Spillplattformen Playpulse testes ut blant ungdommen på 3T.
Gründer og doktorgradsstipendiat ved NTNU, Kristoffer Hagen, ville lage et spill som kombinerer lidenskapen for dataspill med fysisk trening. Kort sagt: Et spill på gamerens premisser, som utfordrer deg og gir deg den gode spillopplevelsen, skriver Adresseavisen.
Resultatet ble Playpulse, en spillplattform for innendørs sykling som støttes av NTNU Technology Transfer og Forskningsrådet.

– Intensiteten er bygget inn i spillet. Det er ingen som sier til deltakerne at de må sykle fort, de føler bare at det er naturlig å tråkke hardt, sier gründeren.
Fysioterapeut og personlig trener ved 3T, Agnete Fjellheim Opland, har ansvaret for senterets treningstilbud for 12-15-åringer. Ungdommene får i disse dager teste Hagens pilotprosjekt, ifølge avisen.
– Teknologi kan absolutt gi motivasjon for trening, sier Opland.
Nina Skjæret-Maroni ved NTNU har skrevet doktorgrad om «exergaming». Hun ser en utvikling der teknologien gir uante muligheter for å kombinere trening og spill.
– Jeg tror et godt treningsspill må kunne tilpasse seg spillerens nivå og dagsform. Teknikken har potensiale til å være sensitiv nok. Det viktigste er å ha et bra spillkonsept. Spillet må fungere og ha en «gøyeffekt», sier hun til Adresseavisen.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]