MotiOne har på rekordtid solgt 20 000 lisenser til norske bedrifter. På kundelisten står blant annet dagligvarekjeden Meny, ASKO, Samskipnaden i Trondheim og Würth.
Alle de 2 000 ansatte i Vinmonopolet tar nå i bruk helse- og aktivitetsappen MotiOne. De har også kjøpt Garmin aktivitetsklokker til alle ansatte fra gründerbedriften, ifølge en pressemelding.
MotiOne opplever stor interesse for appen, og kommer til å offentliggjøre flere store kontrakter i tiden fremover. På sikt vil MotiOne utvide til Skandinavia og Europa.
– Ved å kombinere teknologi og innsikt fra fagmiljøer med kompetanse på helse og trening, gjør vi aktivitet til noe sosialt og engasjerende for hele bedriften, sier daglig leder i MotiOne Hans Anderssen.
Arbeidsplassen er en god arena
Sammen med tvillingbroren Kjeld Anderssen står han bak MotiOne, en sosial tjeneste som skal gjøre det enklere for bedrifter å stimulere sine ansatte til fysisk aktivitet og en sunnere livsstil.
– MotiOne vil gjøre bedrifts-Norge sunnere. Aktive ansatte er mindre syke og presterer bedre. Ved hjelp av big data har vi muligheten til å stimulere hver enkelt ansatt med akkurat det som motiverer han eller henne, sier Kjeld Anderssen.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Tall fra Helsedirektoratet viser at voksne nordmenn tilbringer drøyt 60 prosent av våken tid stillesittende eller i ro. Kun 30 prosent av befolkningen oppnår Helsedirektoratets anbefaling om 30 minutter daglig aktivitet.
– Dette er en virkelighet som arbeidsgivere og ledere må ta inn over seg. Vi mener arbeidsplassen er en god arena for å ha mer fokus på helse. Friske ansatte og kolleger er alle tjent med, og dette blir ikke noe mindre viktig når vi må stå lenger i arbeid, sier Anderssen.
Gamification for økt aktivitet
MotiOne ble etablert i april 2017 av tvillingene Hans og Kjeld Anderssen. Forretningsideen er å skape jobbengasjement, aktivitet og trivsel gjennom gamification.
De ansatte konkurrerer med hverandre og i team på en rekke områder: Antall skritt, sykle til jobben, løping, tur, styrketrening med mere. Belønning finner sted gjennom badges, notifications og fysiske premier.
Brukerne får også instruksjon gjennom lavterskel treningsvideoer og 6-ukers treningsprogrammer.