annonse

annonse

Bransjeprofilen: Har fokus på eksisterende medlemmer

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Christian Arnesen har vært i treningsbransjen i 25 år og sett nye trender komme og gå. Erfaringen hans er at det lønner seg å ha litt is i magen…

Christian Arnesen driver treningssenterkjeden Bare Trening, sammen med Svein Rønningen. Kjeden har tilsammen 11 treningssentre i Sør-Norge. De er også i gang med å bygge opp et nytt selskap, SICS Systems, som skal levere maskin- og programvare for inngangs- og medlemskontroll til treningssentre.

Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?

– Jeg har vært i bransjen siden 1995. Jeg har min bakgrunn fra toppidrett og jeg har alltid vært interessert i den fysiske biten. Svein og jeg gjorde oss noen tanker om hvordan trening skulle arte seg. Det endte med at vi åpnet vårt eget treningssenter.

Hvordan endte du opp i treningsbransjen?

– Vi mente at vi kunne bidra til å gjøre treningsbransjen bedre enn hva vi opplevde den som i 1995. Ved å gjøre trening attraktivt og tilgjengelig for flere målgrupper enn før, synes jeg vi lykkes i det.

Hvor er bransjen om 5-10 år?

– Det snakkes mye om teknologi, men det dreier seg vel om hvor fort teknologien blir bra nok før den gjør inntog og forandringer. Hva som konkret vil forandre seg i fremtiden, har jeg ingen formening om.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

– Men jeg husker fra 5-6 år siden da alle utstyrsleverandørene var over oss og maste om alt hva vi måtte ha. Vi var skeptiske, og like etterpå var det plutselig CrossFit som gjaldt – og nå er frivektene på sentrene større enn aldri før. Jeg er derfor usikker på når teknologiens inntog kommer og forandrer treningssentrene slik vi kjenner dem i dag.

Nøkkelen til suksess?

– Jeg kan primært bare svare for oss selv: Vi tilbringer mye tid på senteret, ser hva som skjer, hva folk gjør og hva de vil ha. Slik kan vi følge opp hele tiden og være gode på å levere hva medlemmene ønsker.

– Man må tilby et bra produkt til enhver tid: Bra utstyr, generøse åpningstider, god medlemspris og velholdte lokaler med god beliggenhet. Så enkelt mener jeg det er.

Hva trener du helst?

– Jeg trener hovedsakelig styrke, det er den treningsformen som gir meg mest.

Lavpris eller high end?

– Hvis senteret er bra, er det likegyldig om det er lavpris eller high end. Jeg trives godt med lavpris, men markedet trenger flere typer sentre.

Hva er ditt forhold til teknologi i trening?

– Personlig bruker jeg lite teknologi når jeg trener, det går helst på feelingen. Men jeg trener mange toppidrettsutøvere, og da bruker vi en del techno-utstyr. Vi måler løpshastighet, puls, farten på stangen når de løfter og stort sett alt hva som er mulig å måle under en aktivitet.

Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?

– Vi retter innsatsen mot våre egne medlemmer. Sørger for at de har det bra slik at medlemmene blir ekstra godt fornøyd. I styringssystemet vårt kan vi med enkle grep gi medlemmene tilbud, for eksempel gi dem muligheten til å ta med seg venner flere ganger i året for kortere eller lengre perioder. Etterpå følger vi disse opp.

– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?

– I 1999 oppnådde vi salgsmålet som vi hadde satt oss og dro til Las Vegas. Hele staben på 25 stykker var med, inkludert gruppetrenere, medlemsrådgivere og resepsjonister. Vi deltok på Ihrsa Convention, et forum for bransjefolk fra hele verden. Og det at arrangementet skulle gå av stabelen i Las Vegas, var det ingen som protesterte på…

Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?

– Da begynner jeg med det verste: Det er de som tar så altfor lett på det å drive et treningssenter. De tror det holder bare å like trening, kjøpe utstyr og sette i gang. Men dette er ikke nok, man må i tillegg ha begreper om drift og økonomi. Folk som setter opp en virksomhet på et hjørne og blir der snaut et par år, gir bransjen dårlig image.

– Det beste er at vi er en veldig positiv bransje. Folk ønsker virkelig å få det til, og det er bestandig gøy å jobbe med slike.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]