Etter måneder med isolasjon i hjemmet og mye bli-hjemme-netthandel på grunn av COVID-19, kan medlemmene dine endelig vende tilbake til treningssenteret. Hvordan kan du sikre deg at alle vender tilbake til sine treningsrutiner på ditt senter?
Medlemmene har allerede blitt instruert om de nye sanitære forskriftene og protokollene på ditt treningsenter, og kan med dette føle seg noe overveldet av all den nye informasjonen. Som et resultat kan noen klubbmedlemmer miste motivasjonen til å vende tilbake til sin regelmessige trening på et treningssenter.
Denne artikkelen vil gi deg noen tips til hvordan du kan reengasjere medlemmene dine på en effektiv måte, og hvordan du kan hjelpe dem med å vende tilbake til sine treningsrutiner.
Riktig strategi for reengasjering
Når medlemmene dine vender tilbake til senteret etter en så lang periode, bør du behandle dem som nye medlemmer som trenger riktig innføring. Etter måneder med redusert fysisk aktivitet eller total mangel på aktivitet for mange, vil det være utfordrende å vende tilbake til sine gamle rutiner.
Som treningssenterets leder må du finne kreative måter å hjelpe medlemmene dine å vende tilbake til sine rutiner. Hjelpen du gir bør innebære riktig og skreddersydd innføring for hvert enkelt medlem på senteret ditt. Vis medlemmene dine hvordan de effektivt kan komme tilbake til rutinen sin.
For å lage en slik innføring kan du ta i bruk senterets programvare for administrering av medlemmer, og segmentere medlemmene slik at du kan lage et personalisert innføringsprogram til hvert segment.
En god programvare for administrering av medlemmer kan gi deg slik segmentert data i løpet av noen få sekunder. Her er noen av de grunnleggende forslagene til segmentering som kan hjelpe deg på vei:
- Aktive medlemmer før Covid-19
- Kjønn
- Alder
Med kun dette som informasjon, kan du allerede utarbeide ulike innføringsprogram, som vil være til stor hjelp for dine medlemmer. Et innføringsprogram kan bestå av en rekke e-poster og dedikerte gruppetimer for å hjelpe folk med å vende tilbake til sine rutiner.
I stedet for å si «kom tilbake, treningssentrene våre er åpne», kan du si «våre treningsentre har åpnet, og vi har satt sammen spesielle treningsprogram for å hjelpe deg tilbake til din treningsrutine».
Kommunikasjon er nøkkelen
Dersom man har en strategi for reengasjement på plass, kan man kommunisere den effektivt til sine medlemmer. Bruk alle de kanalene der du kan nå medlemmene dine:
- e-post
- sms
- push-notifikasjoner
- sosiale medier
- blogg
- telefonsamtaler
En profesjonell programvare for administrering av medlemmer vil hjelpe deg med å automatisere deler av kommunikasjonen ment for reengasjement. Men først og fremst vil den hjelpe deg med å sende informasjonen gjennom de riktige kanalene, til de riktige medlemmene og til riktig tid.
Du kan ikke forvente at alle medlemmene dine kommer til å lese nyhetsbrevet ditt som sendes via e-post eller se alle postene dine på sosiale medier. Ved å bruke en annen kommunikasjonskanal, vil du øke antallet medlemmer som faktisk får beskjeden din.
Så selv om du aldri har pleid å ringe de medlemmene som ikke har respondert på kommunikasjonen din, og som ikke har møtt opp på senteret, kan det være verdt å prøve denne metoden.
Segmentering av medlemmer og avansert personalisering
Med andre ord, for å ha en effektiv kampanje for reengasjement og kommunikasjon, må du kunne være i stand til å segmentere medlemmene dine.
I den første delen av denne artikkelen kunne du lese om noen av de mest grunnleggende forslagene til segmentering som kan hjelpe deg med din strategi for reengasjement. I tillegg til disse finnes det en liste over mer avansert segmenteringsdata som profesjonelle programvarer for administrering av treningssentre kan tilby deg:
- Medlemsstatus – aktivt medlem, fryst medlem, nytt medlem, ex-medlem, et medlem med gjeld osv.
- Medlemstype satt sammen med medlemmets aktivitet
- Småbrukere/Storbrukere
- Tilleggstjenester som medlemmene benytter seg av
Ved å ha muligheten til enkelt å segmentere data og til å raskt kunne bruke den, gir dette deg muligheten til å lage en mer personalisert og effektiv kommunikasjon. Dette vil til gjengjeld gi en bedre respons og større oppmøte på treningssenteret ditt.
Profesjonell programvare for administrering av treningssentre – dette verktøyet vil hjelpe deg med å reengasjere medlemmene dine
Nøkkelen til en suksessfull kampanje for reengasjement er bruken av riktig strategi i kombinasjon med segmentert medlemsdata, som gjør det mulig å skape en avansert personalisering og legger til rette for automatisering.
En profesjonell programvare for administrering av treningssentre vil gi deg muligheten til å gjøre dette i løpet av noen få sekunder, og dermed øke antall personer som vender tilbake til senteret etter nedstengningen.
En av disse programvarene er eFitness – Gym Management Software, spesielt utviklet for effektivisering, automatisering og forbedring av driften til ethvert treningssenter.