Før var innendørs sykling et salkonsept som passet for alle som ikke ville inn i aerobicsalen. Det var null pulsklokker på veggen, ingen amfier, stjernehimler eller discokuler.
I dag er den ene sykkelsalen kulere og flottere en den neste. De bærer preg av suksessen innendørs sykling har hatt. Men timene preges i dag ofte av en mer sykkelspesifikk tilnærming til produktet, og de fleste sentre opplever en tydelig nedgang i deltagelse og antall timer på planen. Hva har skjedd?
Hvorfor er innendørs sykling mindre populært? I USA og flere av metropolene i Europa har produktet fått en ny vår med flere Boutique-konsepter som kun har sykling på timeplanen. Du får ikke kjøpt medlemskap, og en økt koster fra 25 til 34 dollar, avhengig av hvor mange klipp du kjøper.

Noen tanker å dele:
- Færre instruktører kurses. Dette fører til en litt tilfeldig kvalitet
- Noen av timene har blitt pulsstyrt, men ikke alle investerer i belter. Dette fører til et splittet produkt
- Mange wattsykler er unøyaktige, og instruktørene har derfor vanskelig for å forsvare produktet de presenterer for kundene, så lenge målingen er forskjellig fra økt til økt og fra sykkel til sykkel.
Og her er kjernen i overskriften. Dert er ikke lett å være sykkelinstruktør. Å jobbe med et produkt man ikke helt tror på selv, er ikke lett uansett hvilket produkt man leverer. Og å jobbe med en splittet flokk, noen med pulsbelte og noen uten, er heller ikke så lett.
På toppen av det hele har mange instruktører få holdepunkter til hvordan en god sykkeltime bør gjennomføres for dagens krevende medlemmer.
Må tilegne seg kunnskap
Kan vi ikke bare gjeninnføre gamle dager da lurer du kanskje på? Det kan være deler av løsningen. Få inn deltagere som ikke har noe annet forhold til sykkel, enn at de kan sykle. Den andre delen av løsningen er å ta hensyn til hvordan dagens konsumenter har endret seg på 18-20 år.
«Quantified self» er et begrep som forklarer en trend. Spesielt hos de yngre generasjonene. Alt skal måles. Det er her nøyaktig wattmåling og teknologi kommer inn. Instruktørene kan stå for produktet de leverer, og flere medlemmer tar mer eierskap til øktene som gjennomføres. Sånt blir det fullere og flere timer av.
Det er viktig å holde tungen rett i munnen når man tar beslutninger rundt sykkel, siden produktet er en fallende stjerne for mange klubber. Skal man da la produktet forvitre? Eller skal man investere? Første ledd er uansett å tilegne seg kunnskap.
Vi som jobber med et solid brand som Stages står uansett klare for å hjelpe!
Kontakt oss på Eleiko.no

