Dette innlegget ble først publisert på senterdrift.no.
Hva er det som kjennetegner et lojalt medlem? Vi forteller deg hva her.
Likevel, ifølge tall Virke Trening presenterte under Treningskonferansen 2019, daler antall besøkende på treningssentrene allerede fra besøkstoppen i starten av januar. Mange av de nye medlemmene slutter å trene like hyppig som i starten. Etter hvert melder de seg ut eller blir støttemedlemmer.
Du kan lese om hvorfor det lønner seg å aktivisere støttemedlemmer her.
Hvordan kan du snu de nye medlemmene til å bli lojale medlemmer? Finn ut hva som kjennetegner de medlemmene som allerede er lojale. Vet du hva som gjør at de liker seg på treningssenteret ditt, kan du tilby eller legge dette til rette for nye medlemmer også.
Sosial møteplass for medlemmer
Noen liker å trene alene, andre liker å trene sammen med andre. Uansett, alle liker å høre til. Nedenfor har vi listet opp tegn på en god senterkultur.
- Medlemmer som er en del av en gruppe, enten om det er en fast treningsgruppe eller om de trener sammen med venner. De inspirerer og gjør seg ansvarlige for hverandre, og ikke bare seg selv.
- Medlemmer som føler seg komfortable og trygge når de trener på senteret ditt.
- Medlemmer som blir sett. De som synes det er naturlig å hilse på ansatte eller andre som trener, føler gjerne at de hører til og blir sett.
LES OGSÅ: Små grep som kan hindre at medlemmene forsvinner fra treningssenteret
Gode fremtidsutsikter for medlemmer
Et medlem som ser for seg å trene på senteret ditt i overskuelig framtid, er et lojalt medlem. Nedenfor finner du faktorer som spiller inn på slike fremtidsplaner.
- Medlemmer som utfordres til å utvikle seg selv, i sitt tempo.
- Medlemmer som kjenner mestringsfølelse.
- Medlemmer som blir inspirert av dine ansatte.
- Medlemmer som kan velge mellom mange ulike treningsmetoder.
- Medlemmer som går fra å ha et treningsmål til å ha en treningsvane.
Avslutt medlemskapet i en god tone
Selv om du setter alle kluter til, kan medlemmet fremdeles melde seg ut, da gjerne av utenforliggende årsaker. Selv om medlemmet avslutter medlemskapet sitt og du er et medlem mindre, gi medlemmet ditt en god avskjed. Det kan være flere ulike årsaker til at medlemmer sier opp avtalen, og før du vet ordet av det, ønsker de kanskje å melde seg inn igjen.
LES OGSÅ: Treningssenterbransjen styrker omdømmet
Gjør oppsigelsen så god som mulig. Du bygger opp om senterets omdømme hvis det tidligere medlemmet bare har godord å fortelle til andre. Avsluttet dere medlemskapet på en lite god måte, er det også en større mulighet for at de melder seg inn hos et annet senter enn ditt, når de først skal komme i gang med treningen igjen.