Boje Hoseth eier fem treningssentre og er medlem av Magiske Cirkel Norge. Men tryllestaven er ikke alene nok for å oppnå suksess i treningsbransjen.
Treningsindustrien.no vil med jevne mellomrom publisere Bransjeprofilen – litt tettere på mennesker som har vært med en stund og av en eller annen grunn har nyhetens interesse.
Boje Hoseths fem treningssentre er lokalisert i Nord-Trøndelag. Hans mål er å bli slik 3T er i Trondheim, men utenfor selve byen – og satser på å bli stor i Levanger, Steinkjer, Verdal og Namsos.
– Hva er din bakgrunn og hvor lenge har du vært i bransjen?
– Jeg har vært i sjef i treningssenterbransjen siden 1999. Jobbet som daglig leder i 3T Treningssenter i flere år og stortrivdes. Jeg driver i dag seks ulike firmaer: Blant annet Care-kjeden, og Care Eiendom som har eiendommer i Norge og Spania. Mitt mål og ønske er også å skape magiske øyeblikk. Jeg en godt kjent magiker i regionen og bruker mye tid og energi på det. Er flere ganger norsk og nordisk mester i magi og reiser fast til Praha 8-10 ganger i året for å underholde.
– Jeg bruker også magien for å verve medlemmer til treningssentrene. Når jeg verver medlemmer i bedrifter innleder jeg med 6-7 minutters magisk underholdning og presenterer forøvrig Care-kjeden på en humoristisk måte.
– Og det senker terskelen, fordi mange tror at man må være veltrent før man begynner på et treningssenter. Og jeg har selvsagt med meg kontrakt-skjemaer, slik at folk kan tegne medlemskap under den gode stemningen som oppstår…
– Hvordan endte du opp i treningsbransjen?
– Da jeg var 18 år jobbet jeg som daglig leder på ICA i Steinkjer. Jeg ble oppringt av Tor Thommesen, som startet sitt første treningssenter på Rosten i 1986. Han ville ha meg med og bygge opp det som i dag er 3T Levanger.
– Jeg spurte sjefen min i ICA om hva jeg skulle gjøre. Han mente jeg burde slå til, og hvis jeg angret var jeg hjertelig velkommen tilbake til dagligvarehandelen. Jeg har altså vært i treningsbransjen siden jeg var 18, og nå er jeg 40.
– Hvor er bransjen om 5-10 år?
– Jeg tror den står ganske likt som i dag. Mange sentre blir etablert, og ganske mange går konkurs; Man tror det er så enkelt å starte opp uten å ha kunnskapen og den faglige tyngden. Den største forandringen blir på teknologi, som kommer mer og mer inn, særlig på kondisjonsbiten.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Men teknologi i apparater og utstyr vil bli en flopp som forsvinner. Det er de gode, gamle aktivitetene som gir resultater. Det nytter ikke bare å sette inn en chip og måle fremskrittene. Jeg tror også at crossfit vil øke, og treningssentre i haller, hvor husleien er billig og hvor man kan ta inn større grupper.
– Nøkkelen til suksess?
– Lokaliseringen er viktig, og dyktige ansatte er helt avgjørende. De må ha god forståelse for hva de driver med, vite hvorfor de er på jobb, fatte bedriftens visjoner og hva man ønsker å oppnå, slik at alle jobber mot samme mål. Får en eier i tillegg ansatte som er dyktigere enn ham selv, har han vært både flink og heldig!
– Hva trener du helst?
– Nå trener jeg lett, fin styrke, det jeg vil kalle mosjonisttrening. I tillegg spiller jeg litt landhockey. Jeg har drevet mye med idrett opp igjennom årene. Jeg er en avdanket fotballspiller, og har spilt i annen divisjon og prøvd meg på tippeliganivå. Jeg har også vært norgesmester i judo.
– Lavpris eller high end?
– Jeg foretrekker high end. Jeg liker kontakten med medlemmene og de ansatte på senteret, hvor man kan spørre og få råd. På et high end senter kan man for eksempel også ta seg et badstubad etter treningen. Dette skaper et helt annet miljø enn på et lavprissenter. Idrettsutøvere kan nok trene effektivt hvor som helst, men jeg tror at Kari og Ola Nordmann også vil ha den sosiale biten.
– Hva er ditt forhold til teknologi i trening?
– Care-kjeden bruker noe teknologi, men ikke for mye. Vi vil heller ha kvalifiserte medarbeidere rundt medlemmene. Vi har blant annet timer med gratis PT-økt, hvor de ansatte går i sal og assisterer på teknikk.
– På noen sentere tester vi ut watt-trening, men vi har ingen nærliggende planer om å legge oss opp mot for eksempel Technogym. Vi ser jo at medlemstallene våre fortsatt stiger og at vårt innarbeidede konsept fungerer. Vi akter ikke å gjøre noen retningsendring.
– Hvilken type markedsføring tror du på/bruker du mye?
– Den beste markedsføringen er kundene som snakker godt om sentrene. Utfordringen er at jeg jobber ute i markedet og skaffer medlemmer som kanskje ikke i utgangpunktet hadde tenkt på medlemskap. Jeg underholder, og publikum blir revet med og skriver under…
– Da kreves det en vanvittig god jobb av de ansvarlige i resepsjonene, PT-ene og de andre medarbeiderne for å ta imot de nye medlemmene og gi dem kyndig oppfølging. De beste ambassadørene for sentrene er de som trener der, men vi ønsker oss ikke mange medlemmer for enhver pris. Vi vil primært ha medlemmer som er aktive og fornøyde. Passive medlemmer er ikke den beste reklamen.
– En god markedsføring nummer to er Facebook, hvor folk skriver godt om hvor flinke og varierte vi er, og positivt om våre ansatte. Dette er bedre enn om vi selv skulle laget kampanjer og lagt ut skrytesider.
– Har du en god historie eller minne fra tiden i bransjen?
– Jeg skulle forberede en magiforestilling for IKEA. Et av triksene gikk ut på at når man bladde i katalogen deres, så skulle det på uforklarlig vis dukke opp pornobilder mellom møblene. Skrivebordet mitt fløt derfor av porno, og mens jeg holdt på å ferdigstille trikset var jeg nødt til å forlate kontoret og fly i et møte.
– Jeg hadde fått ny resepsjonist som visste lite om mine magiske opptredener. I mitt fravær måtte han bruke min PC for å ordne et medlemskap, og han dro kunden rett inn i pornokaoset. Damen i 40-årene ble helt stum og lurte nok på hva i alle dager sjefen «drev på med», og resepsjonisten ble satt i total forlegenhet.
– Midt i møtet fikk jeg en rasende telefon fra den nyansatte, og aldri har jeg noen gang i mitt liv blitt skjelt så grundig ut av en ansatt som da. Alt ble omsider forklart, og damen er stadig medlem hos oss.
– Til slutt: Hva er det beste og det verste med bransjen?
– Det beste med bransjen er at seriøsiteten i forhold til næringsliv og politikerne blir høyere og høyere. Det har heller aldri trent flere mennesker på treningssenter enn nå i 2017.
– Det verste er at det heller aldri har vært så mange treningssentre som i 2017, noe som har resultert i dårlig inntjening. Konkurransen er blitt steintøff mange steder.