
– Jeg kommer fra økonomi og drift, så jeg mener at inntekt og utgift er viktige parametere, men det er også vesentlig å ha et godt miljø på sentrene – både for kundene og for de ansatte.
– Grunnlaget for driften er salg, uansett hvordan man vrir og vender på det, og da må man kunne presentere et godt produkt i en jungel av et marked, for å øke» retention» og medlemsmassen.
– Hva trener du helst?
– Jeg er glad i idrett. Har spilt mye fotball og liker å ha en ball eller en annen form for gulrot når jeg beveger meg. Trening må for meg være lystbetont og generelt trenger folk å bli engasjert, enten i en artig gruppetime eller i et mål man skal nå. Det må være noe å strekke seg etter, og variasjon er viktig.
– Lavpris eller high end?
– Der må jeg si begge deler. Det finnes mye forskjellige mennesker både i urbane og perifere strøk, og det kommer an på behov. Det finnes rom for begge typer sentre i Norge i dag.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Vi har hatt en rask teknologisk utvikling de siste årene, med alle trenings- og kostholdsapper som kan være motiverende for sluttbrukeren. Det viktigste uansett er i bunn og grunn at man trives med treningen. Og kan teknologien bidra til økt treningsmotivasjon, er jeg «all for it».
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Direkte markedsføring og sosiale medier er viktige, men den viktigste markedsføringen er jobben som hver dag gjøres på senteret. Man må holde seg oppdatert og relevant og gi kundene noe underveis. Kunder som trives i et godt miljø, skaper et attraktivt senter å trene på- og jobbe på – over tid.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Etter snart 20 år i bransjen er det mange gode minner, men jeg husker spesielt min tid som ung gutt på SATS Grorud hvor daværende daglige leder John Garner lot meg og min tvillingbror spille squash så mye vi ville – til tross for at vi vel egentlig ikke var gamle nok.
– John gav oss egne racketer og vi hang på senteret titt og ofte. Det er vel det første minnet jeg har fra ett treningssenter.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– En av de beste tingene med vår bransje er at den er full av positive mennesker og at det det er en sosial bransje med mange gode arrangementer for oss som jobber i den.