annonse

annonse

Foto:

Anniken Graav
Anniken Graav

Influencer profilen

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Treningsindustrien.no ønsker å komme litt tettere på de nye ansiktene i treningsverdenen – treningsinfluencere, som inspirerer folk hver dag gjennom sine plattformer.

Anniken Graav forteller om sin inspirerende reise fra Australia til etablert online coach. Hun belyser viktigheten av autentisk innhold og en balansert livsstil, og ser for seg en fremtid hvor treningsinfluencere spiller en nøkkelrolle i å formidle kvalitetsinformasjon og inspirere til en sunnere hverdag. Med fokus på verdibasert engasjement og personlig vekst, deler hun innsikt i treningstrender og strategier for å bygge et lojalt følgerfellesskap.

Kan du fortelle litt om din reise som treningsinfluencer og hva som motiverte deg til å starte?
Jeg har alltid vært aktiv og glad i å trene. I 2018/2019 bodde jeg ett år i Australia og der fikk jeg virkelig øynene opp for trening og brukte online coach for første gang. Etter dette året ønsket jeg å ta utdanning for å bli personlig trener, og ble mer bevisst på at vi velger vårt eget liv. Jeg ønsket ikke å være bundet til et sted å være eller en spesifikk tid, men ha litt mer frihet samtidig som jeg hjelper andre mennesker – da var online coaching perfekt. Etter endt utdannelse fikk jeg først jobb på Evo som personlig trener, før jeg så det ble utlyst stillinger som online coach i et firma. Etter et par år der begynte jeg helt for meg selv.

Hvordan ser du for deg at rollen som treningsinfluencer vil utvikle seg i de kommende årene?
Jeg tror rollen vil bli viktigere og viktigere. Det er flere som deler kunnskap på sosiale medier og flere som får øynene opp for dette. Kunnskapen er lett tilgjengelig og enkel å dele med mange mennesker på en gang. Samtidig som det kan være mye villedende informasjon, så jeg håper vi blir flinkere til å skille hva som er «god» informasjon og hva som ikke er det.

Hva er dine beste tips for å skape engasjerende og inspirerende innhold om trening?
Først og fremst så må man virkelig brenne for dette og ha et ønske om å dele sin kunnskap og hjelpe andre. Om det gjøres av andre grunner så lyser det gjennom. Så handler det om å skape innhold som gir «publikum» en verdi!

Hvilke trender innen trening og velvære tror du vil bli mer fremtredende i tiden som kommer?
Jeg tror det vil bli mer vanlig å ha fokus på et balansert kosthold hvor alt kan inkluderes, og vi vil gå mer og mer bort fra dietter som for eksempel keto.

Hva er din strategi for å bygge og vedlikeholde et lojalt følgerfelleskap?
Mitt fokus er å lage innhold jeg syntes er gøy å dele og som jeg vet at gir en verdi. Samtidig som at jeg bruker tid på å svare på meldinger og hjelpe de som spør.

På hvilken måte bidrar du til å fremme folkehelse gjennom din plattform?
Jeg bidrar ved å motivere og inspirere andre til en mer aktiv hverdag – både når det kommer til trening og hverdagsaktivitet. Samtidig som jeg deler mye fra mitt balanserte kosthold med gode råvarer, næringsrik mat og rom for fleksibilitet og kos på veien.

To anbefalinger:

Samarbeid med merkevarer: Hvordan velger du de riktige samarbeidspartnerne?
Jeg leser meg alltid litt opp på bedriften før jeg inngår et samarbeid. Jeg forsikrer meg om at dette er produkter jeg kan stå inne for, som jeg selv vil bruke, som jeg vet har god kvalitet og har gode verdier.

Råd til myndighetene: Hvordan kan influencere spille en rolle i nasjonale helsekampanjer?
Influencere har ofte stor innvirkning på følgerne sine og blir ofte hørt fordi vi er som den vanlige mannen i gata og mange kan kjenne seg igjen i våres liv. Ved å fremme aktivitet, næringsrik mat og god helse på sosiale medier kan influencere spille en stor rolle i helsekampanjer og hjelpe nordmenn til å ta mer helsesmarte valg.

Fem kjappe:

Hva er din “go-to” treningsøkt?
Det må være en typisk benøkt som starter med baseøvelser, så ettbensøvelser før jeg avslutter med isolasjonsøvelser. For eksempel: knebøy, rumensk markløft, bulgarsk splittbøy og leg extension

Hvilken treningsapp står øverst på din liste, og hvorfor?
Her må jeg si Zenfit. Dette er appen jeg bruker i oppfølgingen av mine klienter. Her er det enkelt å finne treningsprogrammet sitt og kostholdsplanen sin, følge progresjon, loggføre økter og se næringsinnholdet i maten du spiser.

Hvilket treningsmål har gitt deg størst følelse av prestasjon?
Det første jeg kommer på var da jeg klarte min første pullups etter måneder med øving hvor det føltes umulig.

Hva er ditt must-have treningsutstyr?

Løftestraps og ankelstraps er alltid med i treningsbagen

Bruker du PT?
Akkurat nå gjør jeg ikke det. Men jeg har tidligere brukt online coach, da man aldri er ferdig utlært og det alltid er godt å ha noen i ryggen som kan motivere og støtte!

 

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]