Booty Builder, i sin tid «håndlagd» av gründer Haakon A. Larsen, opplever stor suksess både i Norge og resten av verden. – Vi dobler omsetningen hvert eneste år, konstaterer Larsen.
Treningsindustrien.no treffer Larsen på telefon kort tid etter ankomst fra et lengre opphold i USA. Gründeren fastslår at det går unna, det er – bokstavelig talt – take off:
– Vi fikk nettopp bestilling fra United States Air Force, sier han.
Booty Builder så dagens lys for ca. fire år siden, en egenutviklet prototype basert på gründerens eget behov for å stramme opp setemuskulaturen.
LES OGSÅ: Opplever suksess med «Booty Builder»
Dekker verden
Fra sykling til møter og havregrøt på matfatet, er nå virkeligheten en ganske annen for gründeren. Hvor mange enheter det er solgt siden oppstarten har han ikke helt oversikt over, men viser til oversikten «Gym Locator» på egne hjemmesider.
– Da vi startet opp var det én prikk på kartet, og det var ikke akkurat mange som ringte meg. Nå er det annerledes, vilt med prikker over hele verden. Vi har solgt mange hundre maskiner, og ikke alle prikkene er med på kartet. I Japan er det bare to prikker, men der har vi solgt over 50 maskiner, sier Larsen.

Han legger til at det begynner å bli en del Booty Builder-maskiner i Australia, det er solgt til Svalbard og Færøyene, og ikke minst i USA og flere steder på det amerikanske kontinentet.
Vil ikke selge
Larsen bedyrer at han ikke er i konkurranse med noen av de tradisjonelle leverandørene.
– Vi samarbeider med dem. Alle de største, norske forhandlerne selger Booty Builder for oss nå.
– Har du fått tilbud om å selge Booty Builder og patentet?
– Ja, det er noen som har spurt, men da sa jeg nei. Samtidig er det lurt å bygge opp et selskap med en tanke om exit, selv om man ikke selger. Det er da man bygger et ekte firma og ikke bare et luftslott.

– Jeg skal bygge selskapet videre, dette er bare starten. Tall fra Norge er bare en liten del av omsetningen. Vi har et eget firma i USA som går veldig bra, og vi har startet opp i Polen også. Vi har solgt minst like mye i hele verden som i USA, så selskapet der borte går bra, sier Larsen.
Dobler og mere til…
Hal Holding AS er selskapet til Larsen i Norge, og det viser en omsetning på ca. 10 millioner kroner i 2017. Samt en driftsmargin på 16,4 prosent. Ifølge gründeren selv, vil 2018 vise en dobling.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Vi har doblet hvert år, og det er målet. Det er veksten vi klarer uten at det oppstår problemer. Vekst er dyrt og jeg har jobbet mye. Men inneværende år vil det bli mer enn dobling, fastslår han.
På spørsmål om målene i videre forstand fremover, fastslår Larsen at det hele tiden er å gjøre ting bedre.
– Jeg vil gjøre det jeg har bedre i stedet for bare å lage nye ting. Om noen kopierer meg, så fungerer det dårlig fordi jeg alltid ligger foran. Det er flere som har kommet med lignende, men det motiverer meg til å gjøre ting bedre. Konkurranse fra for eksempel USA er gøy for da må jeg skjerpe meg mer.
Mer fokus på helse
Han forteller at det også er satt i gang forskningsprosjekter for å få frem data på hvor bra det er for helsen i ulike sammenhenger med å bruke Booty Builder.
– Da jeg startet opp måtte jeg satse på én kundegruppe, og da var det «booty» og «beauty» som gjaldt. Folk trener for å se bra ut. Men nå fremover har vi mer fokus på for eksempel idrett. Vi samarbeider med flere universitet i USA, og har gjort masse tester for å se på hvordan bruk av Booty Builder kan gi forbedringer i hofte, rygg og kne.
– Dette vil vi flette mer inn i budskapet, og det er et stort marked. Hovedmålet er å gjøre «hip thrust» – Booty Builder-øvelsen – til en standardøvelse på linje med for eksempel knebøy. Få det til å bli en baseøvelse – det er det største målet.
Lanserer ny modell
Larsen forteller at Booty Builder nå kommer med en ny modell, BootyBuilder Platinum
– Den nye modellen er med vekt skiver og har oppgraderinger basert på brukererfaringer gjennom mange år. VI hadde nylig en pre-lansering på FIBO i USA og responsen var enorm. Vi har allerede masse bestillinger. Den ser mye mindre ut og koster ca. halve prisen.

– Jeg har investert millioner i utvikling og oppgraderinger på fabrikken for å kunne produsere denne.
Produksjonen er nå mer miljøvennlig og måten jeg har designet den på gjør den rimeligere og mer miljøvennlig å transportere, sier han.
– Det vil vel øke salget enda mer?
– Ja, det vil minst doble omsetningen. Til nå har vi kun hatt én modell, nå har vi to ulike modeller. Men jeg tenker langsiktig, ikke kjappe penger. Vi er med på de største messene som Fibo i USA, vi skal på IHRSA i San Diego og Fibo i Köln. Der møter jeg ikke mange nordmenn med norskutviklet utstyr.
– Booty Builder er en nasjonal merkevare, og vi bygger noe stort i hele verden. For fire år siden stod jeg med en hjemmesnekret greie og sa det til Fredrikstad Blad. Nå er vi der, sier Larsen.