Spenst Førde og Florø fokuserer på aktivt salg, oppfølging og mange medlemsfordeler. Kombinert med offensive investeringer på utstyrssiden, gir det vekst i medlemsmassen.
De siste fire av fem måneder har Spenst Førde ligget på toppen av salgsstatistikken i Spenst-kjeden. Lillebror Spenst Florø, som åpnet i august i fjor, varierer mellom 3. og 6. plass. Egen, dedikert salgssjef på heltid, med ansvar for begge sentrene, gir resultater.
Salgssjef Sindre Rørstadbotnen forteller at de jobber mye mot bedriftsmarkedet og at de er aktive på oppfølgning av utmeldinger og prøvetimer.

– Uten å kritisere treningsbransjen, er jeg litt «sjokkert» over hvor lite fokus det er på salg der ute, ikke minst når det gjelder oppfølgning, fastslår han.
Salgssjefen begynte i stillingen i august i fjor.
– Det er mange treningssentre som kunne hatt godt av å fokusere mer på salg, og ha en resepsjon som fungerer godt utad i salg. Noe av det første jeg gjorde var å sette av tid til å fokusere på salg blant de ansatte, og det har gitt god uttelling, sier Rørstadbotnen.
Høy eksklusivitet for medlemmene
Det settes opp salgstall og salgsmål hver måned med konkurranser og bonuser. Rørstadbotnen forteller at det både skjerper og motiverer de ansatte til å gjøre en innsats. Oppfølgingsstrategien understøttes av systemet Exceline.
– Det har hjulpet meg til å finne gode løsninger og ha god kontroll, sier salgssjefen.
Alle utmeldinger og prøvetimer blir fulgt opp per telefon. Og tilbud sendes ut per SMS. Salgssjefen forteller at det oppleves som god service.
– Mange kunder har et ønske om å gjøre ting annerledes på grunn av arbeidssituasjon eller bosted. Da kan vi tilpasse og finne gode løsninger, og få en ny kunde. Reaksjonene på oppfølgingen er veldig positive. Det er en service de ikke har opplevd tidligere, sier Rørstadbotnen.
Fleksibilitet er et stikkord. Om et potensielt medlem jobber offshore, setter man for eksempel opp en offshoreavtale.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Medlemsfordeler er en annen faktor det har vært jobbet mye med. Spent Førde har avtaler med ca. 40 butikker i Førde, noen færre i Florø.
– Kundene våre har høy eksklusivitet! Vi har medlemmer som tjener inn medlemskapet sitt ved å bruke disse fordelene. Vi har for eksempel et samarbeid med en lokal trafikkskole, som slår av 100 kroner per kjøretime, og 25 prosent avslag på oppkjøring og leie av bil. Vi jobber mye med å ha fordeler som treffer behovet til kundene våre, forteller Rørstadbotnen.
Sterk vekst i Florø
Konkurransen i de to byene er forskjellig. I Førde konkurrerer Spenst hardt med Puls, og det er i tillegg et lavprissenter. Det var to, men det ene er overtatt av Spenst.
– Det er hard konkurranse. Det er ca. 13 000 innbyggere i Førde, og vi har over 2 200 medlemmer nå, så vi er presset på kunder etter hvert. Vi prøver å utvide markedet, men det er alltid noen «shoppingkunder». Det er mye studenter i Førde og det er hard kniving om dem også, men vi i Spenst fokuserer på oss selv og vår utvikling – og det har gitt veldig god uttelling.

I Florø, helt vest mot havet, er det ca. 12 000 innbyggere. Ifølge Rørstadbotnen er det ikke like hard konkurranse der.
– Det er to lavprissentre der ute. Det ene fullservice-senteret som var der gikk konkurs. Det er en spennende by, men veldig mye jobb med salg der. Vi hadde et hårete mål om 1 000 medlemmer før nyttår, så der måtte vi virkelig jobbe på. Nå nærmer vi oss 1 100 medlemmer i Florø, og vi har virkelig slått gjennom. Vi startet helt på «scratch» der, sier Rørstadbotnen.
Tunge utstyrsinvesteringer
Salgssjefen mener medlemmene får mye igjen for pengene sine. Et medlemskap koster 489 kroner i måneden. Spenst Førde og Florø satser hardt på utstyrssiden og har investert tungt de siste årene. Begge sentrene eies av Kent Roger Engdal, som i en artikkel fra CrediCare uttaler at det er snakk om investeringer på rundt 25 millioner kroner. Geir Arne Nilssen er medeier i Spenst Florø.
– Alt her på senteret er Technogym og Eleiko, og vi er i gang med Mywellness. Vi har hatt gode sykler, men nå fornyer vi hele spinningsalen med Technogym. Vi er veldig på hugget når det gjelder treningsutstyr. Vi har utvidet over to år, og har nå 2 300 kvadratmeter med nesten helt nytt utstyr. Vi har testlab og mange PT-er. Eieren er også deleier i Sunnfjord Spa som våre plussmedlemmer kan benytte så mye de vil for 100 kroner mer i måneden. Vi har også et samarbeid med Crossfit Førde, hvor vi har ca. 200 plussmedlemmer, forteller Rørstadbotnen.
Han sier at sentrene stort sett går i pluss på medlemssiden hver måned, med andre ord nettovekst måned for måned.
– Men vi merker at vi er en studentby, og det er ikke så mye vi kan gjøre med den biten. Men når noen melder seg ut følger vi opp, og hvis det er en årsak som gjenspeiler seg, forsøker vi å rette opp den, konkluderer salgssjefen.