Norges kanskje yngste sentereiere har lagt bak seg ett år i Lia Trening. Nylig arrangerte de en svær bursdagsfest for medlemmene. Her er lærdommen så langt.
Den 3. oktober 2016 åpnet Lia Trening på Holmlia i Oslo. Bak det nye treningssenteret står fire brødre, hvorav to aktive i driften. Senterleder Christian Nybø (22) og daglig leder Daniel Nybø (28) er kanskje Norges yngste sentereiere.
Tidligere denne måneden arrangerte Lia trening medlemsfest for å markere ett år i drift med trening til liveband og matservering.

– Vi har ikke helt landet ennå, det var en megasuksess. Denne kvelden ønsket vi å ta litt ekstra vare på de som har vært med oss helt siden starten – og vise at vi bryr oss om medlemmene, ikke bare kjører på med åpne dager og fokus på nye medlemmer, forteller Christian Nybø.
Han legger til at flere hundre var innom, og at de for første gang var litt bekymret for brannsikrings-forskriften.
Kunne legge på 70 prosent
På spørsmål om hva som har gått over forventning og hva som ikke har gjort det i første driftsår, er det en ting som peker seg ut: Tid.
– Det var mange nye aspekter for oss, og mye vi skulle lære på kort tid. Men jeg føler at vi har lært fort, konstaterer Daniel Nybø.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Vi er for tiden antageligvis Norges yngste treningssentereiere, og alt skulle bygges fra bunn. Det vi har lært er at alt det vi trodde skulle ta en viss tid, der kunne vi legge på 70 prosent. Ting tar tid, fastslår Christian Nybø.
Han legger til at de likevel har vært flinke til å ta kjappe evalueringer om at de er på riktig vei.
– Det føler jeg at vi er. I første omgang var målet å skape bydelens triveligste senter, for det var litt av det vi mente manglet i nærområdet. Og det skal vi bygge mer på videre. Men ser vi på for eksempel Facebook-statistikken har vi fått veldig gode tilbakemeldinger og anmeldelser.
På riktig vei med gruppe
Treningsindustrien.no lagde en sak om Lia Trening før oppstarten i fjor. Ett av de uttalte målene på litt lengre sikt var at Lia Trening skulle bli ledende på gruppetrening.
– Hvordan har det artet seg?
– Innenfor gruppetrening har i hvert fall det nevnte punktet med tid vært gjeldende… Ting skal bygges opp, instruktørene skal bli varme i trøya, de skal bygge opp sine miljøer fra start – alt dette tar tid. Vi har tatt store steg, og fått på plass et tilbud vi er fornøyde med, sier Christian Nybø.
Han forteller videre at tradisjonelle gruppetimer og et par de har laget selv, har gått bra – men at de har litt utfordringer med å skape en kjerne rundt for eksempel spinning.
– Vi har litt å jobbe med, men er på god vei.
– Det viktigste er at timene som kommer på planen er gjennomtenkte med kvalitet, innskyter Daniel Nybø.
Senterlederen legger til at en erfaring gjort er hvor mange gruppetimer man skulle ha, sett i forhold til antall medlemmer.
-Ser vi tilbake hadde vi kanskje litt for mange timer, og det har vi tatt med oss inn i ny sesong – og truffet bedre, sier Christian Nybø.
Har medlemsmålet i sikte
Bedriftsmarkedet var også et satsingsområde ved oppstart. Daniel Nybø forteller at det er en kontinuerlig jobb. De begynte med å henvende seg til enkeltindivider, men skal nå gå på bedriftene som helhet. Nybø legger til at bedriftsrelasjoner tar enda mer tid enn personrelasjoner.

– Det tror vi kan bli både artig og gi merverdi. Vi har brukt tiden på å bygge opp et godt rykte. Det ser vi er viktig for folk og det hjelper oss når vi nå går inn i prosesser med bedriftene. Men det er et tøft marked å konkurrere på med de største aktørene.
– På sikt var ambisjonen ved oppstart å nå 900 – 1 000 medlemmer. Hvordan ligger dere an?
– Vi er litt avventende til å flagge konkrete tall på det lokale markedet på grunn av konkurransehensyn, men vi nærmer oss målet – og håper å nå det inn mot nyttår, forteller Christian Nybø.
Overrasket over engasjementet
Fremveksten av medlemsmodellen «betal for det du bruker», frontet av Sats Elixia, følger de unge sentereierne med på.
– Vi er vel der hvor vi vurderer og tenker. Vi må passe på at vi er med, men samtidig er vår erfaring at pris og struktur ikke betyr så mye for de som kommer til oss. De vet at vi står for kvalitet i alle ledd, og er tro mot det. Vi har ikke merket mye konkurranse på bakgrunn av den nye modellen, påpeker Christian Nybø.
– Hva er det som har overrasket dere mest det året dere har holdt på?
– Det er mye, men det er en ting jeg vil trekke frem: Responsen fra medlemmer og hvor mye de engasjerer seg – og hvordan de ønsker å påvirke. Vi er et nærmiljøsenter og spiller på det: Hvordan skal tilbudet og miljøet være? Medlemmene er med på dette, og det har overrasket oss stort, sier Christian Nybø.
– Og så er vi overrasket over at instruktører og samarbeidspartnere vi har fått med oss har bidratt så mye i starten. Vi hadde ikke forventet det. Det krever mye av alle å starte opp fra bunn, og vi er megaimponert over hva folk har bidratt med, fastslår Daniel Nybø.
LES OGSÅ: Brødre-kvartett bak nytt Oslo-senter