Lavpris-kjeden med opprinnelse i Trøndelag skal etablere seg i Molde og Larvik. I 2016 skal alle kjedens allerede etablerte sentre levere plusstall.
Easyfit så dagens lys i Trondheim i oktober 2012, etter en planleggingsperiode siden slutten av 2011. Gründer Karl Martin Viken hadde et ønske om å starte treningssenter, og fikk med seg andre interessenter på idéen.
– Bakgrunnen var at lavpristrening ikke var så godt etablert i Trondheim den gangen. Vi så at det var et stort marked for dette. Men skulle vi være lavpris til medlemmene, måtte vi være lavkost internt. Vi fikk med oss utviklere for å lage et medlems- og administrasjonssystem, alt basert på innmelding online – like enkelt som å abonnere på Spotify, forteller Viken.
Adgangskortet til senteret er bankkortet man betalte med ved innmelding.
– Da kvittet vi oss med kostnader rundt utlevering av armbånd eller nøkkelkort. Mister du kortet er det ikke oss du ringer til, men banken. Vi er veldig kostnadseffektive på den delen, fastslår han.
Ser etter driver i Larvik
Allerede i august 2013 åpnet Easyfit nok et senter i Trondheim, og i september samme år var kjeden på plass i Mo i Rana. Hittil teller Easyfit seks sentre i Trøndelag, totalt syv med Mo i Rana.

Nå står både Larvik og Molde på etableringsplanen. I Molde har man allerede drifter på plass, og målet er å være i drift i løpet av august eller september. I Larvik søker kjeden nå etter franchisetaker.
– Hvorfor akkurat Larvik, det er et stykke fra Trondheim dit?
– Ja, det er noen mil, men vi har vært i Mo i Rana siden 2013 og det er omtrent like langt dit. Det har fungert veldig greit. I Larvik har vi funnet en veldig god plassering, og veldig gode lokaler i tillegg – så der er det om å gjøre å finne den rette driveren. Vurderingen av markedet var bakgrunnen for at vi ønsker å etablere oss i Larvik, sier Viken.
Han sammenligner treningssentremarkedet litt med dagligvare, hvor det stadig popper opp butikker. Å treffe med plasseringen der det strømmer mye folk, er det fremste suksesskriteriet.
Startskudd for franchise
Viken tror at konseptet til Easyfit også vil fungere godt i byer eller tettsteder med mer konkurranse også, så lenge riktig og god plassering er tilstede.
– Hvor mange skal dere bli på sikt?
– Det er vanskelig å si, men så lenge vi klarer å finne gode plasseringer og drivere, er det plass for oss mange steder. Går du med en treningssenter-drøm, så ikke nøl med å ta kontakt. Vi er alltid interessert i en prat og muligheten for ekspansjon, fastslår han.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
De andre sentrene i Easyfit-kjeden er i hovedsak eid av morselskapet i tillegg til lokale aksjonærer, men nå er kjeden klar til å satse med franchise. Årsaken til denne strukturen er ifølge Viken at de først ønsket å finne ut at konseptet fungerte.
– Vi har vært veldig bevisste på dette: Finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dit har vi kommet nå, så nå er vi klare til å gå ut som franchise-konsept.
Alle i pluss i år
Nå har Easyfit totalt i overkant av 4 000 medlemmer. Viken forteller at det har vært en konstant vekst siden oppstarten. I starten av 2013 var det ca. 220 medlemmer. I 2015 ble fasiten ca. 3 200 og hittil i 2016 rundt 4 000.
– Hva er break-even-punktet for et senter?
– Det vil variere veldig mye. Vi har én stor kostnadsdriver som varierer fra sted til sted og det er husleie, som fort kan stå for mellom 40 og 50 prosent av kostnadene. Men med ca. 400 medlemmer skal det går rundt, sier Viken.
Han forteller at kjeden totalt sett gikk i pluss i fjor, men at i år skal alle sentrene opp på plussiden.
– Vi startet tre sentre i 2014 og ett på slutten av 2015. Samtidig utvidet vi to sentre i fjor og ett i år. Så det er noe vi er godt fornøyd med og stolte av, at vi skal levere pluss på alle i 2016, fastslår Viken.
Skal være tydelige
Gründeren trekker frem gode rammer rundt finansiering som en av kjedens fremste fordeler, sammen med kompetansen på hvordan man driver et lavpris-senter. Finansieringsavtaler med utstyrsleverandører går via kjeden, det samme med garantistillelser for husleiekontrakt. Easyfit samarbeider med flere utstyrsleverandører blant annet Gym 2000, BM Fitness og Fitnessagenten.
Easyfit har ikke gruppetrening på menyen, men tilrettelegger for PT-salg.

– Vi legger til rette for personlige trenere slik at de kan bruke våre lokaler for sine timer. Vi annonserer sammen med dem, men de styrer butikken i butikken selv.
Viken forteller at Easyfit har klart seg bra i Trondheim til tross for lavprisaktiviteten fra Fresh Fitness og andre aktører.
– Lavpris er ikke bare lavpris. Vi er veldig bevisste på plasseringen vår, vi skal være der folk bor – litt som nærbutikken. Vi har nok litt forskjellig tilnærming til markedet som gjør at vi gjør det veldig godt i Trondheim, sier han.
Viken legger til at konkurrentene er andre lavprisaktører.
– I 2009/2010 var ikke markedet veldig segmentert. Men nå ser man klare konturer på lavpris rundt 200 kroner i måneden, og fullsortiment rundt 600 kroner. Jeg tror den segmenteringen vil bli enda tydeligere, hvor vi får mer rendyrket fullsortiment og lavpris i den andre enden. Og nisjene som for eksempel crossfit og performance-sentre vil være der. Aktørene i mellom, de som ikke helt klarer å bestemme seg, de vil slite. Det er enklere å se konkurransen nå enn tidligere, fastslår han.
– Hva er det som skiller dere fra andre lavprisaktører?
– Om det er et skille, skal jeg ikke si, men noe som er veldig viktig for oss er at vi skal være ekstremt tydelige på hva vi tilbyr. Man finner ingen skjulte kostnader hos oss. Det koster 198 per måned uansett når på døgnet du trener. Ingen avgifter, ingen bindingstid. Melder du deg inn 10. juni, men finner ut at du ikke ville likevel, kan du melde deg ut fra 9. juni, og du blir ikke trukket for medlemsavgift. Dette er vi bevisste og tydelige på, sier Viken.