Førsteamanuensis Eivind Wang ved NTNU reagerer sterkt på hvordan flere produsenter og distributører reklamerer for kompresjonstøy.
– Det er helt hull i hodet at produsenter og distributører får lov til å skrive at du skal få bedre restitusjon og prestasjon av å bruke kompresjonstøy. Med bakgrunn i at det er vitenskapelig dokumentert ved forskning. Det er rent lureri, sier Wang til TV 2.
Wang er ikke kritisk til en spesifikk leverandør, men til bransjen som helhet.
Kompresjonsklær er populært i Norge. Det største merket innenfor segmentet i Norge er «2XU», ifølge TV2.
– Forskningslitteraturen som er gjort på kompresjonstights er krystallklar. Man konkluderer med at det ikke har noen påvisbar effekt, sier Wang.
Styreleder i 2XU, Svein Andersen, er sterkt uenig med Wang.
– Vi er uenig i den påstanden og mener vi har godt grunnlag for å fremme produktene på den måten vi gjør. Omtalen er forankret i studier som er gjort på det sammensetningen vi bruker i produktene, sier Andersen til TV 2.