Ronny Pettersen har vært i treningsbransjen i 20 år, og han tror vi bare har skrapet i toppen. – Mye av veksten vil vi se innenfor opplevelsesbaserte boutique-klubber. Her ligger det et stort potensial, fastslår han.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Ronny Pettersen er Senior Account Manager i utstyrsleverandøren Qicraft og eksklusiv leverandør av utstyr fra Technogym. Der har han vært en stund, og generert godt over en halv milliard kroner i omsetning. Det blir noen treningssenter besøk av slikt…
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg er utdannet eiendomsmegler fra BI, men så mange eiendommer har jeg ikke solgt. Det ble isteden treningsbransjen, hvor jeg begynte i 1998, for 20 år siden. Totalt har jeg solgt Technogym utstyr for om lag kr. 640 mill. i denne perioden.
– Treningsbransjen er en fantastisk bransje å jobbe i, så her blir jeg nok værende. Forøvrig sitter jeg på eiersiden av selskapet, det er derfor heller ikke ønskelig å forlate jobben…
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Jeg har alltid vært veldig interessert i trening, mest styrketrening. Jeg drev også med fotball og skihopping for mange år siden. Jeg så en annonse hvor man søkte etter selgere av treningsutstyr i Norge, og bestemte meg for at den jobben skal jeg ha. Jeg tok initiativ og presenterte meg personlig for ledelsen og fulgte tett opp til jeg var ansatt.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Den vil fortsette å vokse. Jeg tror vi bare har skrapet toppen. Mye av veksten vil vi se innenfor boutique-klubber som Barrys og 1Rebel. Disse konseptene er opplevelsesbaserte og pay-as-you-go, og her ligger det et stort potensiale.

– Jeg har også stor tro på at teknologi kommer til å spille en større rolle i fremtiden. Både for å underbygge og forsterke de gode opplevelsene, men også fordi verden blir mer og mer teknologisk. Her vil også teknologien bli avgjørende for å kunne drifte effektivt og lønnsomt.
– Nøkkelen til suksess?
– Det er å følge med på innovasjonen. Man må være nytenkende og fokusere på opplevelse for kundene slik at de stadig ønsker å komme tilbake til senteret. Man må også følge med på teknologibiten, hvis ikke faller man av lasset om noen år.
– Du må være tro mot ditt eget konsept, tydeliggjøre deg og ditt produkt og hvilket segment du er i. Og man må ikke bli fristet til å delta i prisgaloppen, selv om en konkurrent rundt hjørnet dropper prisene.
– Hva trener du helst?
– Jeg driver mest med styrketrening, og en del skikjøring vinterstid. Men jeg har sluttet med skihopping. Det er noen år og noen kilo siden jeg satte utfor hoppkanten…
– Lavpris eller high end?
– Jeg foretrekker high end fordi jeg liker service, blide mennesker, pene lokaler og et veldig godt tilbud. Men begge deler er helt aktuelle og kommer til å bestå. Jeg skjønner godt lavpriskonseptet, som har vært en suksess mange steder, noe jeg tror det fortsatt vil være.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Jeg benytter som regel puls og/eller aktivitetsmåler når jeg trener, og følger treningsresultatene mine i Technogyms MyWellness Cloud. Hvis jeg trener noen form for gruppetrening, så prøver jeg å få det til på et senter som benytter Technogyms teknologi.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Jeg synes det er utrolig mye morsommere å ro eller sykle når jeg kan gjøre det på Skillbike eller Skillrow hvor jeg kan konkurrere og bli motivert av teknologien. Det samme gjelder Skillrun: Endelig en kommersiell tredemølle som er spekket med spennende teknologi.
– Samtidig som jeg er opptatt av at teknologien skal motivere og legge til rette for gode treningsopplevelser, så skal jeg også innrømme at jeg synes det er utrolig kult å kunne se treningsresultatene mine. Det blir jeg veldig motivert av!
– Jeg ser også at den unge generasjonen bruker mye teknologi. Er man ikke med på dette, vil utviklingen løpe fra deg – enten som forbruker eller som sentereier og drifter.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Jeg bruker veldig mye sosiale medier som Facebook og Instagram. Det er dette jeg synes fungerer best. Der sprer budskapet seg fort og fungerer bra.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Technogym har vært leverandør og sponsor for de seks siste olympiske leker. I den forbindelse har jeg vært så heldig å få oppleve OL i Athen, Torino og Rio de Janeiro, hvor jeg fikk møte utøvere ansikt til ansikt. Det var helt fantastisk.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste er engasjementet og menneskene, det er en utrolig flott bransje å jobbe i. Men det er trist når store fullsortimentsentre dumper prisen fordi man får en konkurrent vegg-i-vegg. Man må ikke bli redd og miste troen på sitt eget konsept selv om man får litt konkurranse.