annonse

annonse

Jakter vekst over hele Norge

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Nr1Fitness er i ferd med å øke fra 12 til 15 sentre i kjeden. Nå vil Trygve Amundsen for alvor ta steget ut av Hordaland for å vokse videre.

– Fremover legger vi opp til en sterk vekst som skal plassere oss blant de største kjedene i Norge. Vi har ambisjoner om å ta ytterligere markedsandeler – også langt utenfor Hordaland, hvor vi i dag allerede er størst, forteller administrerende direktør Trygve Amundsen i Nr1Fitness.

Siden oppstarten i 2008 har kjeden omsatt for ca. 270 millioner kroner med en inntjening på nesten 35 millioner kroner

– Nå har vi en årlig omsetning på ca. 80 millioner, med et resultat på ca. 10 millioner. Nå tilbyr vi suksessformelen vår til treningssentre rundt om i landet gjennom vår ferske franchisesatsing, sier Amundsen.

Ser på både frittstående og kjeder

Ni av kjedens 12 sentre er egeneide. De tre andre er franchisesentre, men hvor kjeden er medeier.

– I tillegg åpner vi snart tre nye egenstartede sentre i Norge, som gir oss totalt 15 sentre om kort tid.

Amundsen forteller at to av dem kommer i Hordaland, og ett utenfor – uten å være mer konkret. Sentrene åpnes i januar 2017.

– Det siste året har vi samlet alle våre erfaringer fra oppstarten i 2008 og etablert et eget Nr1Fitness franchise-konsept. Det betyr at vi fremover kommer til å gå i dialog med enkeltstående treningssentre og mindre treningssenterkjeder over hele landet som vil få muligheten til å gå inn i Nr1Fitness-konsernet på en franchiseavtale, sier Amundsen.

Han fastslår at han ser få begrensninger utenfor Hordaland, men veksten skal aldri gå på bekostning av identiteten til kjeden.

– Vår visjon og misjon skal opprettholdes. Vi skal være Norges triveligste treningssenter, og vår misjon er «Vi bryr oss». Alt vi gjør på sentrene skal være til gode for våre medlemmer. Det er avgjørende.

Inn i de større byene

Ambisjonen til Nr1Fitness er å bli en av de virkelig ledende aktørene i Norge. Amundsen bekrefter at det innebærer etablering også i andre større byer, utover Bergen. For eksempel i andre tunge SATS Elixia-segment eller 3T-land.

– Vi skal ut av Hordaland. Da er det på den rene at vi må inn i de større byene.  Vi er verken dårligere eller mindre ambisiøse enn SATS Elixa, fastslår han.

Primærmålet er egeneide sentre, men franchise-modellen gir fleksibilitet og muligheter landet rundt.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

– Vi blir kontaktet av en del, for markedet er ganske utfordrende for mange. Det er mange som er flinke på trening, men trenger hjelp til selve driften. Flere hoder tenker bedre enn få, og for aktører med ambisjoner og drivkraft, vil franchise være interessant for oss. Vi ønsker ikke store, upersonlige sentre. Menneskets kraft er utrolig viktig, og vi liker å være «hands on» hele veien. Derfor passer små og mellomstore sentre og kjeder inn i vår profil, sier Amundsen.

Medlemmer er ikke nok

Den positive utviklingen siden oppstarten av kjeden, tilskrives kostnadskontroll parallelt med at man har lykkes med å holde stram kontroll på egen verdikjede.

– Å tjene penger på medlemsmassen er ikke lenger nok. I tillegg må dagens treningssentre evne å tilby konkurransedyktige tilleggsprodukter som PT, livsstilskurs og andre trenings- og livsstilsrelaterte produkter og tjenester, sier Amundsen.

Nr1Fitness har valgt å ta kontroll over flest mulig av mellomleddene i verdikjeden. Blant annet har man etablert selskapet FitnessLine som importerer og selger treningsapparater, samt bygget opp en satsing på personlig trening.

– Og vi har på plass en nasjonal satsing på livsstilskurset Livea. Slik har vi full kontroll på pris, kvalitet og tilgjengelighet på våre mest brukte produkter og tjenester. Det er i stor grad våre egenutviklede konsepter som bidrar til at vi kan fortsette veksten og opprettholde lønnsomheten, sier Amundsen.

Pluss fem til syv årlig

Han legger til at det er spesielt de mindre treningssentrene og kjedene som ofte har mye å vinne økonomisk på å bytte ut dagens leverandører, som ifølge Amundsen lenge har skodd seg på en bransje i vekst.

– Jeg står inne for det. Vi er også avhengig av andre utstyrsleverandører for å komplettere tilbudet, men hvis man ser på tallene – hvor treningssentrene er i dag i forhold til utstyrsleverandørene – mener jeg at det fremover må tilfalle treningssentrene mer.

Hvis du ser tre år frem i tid, hvor store er dere da?

– Vi har endelig fått ressurser og struktur på plass for å ha en større vekst enn i de to siste, rolige årene. Vi skal se på gode prosjekter, og vi skal åpne egne sentre. Både for egne og franchise-sentre skal vi ha de riktige menneskene på plass, som deler vårt tankesett og våre verdier. Størrelse blir litt synsing, men vi ser for oss en vekst på fem til syv sentre årlig. Men det kan bli flere, det kan bli færre. Det viktigste er at tilveksten passer med identiteten vår.

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere