Paal Hansem i Fresh Fitness har gått Rema 1000-skolen og vet det meste om lavpris. Han tror fremtiden byr på mer nisje, mer lavpris og premium premium.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Paal Hansem har ikke den lengste fartstiden i bransjen, men er allerede lavpris-kongen i treningsbransjen. Han ser teknologiutvikling og konsolidering i krystallkula, men det er likevel detaljene som er det viktigste.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg kommer fra dagligvarebransjen, hvor jeg har vært regionsdirektør i Rema 1000, jobbet som sjef for 7Eleven i Norge og i og for seg vært innom de fleste stillinger i Rema-systemet. Så jeg kan veldig mye om lavpris, har så og si fått det inn med morsmelka… Jeg har vært i bransjen siden 2009. Før det var jeg bare en ivrig trener.
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen
– Jeg gikk svanger med et eget treningskonsept, da jeg fikk en telefon fra et rekrutteringsselskap som spurte om jeg visste om noen som kunne dra i gang en lavpris treningskjede. Da sa jeg: Det vet jeg, det er meg! Så satte jeg meg ned med Olav Thorstad, vi ble enige – også begynte jeg å jobbe sammen med Rasmus Ingerslev. Så startet vi Fresh Fitness.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Vi vil nok se en større konsolidering med færre, men større aktører. Lavpris kommer til å være størst, og jeg er helt overbevist om at nisjesegmentet – med boutique-konsepter – kommer til å være vesentlig større enn i dag. Og premium-sentrene kommer til å bli mer premium enn de er i dag. De som er i midten kommer til å slite.
– Også er det en fantastisk utvikling som skjer nå med teknologi, som vi ikke klarer å se konsekvensene av ennå. Men det vil være helt annerledes om fem til ti år. Det viktigste er å klare å tilpasse seg en verden der veldig mange vil måle mye – og å se hvordan man kan benytte seg av dette. For oss i bransjen, i mylderet av trenings-apper og tilbud, vil medlemmene fremdeles søke råd hos de som er eksperter, så kunnskap om dette vil bli viktig fremover. Vi har et stort potensiale til å få enda flere i form ved å gjøre treningen artigere. For eksempel virtual reality-spinning, som er kjempekult. Teknologi gjør at man tiltrekker seg enda større masser til senteret – men også utenfor – for å hjelpe folk der de er.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Nøkkelen til suksess?
– Nøkkelen er å være tydelig på hvor man skal, og sørge for å ha med seg mennesker som har «passion» for å hjelpe folk. Dessuten må man ha konstant fokus på drift, det er i detaljene ting skjer, det er det ingen tvil om. Også må man vite at det man tilbyr til en hver tid er i takt med det medlemmene ønsker: Se litt frem og hva som skjer i fremtiden.
– Hva trener du helst?
– Jeg trener med PT et par ganger i uken, også er det litt løping og litt ut på tur. Jeg er en sånn all rounder. Jeg skal være «Super Dad» for barna mine, det er mitt viktigste treningsmål. Men jeg er med på det meste, litt styrke og litt kondisjon.
– Lavpris eller high end?
– Selvfølgelig lavpris!
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Jeg har testet ut mange forskjellige wearables, og synes fremdeles det mangler den ene som fikser alt. Den som klarer å ta både cardio- og styrketrening, og hjelpe med det meste. Når den kommer tror jeg vi vil se et stort skifte. Vi vil også se at en stor andel vil bli veldig avhengige av å bruke disse dippeduttene, mens andre får helt aversjon mot dem. Uansett er det viktig for treningsbransjen å ha en kobling inn mot teknologi for å være der for kunden, det er det ingen tvil om. De som eier teknologien i fremtiden er de som kommer til å ha den største fordelen overfor medlemmene.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Vi gjør veldig mye forskjellig, men den beste markedsføringen er, uten tvil, fornøyde medlemmer. Vi bruker mediebyrå til å treffe våre målgrupper med rett budskap på rett sted til rett tid. Vi er veldig profesjonaliserte, rett og slett.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Jeg synes jeg har hatt en fantastisk reise i bransjen siden starten. Det har vært utrolig morsomt. Vi har bygd en bedrift med 35 sentre, 100 000 medlemmer og 700 ansatte som elsker det de holder på med. Det er en bransje det er gøy å være i, og det tror jeg de fleste som er her også synes. Meningsfylt og gøy.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste er at vi bidrar til folkehelsa, vi gjør Norge friskere alle som en. Det verste… nei, er det noe ille med det her da..?