annonse

annonse

Fem grunnleggende tips til deg som vil starte treningssenter

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Du kommer langt med pågangsmot og vilje, men det er også noen andre ting som må være på plass når du vil starte treningssenter. Her får du fem tips som hjelper deg å legge et solid grunnlag for en god oppstart.

Når du vil gjøre alvor av drømmen om å etablere et eget treningssenter, er det mange små og store ting du må tenke på. Det er fort gjort å gå seg vill i alle muligheter, valg og beslutninger. Men koker vi det ned, er det ett overordnet mål: Legge til rette for en god start som bærer deg gjennom den første, kritiske tiden på egne ben.

Vi har samlet våre beste tips som hjelper deg å styre mot dette målet.

Dette innlegget ble først publisert på senterdrift.no

1. Lag en bunnsolid forretningsplan

En forretningsplan er en systematisk beskrivelse av forretningsideen din og hvordan du har tenkt å drive senteret ditt. Den er et viktig styringsdokument for deg selv først og fremst, men er også nødvendig når du skal presentere ideen og planene dine overfor banker og samarbeidspartnere.

Det er ikke dokumentet i seg selv som har den største verdien, men prosessen du går igjennom når du utarbeider den, og alle spørsmålene du må stille deg selv underveis. For eksempel:

  • Hva skal du levere? I hvilket segment skal du plassere deg?
  • Er det et markedsbehov for senteret ditt og tjenestene du vil tilby?
  • Hvem er kundene dine? Konkurrentene? Samarbeidspartnere?
  • Hvordan skal du selge? Levere? Få betalt? Skape fortjeneste?
  • Hvor mye kapital har du, og hvor mye trenger du? Til oppstart? Til den første tiden i drift?

 

Et grundig arbeid med forretningsplanen gir deg et godt beslutningsgrunnlag og et mer realistisk bilde av den økonomiske risikoen. En godt gjennomarbeidet forretningsplan øker sjansene for at du lykkes med etableringen din.

TIPS! Hos Altinn kan du laste ned en dokumentmal for forretningsplan og en guide som hjelper deg å fylle den ut.

2. Vær tidlig på nett!

Det spiller ingen rolle hvor liten eller “lokal” du mener at du er – når du starter en bedrift i dag er det ikke spørsmål om du skal være på nett, men hvor raskt du kan være det. En nettside med kontaktinformasjon er et absolutt minimum, men en god presentasjon av senteret og treningstilbudet ditt er helt klart å anbefale.

Vær aktivt til stede på nett og i sosiale medier så tidlig som mulig, gjerne i god tid før du faktisk åpner senteret, slik at dine potensielle medlemmer kan følge prosessen. Det vil ta tid å gjøre seg kjent og skaffe kunder, og det er ingen grunn til å vente med å starte markedsføringen.

LES OGSÅ: Slik markedsfører du ditt treningssenter lokalt

Sørg for at de som har spørsmål kan kontakte deg elektronisk via nettside eller sosiale medier, og inviter interesserte til å forhåndsinnmelde seg. Har du mulighet til å gi et ekstra godt tilbud til dine aller første medlemmer, så gjør det!

Innmelding via nettsiden din er også noe du bør vurdere, hvilket fører oss rett over på neste tips:

3. Legg til rette for god håndtering av medlemsdata

Før du åpner dørene til senteret ditt må du ha på plass et medlems- og administrasjonssystem. Her registrerer og lagrer du all relevant informasjon om medlemmene elektronisk: kontaktinformasjon, avtale, bindingstid, betalingsform med mer.

Hvis du legger opp til at nettsiden din skal ha mulighet for online innmelding, vil det være en stor fordel at dataene som registreres kan sendes rett inn i medlemssystemet. Dette vil spare mye tid og administrasjon.

Informasjonen du registrerer om medlemmene dine ved innmelding er viktig for det videre kundeforholdet. Her kan du lese mer om grunnene til det.

Grunnlaget for gode medlemsdata legger du med gjennomarbeidede medlemskontrakter. Avtaleverket må være på plass i god tid før du starter forhåndssalg av medlemsskap, som vi anbefaler at du gjør så tidlig som 3 til 6 måneder før oppstart. Forhåndssalget vi gi deg en pekepinn på hvor stort medlemsgrunnlaget ditt er.

LES OGSÅ: 9 spørsmål nye medlemmer vil ha svar på før de signerer avtale med treningssenteret ditt

4. Sikre inntektene med gode betalingsrutiner

Du er avhengig av å få pengene dine inn på konto fra første dag. Derfor må du legge opp til rutiner som bidrar til dette. Her er noen av de viktigste grepene du selv kan gjøre for å sikre at kontantstrømmen flyter godt på senteret ditt:

LES OGSÅ: Resepsjonstapet – hvor overskuddet til treningssenteret forsvinner

5. La andre ta seg av regnskap og betaling (outsourcing)

En utfordring for mange som starter treningssenter er de mange “hattene” man må ha på seg i starten. Drømmen din – og kjernevirksomheten din – er å drive treningssenter. Det er det du kan, og trolig det du ønsker å drive mest med. Men i en oppstartfase vil det være mange andre viktige oppgaver som også krever din oppmerksomhet. Økonomi, for eksempel.

Hvis du ikke har noen som helst erfaring med å føre regnskap, er det nok lurt å overlate et så viktig område til noen som kan det. Hos Skatteetaten kan du ta en test som gir svar på om du trenger en regnskapsfører.

Fakturering og betalingsoppfølging er støttefunksjoner som er nødvendige, men som spiser av tiden din. Du kan velge å sette bort – eller outsource – disse oppgavene til andre som har nettopp dette som sin kjernevirksomhet. På den måten kan du frigjøre tid, redusere nøkkelpersonrisiko, sikre penger på konto, få en jevn kontantstrøm og være trygg på at disse oppgavene blir gjort profesjonelt.

LES OGSÅ: Derfor bør du outsource hele innkrevingen av treningsavgiften (ikke bare inkasso).

Men outsourcing er også en utgift. Når du kommer så langt, er det derfor en avveining du må gjøre: Utføre selv, ansette eller outsource? Det blir ikke bare et kostnadsspørsmål og et regnestykke, men et strategisk valg for deg og ditt senter.

Flere tips og råd – last ned gratis guide

Å starte for seg selv er hardt arbeid, og det kan ta tid før det virkelig lønner seg. Jo grundigere jobb du gjør i første fase, desto større sannsynlighet for å lykkes!

Vil du ha flere tips og råd om hvordan du kommer godt i gang med ditt eget treningssenter? Da kan du laste ned vår gratis guide her. Den tar deg gjennom hele løpet, trinn for trinn, fra drømmen og ideen til det som forhåpentligvis blir din nye hverdag som sentereier.

Lykke til!

GRATIS E-BOK:
STARTE TRENINGSSENTER? RÅD OG TIPS TIL DEG SOM VIL STARTE OG DRIVE DITT EGET TRENINGSSENTER.
LAST NED NÅ

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere