Fjoråret havnet omtrent likt som året før, og 2021 vil by på en liten økning. Men country manager Mauricio Stangeland har ikke endret målsettingen om å være blant topp tre innen fem år. Nå skal det ansettes nye selgere.
– Vi merker at markedet åpner seg såpass greit at vi tør å satse litt igjen, fastslår Mauricio Stangeland.
I løpet av tredje kvartal skal to nye selgere på plass hos utstyrsleverandøren – en erstatter for en som slutter og en ny. I løpet av kvartalet vil det til sammen være syv ansatte på det norske kontoret, fordelt på salg og service.
Fitness Engros etablerte seg med eget selskap i Norge i 2019. Den gang uttalte gründer og direktør Brian N. Andersen at selskapet innenfor en treårsperiode skulle ligge på en omsetning mellom 25-30 millioner kroner.
– Vi hadde et mål om å nå 20 mill. i omsetning i 2021, basert på at vi skulle ha et normalt driftsår. Det har vi ikke hatt, men en liten økning fra 2020 skal vi ha, fastslår Stangeland.
Omtrent på samme nivå
I 2019 nær doblet Fitness Engros omsetning – og nådde omtrent 10 mill. Stangeland forteller at 2020 havner omtrent på samme nivå, selv om tallene ikke er endelig bekreftet.
– Vi hadde en nyansettelse i mars i fjor som fikk jobbe normalt i to uker, før det smalt, forteller han.
Med stengte treningssentre skiftet fokus over på privatmarkedet. Stangeland bekrefter at også Fitness Engros har kapitalisert på dette.
– Men som premiumaktør brukte vi et par, tre måneder på å komme inn i det. Vi ble gjerne sammenlignet med XXL og Biltema når privatkundene skulle ha utstyr. Utfordringene kom gjerne når vi ikke hadde varer og tjenester i samme prissegment.
– Vi så likevel at etter hvert som lagrene ble tomme, solgte vi en del til private som også har re-kjøpt hos oss – så produktene våre har truffet rett, sier han.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Må finne alternative løsninger
Selv om 2021 ikke havner i 20 millioner-sjiktet tilskriver Stangeland den forventede økningen at flere har fått øynene opp for selskapet.
– Vi har blitt en aktør kundene har lent seg på og hørt mer om. De har fått med seg at det har vært en del agenturbytter, og vi har vært flinke på markedsføring. Vi har en markedsavdeling som jobber veldig aktivt mot sosiale medier.
– Blir 2022 det nye «bonanza-året»?
– Jeg tror at 2022 også vil bli et økonomisk kriseår for treningssentrene på grunn av dårlige 2020-tall. Mye handler om finansieringen av bransjen, for det står for tiden stille. Det gjør at vi som leverandører må være flinkere til å finne alternative løsninger for å finansiere og hjelpe kundene, sier Stangeland.
– Salgsstrategien fremover, er det ut på veien igjen?
– Vi har vært aktivt ute på veien nesten hele tiden. Vi har hatt et mål om å være synlige uavhengig om vi tenker business eller ei. Kundene skal hele tiden vite hvem vi er og hva vi står for. Det bærer litt fukter nå. Vi har brukt tiden til å finne på nye ting for kundene – som igjen gjør det lettere for dem å bruke kronene som gjør at de har muligheten til å presentere noe nytt til sine kunder.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Lades hardt fra Danmark
Hovedmålgruppen til Fitness Engros er treningssenterbransjen. Stangeland fremhever at i og med selskapet er en ny aktør, er hovedmålet å gjøre selskapet og agenturene kjent i proffmarkedet.
– Så ser vi at bedrift og hotellnæringen følger det treningssentrene gjør. Flere av de som jobber på hotell er også instruktør på et treningssenter, og de som har ansvaret for treningsrommet i bedriften, har en synergi til sitt lokale senter. Er vi flinke på sentrene, følger de andre etter.
– Hvordan opplever du konkurransen etter det siste året?
– Den er hard, ingen tvil om det. De store har makt. Vi ser også at kundene blir mer og mer prisbevisste, og velger en leverandør som kan gi mest mulig for pengene.
– Det gjør at vår del av bransjen har begynt å tenke nytt. Vi lanserer en nettbutikk om ikke lenge som retter seg mot privat- og bedriftsmarkedet – men hvor også proffmarkedet får egne løsninger. Og vi fyller på med en del egenproduserte varer i sortimentet, som gjør at vi stiller sterkere i priskrigen.
– Hva er toppmålet til Fitness Engros?
– Vi har sagt at vi ønsker å være blant topp tre innen fem år, og det er ikke endret. Folk skal vite hvem vi er og de skal like å handle hos oss – og vi skal være leveringsdyktige. Det lades hardt fra Danmark for å stille med de riktige agenturene og de riktige prisene, og vi satser mye på de riktige folkene, fastslår Stangeland.