annonse

annonse

En overlevelsesguide for stengte treningssentre

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Daglig leder Trond Karlsen i Fitness Brands har vært i treningsbransjen i en mannsalder. Her er hans beste tips for å holde hodet over vannet i bransjens verste krise: Mål nummer en er å sikre likviditet nok til å stå av denne stormen. Mål nummer to: Benytt tiden til å komme styrket ut av krisen.

– Alle aktører i bransjen kommer til å bli påvirket økonomisk av denne situasjonen og jeg vil tro at de aller fleste allerede har gjort tiltak for å sikre sin økonomi best mulig. Men jeg kan likevel gjenta noen tips som vi har samlet sammen fra sterke stemmer hjemme og ute, sier Karlsen.

Mål nummer en å sikre likviditet nok til å stå av denne stormen.

  • Vurder nøye kostnadsstrukturen du har nå og hvordan du i fremtiden kan drive mest mulig kostnadseffektivt uten at det går utover ditt tilbud til medlemmene.
  • Redusere lønnskostnader.. du har sikkert permittert de fleste av dine ansatte allerede
  • Myndigheter har i første omgang utsatt frister for innbetaling av arbeidsgiveravgift, forskuddsskatt og mva. Regnskapsføreren din kan gi deg all informasjon om dette.
  • Snakk med huseier om husleie reduksjon eller andre løsninger som «redder» likviditet, du vil oppleve at de aller fleste vil være positive til dette og søke gode løsninger.
  • Kontakt din bank for å sikre økt kassakreditt evt. Lån. Bankene får utvidede muligheter til å gi lån med god sikring via staten.
  • Kontakt leasingselskapet for utsettelse av leier. Ikano gir 3 måneder utsettelse på leieinnbetalinger og de andre har nok fulgt etter.
  • Det er vanskelig å gi råd om medlemsavgifter, frys eller ikke frys, dette må være opp til hver enkelt å vurdere.

 

– Vi kommer langt med god, åpen og ærlig kommunikasjon med medlemmene. De aller fleste medlemmene forstår din situasjon veldig godt og ditt tilbud er en så integrert del av folks hverdag at de nok vil strekke seg langt for at du finnes etter krisen også, understreker Karlsen.

Mål nummer to: Benytt tiden til komme styrket ut av krisen

– Tenke igjennom hvordan du best mulig skal posisjonere deg for en hverdag etter Korona. Vi er vanligvis fanget i den operative sumpa, nå har du tid til å tenke strategisk, selv om det kan være tungt å komme i gang. Du vil oppleve at fokus på fremtid vil gi deg ro og større grad av kontroll, sier Karlsen.

Han legger til at dette kan være startskuddet til å tenke nøye igjennom hvordan man driver butikken og om endringer i forretningsmodellen kan styrke din lokale posisjon.

– Bruk kompetente mennesker du stoler på, som din regnskapsfører, venner, kolleger eller leverandører, til å hjelpe deg å sortere tanker og teste ideer. Innspill og vurderinger fra utsiden har stor verdi, fastslår Karlsen.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Tips til styrking

Vurder hvilke investeringer du kan foreta eller forberede før kundene strømmer tilbake.

  • Er det behov for noen synlige positive tiltak for å vise at du har brukt tiden til å investere i produktet/tjenesten som medlemmene betaler for og mest sannsynlig har betalt for i tiden frem til nyåpning?

 

Snakk med leverandørene dine. Hva kan dere gjøre sammen for å styrke ditt lokale tilbud og legge planer for fremtiden?

Hold god fart i positiv kommunikasjon med dine medlemmer. Hjelp medlemmer til å holde aktivitetsnivået oppe.

  • Det er viktig i «fredstid» å holde medlemmer aktive når de ikke har anledning til å komme til klubben, enda viktigere nå. Tilby tjenester som holder medlemmene i gang. De store aktørene tilbyr egenprodusert online trening. Alle andre kan benytte enkle tiltak som enkle nyhetsbrev med hjemme treningstilbud.

 

Bruk sosiale medier og kommuniser med medlemmer hva du gjør for å forberede restart.

  • Forbered ditt medlem til den dagen senteret åpner igjen. Viljen til å stå ut denne stormen sammen med deg øker proporsjonalt med din positive kontakt med medlemmene.
  • For eksempel: maler du garderoben.. post bilder av daglig leder med malerkosten, vasker du ned hele senteret.. post. Server du treningsutstyr.. post. Ommøbler du.. post.

 

Få bransjer har denne muligheten til gi et positivt bidrag i en vanskelig situasjon for våre medlemmer og øke vår anseelse lokalt.

  • Bruk denne til å være en aktiv bidragsyter, promoter helse og trening lokalt, både til medlemmer og potensielle medlemmer. Det kan godt være at vi våkner til en ny hverdag der det vil bli mer fokus på og ønske om å benytte våre produkter og tjenester.

 

Investerer du i nye produkter eller tjenester? Starter du et nytt gruppetreningsprogram, promoter teasere! Har du mulighet for streaming og en kickstart? Gjør det.

Bruk tiden til å øke din og dine medarbeideres kompetanse.

  • Det finnes et stort utbud av online kurs og webinar som kan gjøre deg og dine medarbeidere bedre rustet til å møte en ny hverdag.

 

Tiltakspenger begynner å strømme ut til fylkene b.la penger til opplæringstiltak. Benytt anledningen til å øke kompetanse. Sjekk dine muligheter lokalt.

Ansatte er din største tilgang.

  • Strekk deg langt og jobb målrettet med å holde alle ansatte, spesielt provisjonsavlønnede kolleger, motivert og klar for innsats. Har du mulighet til å bruke noen ressurser på aktiv medlemsoppfølging.. gjør det. Det er viktig at alle kommuniserer med sine «grupper» og holder de aktive.

 

Rydd opp og oppdater ditt medlemsregister. Lær deg nye funksjonalitet som du vil ha nytte av senere.

– Dette er tøffe tider for oss alle og det vil ikke bli lett, men med den holdningen vi ser at «vi er alle i samme båt» – treningssenter, ansatte, leverandører, banker og myndigheter så kan vi flytte fjell sammen og det er min overbevisning at vi vil komme ut av dette som en sterkere og bedre bransje, fastslår Karlsen.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere