Family Sports Club oppgraderer sentrene og har kjøpt treningsutstyr for 40 millioner. Avtalen med Qicraft omfatter også et langsiktig samarbeid som vil påvirke hele treningsmarkedet.
– Oppgraderingen og omprofileringen av Family Sports Club er historisk. Aldri før har en kjede investert så mye i en enkelt satsing. Og da var det viktig å bruke pengene riktig, sier administrerende direktør Trygve Hagen i Family Sports Club i en pressemelding.
Familiy Sports Club blir etter sammenslåingen med Stamina Trening, Norges nest største treningssenterkjede.
– Det aller viktigste for oss fremover er å øke graden av kundetilfredshet. I det bildet er vi nødt til å ha et godt produkt å tilby, og hvor utstyret er en vesentlig faktor. Vi oppgraderer senterne up to date for å gi kundene hva de forventer. Vi tilbyr dem utstyr som fungerer, er innovativt og henger med i tiden, forteller Hagen.
Investeringen omfatter en rekke forskjellig utstyr, alt fra tredemøller, trappemaskiner, elipsemaskiner, funksjonelt utstyr og fastapparater, med andre ord hele spekteret av utstyr.
– Parallelt med dette har vi selvsagt fokus på den menneskelige faktor, slik at våre ansatte yter topp service overfor medlemmene våre.
– En grundig prosess
Family valgte Qicraft som hovedleverandør fordi man der fikk beste tilbud i forhold til kost/nytte og kvalitet i forhold til pris.
– Det finnes forøvrig ingen leverandør i Norge som leverer bedre utstyr enn Qicraft. Vi vurderte hva som kvalitetsmessig er best, men som også har en pris som tilsier at vi kan forsvare prisen. Avtalen med Qicraft har gitt oss en veldig god match, sier Hagen, og legger til at kjeden har hatt mye Qicraft-utstyr frem til nå, som medlemmene og instruktørene er godt tilfreds med.
Og for oppgraderingen tar man også et steg inn mot det digitale, hvor tredemøller og kondisjonsutstyr får skjermer med en rekke funksjoner.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Forut for valget av leverandør lå en grundig prosess, hvor flere tilbydere ble vurdert.
– Vi gjennomførte en anbudsprosess hvor seks av de største leverandørene i Norge deltok. Disse presenterte seg først teoretisk før vi deretter var på Fibo-messen og besiktiget utstyr fra de ulike leverandørene. Så vurderte vi tilbudene, og på bakgrunn av dette meislet vi ut tre leverandører som vi gikk videre med.
– Vi endte opp med Qicraft etter en ekstremt nøye og godt gjennomtenkt anbudsprosess. Vi ønsker å gi medlemmene våre det beste, og når vi tillegg fikk en god pris, var Qicraft det innlysende valget.
Unikt i norsk treningsbransje
Country Manager Kristian Eliasson i Qicraft, forteller at samarbeidet med Family Sports Club betyr mye for selskapet:
– Det er en veldig stor ordre og det har aldri skjedd før at et anbud av denne størrelsen har vært ute i markedet. Dette er unikt i norsk treningsbransje og skapte mye oppmerksomhet på hele leverandørsiden.
– Leveransen dreier seg ikke bare om et stort salg eller et stort anbud som skal vinnes eller tapes. Det handler ikke minst om å få være med på en reise som samarbeidspartner med noen som helt åpenbart skal foreta store forandringer.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Eliasson innrømmer at å vinne anbudet bød på visse utfordringer, blant annet tidsfristene.
– Men fra å ha sittet på hver vår side av bordet, ble det fort en ganske ny situasjon da vi som selskap satt ved samme side av bordet som Family Sports Club, og vi fikk gjort veldig mye på veldig kort tid. Dette er et såpass stort prosjekt at vi er nødt til å gå ut av våre standardiserte arbeidsprosesser og begynne å tenke helt nytt.
– Samtidig er vi opptatt av at vi ikke kan rigge oss for slike anbud hele tiden, de kommer ikke akkurat ofte. Derfor har det vært viktig å alliere oss på forhånd med en samarbeidspartner, slik at vi har nok ressurser tilgjengelige i den aktuelle perioden, sier Eliasson.
Setter press på andre
Eliasson er ikke i tvil om at samarbeidet med Family Sports Club vil styrke Qicraft og gi synergieffekter. Han tror også at Familys storsatsing vil influere på hele treningsmarkedet.
– Når en så stor kjede som Family Sports Club velger å heve nivået så betydelig, vil dette stille krav til og sette press på andre aktører i treningsmarkedet. For oss betyr leveransen at Qicraft-utstyr blir enda mer attraktivt.
– Merkevaresynergien kan bli stor, og når vi blir assosiert med Family har det en veldig positiv effekt. Det ligger dessuten en enorm prestisje i å bli valgt som leverandør i denne størrelsesorden.
Qicraft blir også sparringpartner for hvordan Familys investering skal brukes slik man får mest mulig ut av den, ifølge meldingen.
– For oss som leverandør dreier det seg ikke bare om å selge utstyret, men også om samarbeidet med kunden. Family har unike muligheter i kraft av sitt enestående konsept med kombinasjonen trening og helse. Partnerskap som sådan er ikke nytt for oss, men størrelsen på partnerskapet med Family og den kraften det setter i markedet, står i særklasse.