annonse

annonse

Geriljakrig i hovedstaden

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Fitness.Xpress-gründer Hasse Hoftvedt tror konkurransen blir enda tøffere i Oslo. Nå legger kjeden ned på Røa, og starter opp med gruppetrening på Storo.

– Jeg så at vi ligger på tredjeplass i omsetning per senter på Virke-statistikken. Det er jeg stolt av, tatt i betraktning den tøffe reisen vi har hatt på Røa, sier Hoftvedt.

Fitness.Xpress Røa avvikles inne sommeren som en konsekvens av at gårdeier OBOS skal bygge nye leiligheter. Men Hoftvedt legger ikke skjul på at det ikke er eneste årsak.

– Vi fikk et unaturlig driftsområde på Røa. All biltrafikk over Ullerntoppen var stengt. Vi tok likevel risikoen, men det ble aldri noen suksess, sier han.

Etablerer gruppetilbud

Treningsindustrien treffer gründeren nede i «bunkeren» i Sandakerveien der Fitness.Xpress Storo holder hus. Mannen som i sin tid var først ute med null bindingstid og lavpris er optimistisk på egne vegne til tross for at konkurransehverdagen i hovedstaden aldri har vært tøffere.

– I januar starter vi opp et gruppetreningstilbud sammen med Christina Therkildsen. Det blir et helt gratis tilbud for medlemmene. Vi ønsker å øke medlemsmassen på Storo fordi vi har plass til det, fastslår han.

Gruppetilbudet skal bestå av blant annet høyintensitet-trening, TRX, sirkeltrening mv. Hoftvedt er også entusiastisk overfor et samarbeid kjeden er i ferd med å etablere med et selskap innen gentesting.

– Det er et selskap som tester trening- og kostholdsgener, og som hjelper folk med å lykkes med treningen sin, forteller han.

Var first mover

Forløperen til Fitness.Xpress-kjeden så dagens lys på Hasle i 2007 på Hasle Tennissenter. Hoftvedt så hva som skjedde i Europa og ville sette opp tilsvarende i Norge: Lav pris, null binding.

– Personlig er jeg ingen tilhenger av lav pris, men jeg tenkte at det var en måte for å skaffe seg konkurransefortrinn. På den tiden eide SATS og Elixia markedet. Så jeg ville starte «Hasse’s hassel free gym»; ta bort alt folk ikke ville ha. Piloten på Hasle fikk 1 400 medlemmer på ett år fordelt på 200 kvadratmeter. Da måtte vi gjøre noe, forteller Hoftvedt.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Kjedens første ordinære senter fant sine lokaler på Bislet sommeren 2008. Tre dager etter kontraktsignering smalt finanskrisen.

– Da ble det ikke så lett å etablere senteret som vi trodde, så vi arbeidet hardt for å jobbe opp det første originale Fitness.Xpress-senteret. Men vi var first mover, fastslår Hoftvedt.

Bislet åpnet i 2009, så kom Hasle i 2011, Røa i 2012 og foreløpig siste, Storo, åpnet høsten 2013. Alle store, godt utstyrte sentre.

Assistert konkurrentfødsel

  Hvorfor setter du ikke opp prisen?

– Fra 2017 har vi en grunnpris på 299. Men vi kjører intropris på 179 fordi folk skal tørre å prøve i stedet for å shoppe prøvetimer. Stemmer det for kunden, koster det 299. Dessuten har vi alltid vært en lavere priset aktør, men vi kommer. Det skal koste mer å trene, men markedet har vært tøft fra 2012 til nå med den voldsomme etableringen til Fresh Fitness, sier Hoftvedt.

Etableringen av Fresh Fitness er han, ironisk nok, delvis ansvarlig for selv.

– I 2010 kom Rasmus Ingerslev på besøk og ville diskutere modellen vår. Det var ikke noe problem for jeg skulle ikke til Danmark. Så dro han tilbake og lagde Fresh som SATS fikk lov til å investere i der, og dermed også kunne ta den merkevaren til Norge – og plutselig fikk jeg dem som konkurrent på pris. Det har vært utfordrende for oss med den kapitalen de har i ryggen, forteller han.

Beliggenhet betyr alt

  Hva er vekstambisjonene fremover?

– Vi skal kun være i Oslo, og eventuelt oppover mot Lørenskog. Men det viktige er å ligge innenfor det krysset der folk bor, sier Hoftvedt.

Hasse Hoftvedt bygger nytt for å huse gruppetrening på Storo.
Hasse Hoftvedt bygger nytt for å huse gruppetrening på Storo.

Han gir Treningsindustrien en leksjon i praktisk lokasjonsteori som begrunner hvorfor Røa ikke levde opp til forventningene, og hvilke konkurrenters senteråpninger som har påvirket eller ikke påvirket eksisterende sentre i kjeden.

Utfra det vi kan forstå vil neste Fitness.Xpress-senter også ligge innenfor Ring 2. Gitt de andre lokasjonene til kjeden, vil et stoppested mellom Bislet og Hasle være mest aktuelle. Der er det ikke få aktører på plass i dag.

  Det blir litt som en geriljakrig i bykjernen?

– Ja, det er akkurat det vi snakker om, sier Hoftvedt uten å ville konkretisere ytterligere.

Enda tøffere i Oslo

  Hva med medlemsvekst?

– Vi ligger på ca. 12 000 medlemmer. I dag er det vanskelig å få mer enn 3 000 medlemmer på et nytt senter i Oslo. Vi har egentlig ikke noen kåtskap til medlemsvekst, men et grunnleggende ønske om å levere overfor medlemmene, slik at vi kan opprettholde bunnlinjen. Det er vår reelle målsetting, sier Hoftvedt.

Han legger til at 2014 og 2015 var tøffe år, hvor det måtte brukes store ressurser på å opprettholde medlemsmassen.

Hoftvedt tror konkurransen blir tøffere i hovedstaden neste år.

– Det er ingen indikasjoner på at folk finner trening mer interessant. I indre kjerne i Oslo har kanskje 40 prosent medlemskap og folk flytter mer. Det gjør at vi hele tiden må opprettholde «awareness», sier han.

Spennende tider

Hoftvedt mener Fitness.Xpress har tatt dørstokkmila litt ned med null binding.

– Men vi jobber ikke spesifikt for å få folk ut av sofaen. Vi må ta den frukten som henger lavest. Differensiert medlemskap fra SATS Elixia blir en tøff nøtt å knekke. De er flinke til å få folk opp av sofaen, men det kan også skape medlemmer som er i spill. Dessuten vil en del av de som før betalte premiumpris hos dem, betale mindre og vil kanskje se på alternativer. Det er et spennende spill.

– Tøft eller fornøyd om dagen?

– Tøft. Fordi det ikke er mulig å drive den virksomheten vi driver til den prisen, uten nok støttefunksjoner. De ansatte leverer produktet i frontlinjen, mens jeg må ta alle andre oppgaver. Vi er en familiebedrift og må stå opp om morgenen. Hvor mange timer har dette døgnet? Er det 40? Min store drøm er å få mer tid til å lede bedriften i riktig retning, men vi har et fundament nå. Vi har fikset opp Bislet og Hasle, legger ned Røa og tatt tak i Storo. 2016 var et tøft år, men vi har gjort jobben. I 2017 kan det bli enda bedre bunnlinje, og da blir det enda mer smil fra Hasse!

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]