Sondre Gravir har sin bakgrunn fra avisverden og Finn.no. Da konsernsjefstillingen i SATS ble ledig, slo han straks til. Sjefen i SATS Group har vært lojalt medlem i 22 år – og spår at bransjen skal gjennom store endringer de neste årene.
Sondre Gravir tiltrådte som konsernsjef i SATS Group i oktober i fjor, og han har ambisjoner om å fortsette den vekstreisen som SATS er på.
Gravir mener det ikke er avgjørende om hvorvidt selskapet har en børsnotert setting eller private eiere. Han er mer opptatt av å ha eiere som tror på planene ledelsen legger og som er villige til å støtte opp med en investeringsvilje.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg har bare vært kollega i treningsbransjen i noen få måneder. Som medlem derimot har jeg lang erfaring.
– Forøvrig har jeg min profesjonelle bakgrunn fra avis-verdenen og på det vi kaller digitale markedsplasser. Jeg har jobbet i Bergens Tidende og Aftenposten og vært administrerende direktør i begge selskapene. Jeg har jobbet i Finn.no og i mange selskaper i utlandet som tilsvarer Finn, hvor jeg hadde base i Barcelona.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Det er ofte en sum av mange tilfeldigheter, men det var da jeg forstod at det bød seg en mulighet til å lede SATS. Jeg har vært SATS-medlem og trent på sentrene våre i 22 år. Der møter jeg venner, og SATS har alltid vært en del av livet.
– Da jeg fikk anledning til å kombinere SATS-opplevelsen på kveldstid med å lede selskapet, fremstod dette som en uslåelig kombinasjon.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Jeg tror det kommer til å skje ganske store endringer. Jeg er opptatt av at vi som bransje egentlig ikke har gjennomgått så store endringer de siste 10 årene, noe man derimot vil oppleve i de neste 10. Man vil få en større variasjon i treningsproduktene, og dette ser vi allerede, med nisjer og forskjellige konsepter.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Endringstakten i konseptene er også ganske stor, som vi for så vidt har sett noe av historisk, men som nå vil akselerere fremover. Jeg tror vi vil få en bransje som retter seg mer mot teknologi og de mulighetene som teknologien gir for å aktivisere medlemmene våre.
– Vi vil også få en bransje som i europeisk sammenheng blir mer konsolidert. Bransjen per i dag er veldig fragmentert, noe den vil fortsette å være en stund. Men konsolideringen vil tilta fordi investeringene knyttet til produktutvikling og teknologi krever en skala.
– Nøkkelen til suksess?

– Man må kombinere den enorme driven og lidenskapen man har for å gjøre livet bedre for medlemmene med fagkompetanse, blant annet innen teknologi og produktutvikling, og levere på de trendene man ser.
– Hva trener du helst?
– Jeg liker å trene, og å trene ganske variert, sammen med andre. Jeg deltar på en god del gruppetimer og løper, men uten å være langdistanseløper. Jeg trener styrke også, og akkurat der har jeg en følelse av at jeg bør jeg trene litt mer.
– Lavpris eller high end?
– Jeg synes det er bra med et stort utbud av forskjellige konsepter. For meg er det viktig med gruppetimer og da beveger jeg meg vel i retning av high end. Men bransjens mål er jo å få flest mulig til å begynne å trene, og da må man ha hele bredden, med et tilbud til alle.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Jeg er nok ikke den største techno-freaken hva angår min egen trening. Jeg bruker teknologi mest fordi jeg synes det er motiverende og for å følge med hva jeg har trent og effekten av treningen.
– Jeg tror teknologi er veldig viktig for oss, nettopp for å aktivere og motivere alle medlemmer og ikke-medlemmer slik at de trener mer, trener riktig og begynner å trene.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Jeg er veldig opptatt av og er ganske tett på markedsføringen i SATS – og vi har kjempedyktige markedsfolk. Ofte snakker man om digital og ikke-digital markedsføring, men for meg er ikke det skillet så viktig. Man bruker de kanalene man mener gir effekt til hva man vil oppnå.
– Men jeg tror vi kan bli flinkere i bransjen generelt. Nå fokuserer vi mye på kjøpsutløsende, taktisk markedsføring, hvor kampanjemarkedsføring er veldig viktig. Samtidig tror jeg vi må bli flinkere som bransje til å fortelle om alt det fantastiske man oppnår i kraft av å holde seg i aktivitet.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
– Det er dette vi har villet formidle i kampanjen som vi har kjørt i begynnelsen av året; Den fokuserer ikke så mye på treningssentrene alene, men mer på hvordan holde seg i god fysisk form og oppnå god livskvalitet. Det gir et noe større perspektiv enn «Tren to måneder for 199,-».
– Vi ønsker mer å fortelle om hva vi faktisk gir i livskvalitet. Det er en guiding i markedsføringen.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Det som trigger meg mest og som gir meg de beste minnene, er energien og drivkraften som enkeltkollegaer besitter. Det var dette som fikk meg til å bli SATS-medlem i 1997 da jeg for første gang gikk inn på et SATS-senter.
– Det var en kompis som dro meg inn på SATS i Lars Hilles gate i Bergen. Jeg ble med på en høypulstime med en fantastisk instruktør som het Terje, og jeg fikk en opplevelse av styrke- og kardio-trening, og energi-boost, som jeg ikke hadde opplevd før. Jeg tenkte at dette har jeg lyst å drive med.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste med bransjen er at vi gir folk et bedre liv. Du kan være stolt når du jobber i treningsbransjen og stolt av å fortelle hva du jobber med, uansett hvor du jobber. Vi bidrar til å gjøre folk gladere og sunnere, og dette brenner jeg for!
– Det verste med bransjen er at 8 av 10 i befolkningen ikke er medlem av et treningssenter. Vi har åpenbart ikke gjort en god nok jobb, så her har vi mye å ta fatt på fremover.