Ullern Trening har tatt steget inn i fremtiden med teknologiske løsninger for å knytte medlemmer tettere til senteret.
Ullern Trening åpnet dørene i september. På kjøpesterke Oslo Vest er forventningene om lønnsom vekst store.
– Vi er et lokalt forankret fullsortiment-senter, hvor alt er nytt. Vi satser på teknologiske løsninger for å knytte folk til senteret, forteller daglig leder Terje Hammerborg.
Ullern Trening har sin egen app som er utviklet av italienske Technogym. Når nye medlemmer melder seg inn på Ullern Trening starter de med å fylle ut et forskningsbasert spørreskjema, for å finne aspirasjonen eller ønsket med treningen. Dette gir senteret mulighet til lettere å kunne veilede medlemmer til riktig aktivitet, og utvikle seg i tråd med sine medlemmers ønsker.
Ut fra denne analysen setter systemet opp et treningsprogram som justeres sammen med medlemmene. Ved apparatene logger man seg inn og får beskjed om hva du skal gjennomføre.
Måler all aktivitet
Alle treningsdata ligger i skyen og kan integreres med måling fra andre treningsapplikasjoner som for eksempel Strava, RunKeeper, Polar, Suunto og Fitbit – alt hva den som trener måtte bruke. Skysystemet «MyWellness» er levert av Qicraft.
– Vi satser på teknologi, og det er med på å gjøre oss unike, fastslår Hammerborg.
Alt medlemmene gjør av aktivitet, både på senteret og utenfor, er målbart. Blant medlemmene kjøres det også en konkurranse på hvem som beveger seg mest. Status vises på interne tv-skjermer på senteret.
– Teknologi har en rasende utvikling. Alle har jo med seg, og bruker telefonene sine så systemet blir brukt. Og konkurransen vi kjører på internskjermene har vært veldig motiverende for de som trener, sier han.
Skal opp i 2000
– Er det en fordel å være uavhengig?
– Vi kan i alle fall snu oss fort, men vi har jo ikke et stort apparat i bakkant som de største kjedene. Samtidig er det kort vei til toppen og evnen til å omstille seg blir bedre, påpeker Hammerborg.
Ullern Trening åpnet dørene i september. Hammerborg har et langsiktig mål om ca. 2000 medlemmer sett i et toårs perspektiv.
– Det er også et veldig bra marked for personlig trening her, det har tatt av på kort tid. Vi har syv PT-er som jobber med de første to timene som er inkludert i medlemskapet, og det er mange som velger å kjøpe PT etter det, sier han.
Utvikler samarbeid
Hammerborg trekker frem at det å begynne på «scratch» har vært en fordel. Å implementere nytt utstyr, ny teknologi og opplæring fra bunn av, er enklere enn å integrere høyteknologiske løsninger i kombinasjon med eldre utstyr.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– I tillegg til satsing på teknologi, skiller vi oss også ut på seniortrening, og at vi har et unikt samarbeid med Legevakt Vest, som ligger vegg i vegg. De trener sine pasienter her hos oss.
Senteret jobber også mot lokale idrettslag innen tennis, bandy og håndball. Hammerborg sier at det å være lokalt forankret er en del av satsingen.
Skape gode vaner
– På generell basis, er kundene på treningssentre illojale?
– Valgmulighetene er mye større i byene, men ved å knytte folk til seg via teknologi, trivsel og se dem, slik at de føler seg tatt vare på, øker lojaliteten. Viktige verdier for oss er at vi skal bry oss om folk og skape gode vaner for at de skal få et bedre liv, sier Hammerborg.
– Har dere et unikt apparat som ingen andre har?
– Vi er et høyteknologisk senter med app-integrasjon. Vi har ikke en unik ting som ingen andre har, men vi har en unikt bra sammensatt park, fastslår Hammerborg og trekker frem «Diode-stepperen» som måler og trener reaksjon, og som kan programmeres i henhold til spesifikke idretter eller andre ønsker.
Et livsstils CRM-system
Alt av styrke- og kondisjonsapparater er basert på produktserien ARTIS fra Technogym, levert av Qicraft. Selskapet har også levert slyngene i salen, samt sykler fra produsenten Body Bike i spinningsalen. Gummigulv og «Sprint Track»-gulvet, og hele systemet rundt det, er levert av spanske Pavi Gym som har spesialisert seg på sportsgulv.
Daglig leder Kristian Eliasson i Qicraft fastslår at Ullern Trening befinner seg helt i toppsjiktet.
– ARTIS sammen med den digitale plattformen MyWellness er den mest brukervennlige og kvalitetsmessig beste løsningen et senter kan tilby sine medlemmer. Integrasjonen med andre aktivitets- og ernæringsapplikasjoner er unik, og gir senteret mulighet til å utvikle nye tjenester og følge sine medlemmer tettere og bedre. MyWellness er et livsstils CRM-system tilpasset for treningssenterbransjen, sier han.
Eliasson mener teknologi åpner for helt nye muligheter, og trekker frem Ullern Trenings Workout Wall der medlemmet skanner en QR-kode og laster ned et tilpasset treningsprogram.
– Medlemmene har generelt sett brukt teknologi lenge og er vant til å «tracke» resultater for trening utenfor sentrene. Å trekke dette inn på sentrene er relativt nytt, og sentrene har ikke markedsført mulighetene. Det åpnes nye konkurransemuligheter ved å knytte tjenester til teknologien for å gi medlemmene en bedre brukeropplevelse. Vi ser internasjonalt at teknologi blir den store differensiatoren fremover, fastslår han.
Les mer om MyWellness Cloud her. (Ekstern lenke).