Fra nyttår skal den danske utstyrsleverandøren Fitness Engros etablere seg med eget salgsapparat i Norge. I løpet av første kvartal overtar selskapet ansvaret for merkevarene Gym80 og Core Health & Fitness på det norske markedet.
– Min ambisjon om å starte opp i Norge har vært der i mange år. Helt siden jeg startet med å selge treningsutstyr til bransjen, har ambisjonen vært å bli Skandinavias største tilbyder av treningsutstyr, forteller gründer og direktør Brian N. Andersen.
Tidligere denne måneden ble det kjent at Fitness Engros er på jakt etter salgssjef i Norge, en person Andersen håper vil være på plass senest 1. februar 2019.
Han forteller at i løpet av 2019 skal Fitness Engros bestå av tre selgere i Norge, i tillegg til teknikere som har vært på plass for selskapet i flere år.
– Innenfor en treårig periode skal vi ligge på en omsetning mellom 25-30 millioner kroner, sier Andersen.
Tar over varemerker
Fitness Engros startet i sin tid i Danmark som en liten aktør som kun solgte brukt treningsutstyr, men ifølge Andersen har selskapet de siste syv, åtte årene vokst til å bli den største utstyrsleverandøren i Danmark med en rekke varemerker i folden.
– Det har medført at de som eier disse varemerkene, har spurt oss: Det konseptet dere kjører i Danmark, det like vi godt. Vil ikke dere med deres erfaring og kunnskap ta det videre til Norge? Så det blir de samme varemerkene vi har i Danmark vi nå skal tilby i Norge, forteller Andersen.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
To av disse varemerkene er Gym80 og Core Health & Fitness (med brands som Star Trac, StairMaster, Nautilus og Schwinn). I dag er det henholdsvis Eleiko og Fysiopartner som fronter disse merkene på det norske markedet.
– Betyr det at Fitness Engros nå blir enedistributør av disse varemerkene i Norge?
– Ja, det blir en overlevering i løpet av første kvartal 2019. Jeg håper at de ikke er de eneste store varemerkene som kommer til å bytte distributør. Jeg har en til som kunne vært riktig morsomt å få med oss, men vi får se, sier Andersen.
Høyt prisnivå i Norge
– Det er mange utstyrsleverandører på det norske markedet. Hvordan skal dere skille dere ut?
– Ja, det er mange leverandører, men jeg tror når alt kommer til alt – og dette kan høres litt merkelig ut ved å komme fra en utstyrsleverandør – når noen skal etablere et nytt treningssenter har ikke merket på utstyret den store betydningen. Det er senterets konsept som er viktig, fastslår Andersen.
Han legger vekt på at Fitness Engros skal fungere som konsulenter som ikke selger utstyr før man har hørt om kundenes konsept.

– Det er viktig for meg med den bakgrunnen jeg har, at vi ikke bare er selgere, men konsulenter. Jeg vil ha et sterkt team med solid bakgrunn. Alle våre syv selgere i Danmark har bakgrunn fra treningssenterdrift, sier Andersen.
Han legger til medlemmene stort sett ikke kjenner utstyret, de er opptatt av andre ting, men erkjenner at sentereierne kan ha preferanser.
– For meg er alle de store merkene som Technogym, Precor og LifeFitness supergode, jeg ville vært happy med å ha alle på mitt senter. Men vi skal skille oss ut også ved å være konkurransdyktige.
– Vi vil ikke bare selge på pris, men jeg vet at det er viktig i markedet. Vi ser at når vi kommer fra Danmark så er prisnivået i Norge svært høyt, så det kan hende vi kan se litt på prisnivået, forteller Andersen.
Lang treningssenterbakgrunn
Direktøren selv har i høyeste grad også bakgrunn fra treningssenterdrift. Før han startet med utstyrssalg var han innkjøps- og utviklingssjef i Fitness DK, der han var med å bygge kjeden fra 3-4 sentre til toppen i 2008 da kjeden hadde 40 sentre – og var størst i Danmark.
– Etter det var jeg co-founder i Fresh Fitness, som ble en stor suksess – ikke minst i Danmark. Vi satt opp 23 sentre her med rundt 90 000 medlemmer, før de ble solgt til Fitness World i 2014.
– Samtidig hjalp jeg Paal Hansem med å etablere Fresh Fitness i Norge med til sammen 35 sentre. Siden 2012 har Fitness Engros hatt eget selskap i Norge med kontor i Sandvika hvor vi har hatt teknikere ansatt. Service er viktig for oss, selger vi noe i et land, skal vi også ha styr på servicen.
Kjernekundene er små og mellomstore
Fitness Engros-sjefen forteller at de muligens også skal øke bemanningen på service i tillegg til oppbygging av salgsstyrken i Norge.
– Hvem vil være kjernekundene til Fitness Engros i Norge?
– Det vi går etter i første omgang er små og mellomstore treningssentre, samt kjeder som har mellom to og fem sentre. Der er det et stort utviklingspotensial.
Han legger til at Fitness Engros har en avtale med Fresh Fitness, og relasjoner stil SATS – hvor man håper å kunne bli en delleverandør.
I Danmark huser også Fitness Engros selskapet Fysio Engros – som leverer til fysioterapi-markedet.
– Det kommer vi også til å etablere i Norge, men ikke fra starten, sier Andersen.