annonse

annonse

Bygg en organisasjon som leverer

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Spør du en treningssenter-drifter om hvilket område de finner mest utfordrende i driften av virksomheten, kommer personalet alltid høyt opp på listen.  Hvordan skal jeg får dem til å forstå, hvorfor kan de ikke gjøre som jeg sier, hvor vanskelig det kan være?

Treningssenter-eierne blir i blant oppgitt; det å finne ansatte som fungerer optimalt er en evig utfordring.

Det ikke å ha en velfungerende organisasjon gir både dårligere arbeid og høy gjennomtrekk. Medarbeiderne begynner og slutter som oftest raskt igjen.

En av årsakene er at ansatte i treningsbransjen ofte er unge som «vil ha mye i livet» og derfor ikke blir værende lenge på en arbeidsplass. Men bransjens egen ledelse har flere mangler.

LES OGSÅ: Hvilken type treningssenter-eier er du?

Sjefen har skylden

Faktisk står ledere for 75 prosent av årsakene til at folk slutter i en jobb. Men denne sannheten vil ikke sjefen høre. I stedet er favorittargumentet vanligvis penger.

Lederne liker bedre å gjemme seg bak at det er den lave lønnen som er problemet, fordi det fritar dem fra ansvaret. Ansatte sier ofte at de slutter av økonomiske grunner, slik at de kan få positive referanser med seg videre.

Og en annen årsak for ikke å si sannheten om en oppsigelse, er den ansattes oppgitthet.  De tror sjansen er liten for at ting vil forandre seg selv om de sier sannheten.

Slik forebygger du

Ønsker du å verne om stjernene dine og forebygge eventuelle oppsigelser? Nedenfor er en liste over noen drivkrefter som gjør at dine ansatte trives og ikke slutter med det første:

1. Ærlig og hyppig toveiskommunikasjon mellom ansatt og leder

Det omfatter også konstruktive diskusjoner om problemer som dukker opp på arbeidsplassen.

2. Utfordrende og spennende arbeid

Sørg for at dine ansatte har en utfordringsplan, og at de periodisk blir bedt om å rangere «spenningsnivået» på jobben de har.

3. Kontinuerlig mulighet til å vokse og lære

Som leder bør du alltid forsøke å utvikle dine ansatte, uten utvikling dør som oftest arbeidstakerens motivasjon.

4. Anerkjennelse og belønning for prestasjoner

5. En viss grad av kontroll over ens eget arbeid

6. Bevisstheten om at min innsats spiller en rolle

Finn forskjellige måter å forklare hvordan medarbeiderens bidrag virkelig påvirker bedriften.

Se deg selv i speilet

Hvis du ikke er fornøyd med organisasjonen din, må du først og fremst se deg selv i speilet.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Hvordan var det nå egentlig med rekrutteringsprosessen, har vi tydelige jobbeskrivelser med nøyaktige forventninger, ga vi en solid opplæring på alle de forskjellige arbeidsoppgavene, og hvordan er det nå med den løpende evalueringen av arbeidsinnsatsen?

Hvis ikke alt dette fungerer optimalt, er det vanskelig å forvente at personalet skal prestere optimalt.

Lær bort på riktig måte

Da må du vite at «alle er vi individer», det er ikke kun én måte alle tar i mot informasjon.

  • Noen er gode til å motta muntlige instruksjoner.
  • Noen er visuelle og tar best i mot informasjon skriftlig og/eller ved at man viser dem.
  • Til slutt er det en gruppe som lærer best ved faktisk å forsøke å gjøre jobben selv, og deretter evaluere sin innsats.

 

Hvis du vil bli en bedre leder som gir og lærer bort arbeidsoppgaver på en pedagogisk måte, bør du:

Trinn 1.

Fortell personalet hva de skal gjøre (helst skriftlig).

Trinn 2.

Fortell personalet hvorfor denne oppgaven er viktig.

Trinn 3.

Fortell personalet (steg for steg) hvordan de skal handle for å få oppgaven gjort.

Trinn 4.

Vis hvordan oppgaven skal utføres når den gjøres på riktig måte.

Trinn 5.

Øve, øve – veilede, veilede og evaluer resultatet.

LES OGSÅ: Ni punkter som bygger varemerke

LES OGSÅ: Selg gjennom å stille de riktige spørsmålene

Artikkelen er skrevet av Björn Johansson – Gymbusiness.se

Björn Johansson i Gybusiness.se

Björn Johansson er nå i sitt 28. driftsår innen trening og helse. Han har startet, eid og vært operativt aktiv i en rekke selskaper som Studio Aktiverum, instruktøropplæringsselskapet Fitness Industry Alliance, Fitness Invest, Form og Figur og MBM – Modern Business Meeting.

De siste 19 årene har han hatt fullt fokus på å jobbe som lønnsomhetskonsulent for kommersielle treningssentre innenfor områder som ledelse, markedsføring, salg og kundetilfredshet. Björns ideer, verktøy og systemer er implementert i over 400 av Nordens mest vellykkede aktiviteter innen trening og helse.

I tillegg til konsulentvirksomhet driver Björn en vellykket B2B-nettside – www.gymbusiness.se – en møteplass for de som ønsker å drive et vellykket treningssenter.

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere