Leverandørene til treningsbransjen legger tradisjonelt salg på hylla og bretter opp ermene for å hjelpe sine kunder gjennom koronakrisen. Slik støtter bransjens leverandører opp om sine kunder.
En verdikjede henger sammen. Blir ett av leddene rammet, påvirker det også de andre. Når treningssentrene i Norge nå er stengt, vil det naturligvis påvirke de som leverer utstyr, systemer og tjenester til sentrene.
Vi sendte ut en forespørsel en del utstyrsleverandører, noen betalingspartnere og medlemssystemleverandører for å høre om hvordan de bistår sine kunder og hva de tror om konsekvensene fremover.
Vi lurte på følgende:
- – Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
- – Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
- – Hvor lenge tror dere stengingen vil vare?
- – Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Concept Norway, daglig leder Aleksander Olestad
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vi har gitt reduksjon i leasing-avdrag. Vi forsøker å hjelpe kundene med fleksible betalingsløsninger og noen utsatte enkeltfakturaer. Vi gjør det vi kan for å holde oss og kundene oppdatert på saken og de rettigheter og muligheter som finnes. Vi gjør så godt vi kan for å bidra med tanker og ideer fra oss og andre sentre vi snakker med, som er villige til å dele forslagene sine.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Jeg opplever at usikkerheten er det vanskeligste, hvor mange vil stoppe medlemskapet og hvor lenge vil dette vare.
– Foreløpig ser mange er flinke til å komme med nye ideer på hvordan aktivisere medlemmene. Kanskje live-treningen og opplevelsen av hvordan et treningssenter er og hvem instruktørene er, gjør at vi kan oppleve en medlemsøkning og treffer en gruppe vi eller ikke har nådd?
– Kjennskapen, inspirasjonen, opplevelsen og tryggheten flere personlige trenere og instruktører nå skaper på nett vil kanskje øke senternes omdømme og redusere terskelen for å bli medlem i fremtiden.
– V håper mange får hjelp til å spare faste kostnader og at gårdeiere, systemer, leasing selskaper osv. er villige til å bidra der det trengs. Tror ikke alle sentre av avhengig av hjelp fra alle med en gang, men håper og tror at de som virkelig trenger det får det i tide.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– Jeg tror treningssentrene vil være stengt til mai. Og at det kanskje åpner for en mellomløsning i starten med som begrenser antall medlemmer pr område.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Jeg tror det vil være stor forskjell fra senter til senter. Jeg tror det å ha kontakt med kundene dine nå er viktigere enn noen gang, om du så må hjelpe noen i isolasjon med handling, snakke med en som er ensom, møte medlemmer via Facebook eller livetimer.
– De som nå klarer å gi best verdi til de som støtter senteret vil ha den beste oppstarten.
– Om det er å redusere prisen, stoppe alle betalinger eller skape nye treningsopplevelser online, pusse opp senteret eller andre løsninger, vet ikke jeg. Men jeg er utrolig imponert over alle som engasjerer seg for å holde hjulene i gang, alle som gratis kommer med treningstips eller livetreninger. Det er kjempebra, digger så mange medlemmer velger å støtte sine treningssentre.
– Jeg tror de aller fleste vil klare dette! Det blir en tøff men fungerende oppstart, kanskje også en boost av nye kundegrupper
Eziteq System, daglig leder Asle Pedersen
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– I Eziteq har vi lagt til en «Widget» i systemets forside hvor vi oppdaterer live hva vi gjør og kan hjelpe med. Vi sendt ut fire oppdateringer i løpet av de seks første dagene fra og med 12. mars. Alle sentre som har ønsket å flytte samtlige betalinger med for eksempel 14 dager, er gjennomført. For resterende sentre fryses medlemskap enkelt ved forespørsel fra medlemmene.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– For våre kunder virker det som om det er usikkerheten som er vanskelig å forholde seg til. Likviditet til å holde ut er kanskje den største faktoren.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– For treningsbransjen tror jeg dette vil vare ut juni 2020. Flere andre bransjer vil få dispensasjon til å øke aktiviteten sin. Forhåpentligvis vil man kunne se at man kan starte med trening på sentrene, men da i regulert form. Eksempel kan være at man slipper inn en person pr. 30 kvm. og at det er renholdere som tørker av med antibac, hyppig.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Vi forventer ingen «følgefeil» i systemet på noen som helst måte, og jeg antar at lojaliteten til treningsenteret vil vedvare 2-3 måneder, og at mange velger å støtte sitt treningssenter for å opprettholde tilbudet.
– Dessverre går vi inn i sommermånedene hvor færre vil melde seg inn på nytt. Konsekvensen er at inntekten som skulle tatt seg opp raskt, vil drøye noe lengre. Huseiere og leverandører må bidra med det som er mulig.
Trond Karlsen, daglig leder Fitness Brands
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Mange har behov for å prate igjennom situasjonen. Mye usikkerhet om hvordan man skal forholde seg til medlemmer og generell informasjon til medlemmer. Kunder ønsker råd og innspill og søker informasjon.
– Life Fitness har på verdensbasis lansert Digital Coach – treningsvideo med nye treningsøvelser hver dag som er gratis så lenge vi er i disse koronatider. Vi ønsker å hjelpe kundene våre med å gjøre det mulig for medlemmer i størst mulig grad å holde på treningsrutiner, til sentrene åpner igjen.
– Fitness Brands har også hatt gratis Webinar med Bedford som fremdeles ligger tilgjengelig på vår hjemmeside.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Frykt for masse utmelding og usikkerheten for hvor lenge vi må være i lock-down.
– Hvor lenge tror dere stengingen vil vare?
– Hvis vi ser på opprinnelsen Kina/Wuhan så har de hatt tre måneder unntakstilstand. Det kommer selvsagt an på hvordan dette utvikler seg i Norge.Tror vi vil vite mer etter påske, når regjeringen har fått mer tall inn i sine utregningsmodeller og utvikling av pandemien.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Det vil være at medlemmer har meldt seg ut og blitt vant til å trene utenfor treningssenteret. Samtidig vil kanskje flere være klare for å starte og trene, og at flere og nye målgrupper ønsker å komme i gang. Kanskje den nye nasjonale dugnaden blir – å komme i form – sammen!
Eleiko, daglig leder Daniel Eriksen
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vi har lagt salget på hylla og tatt på oss oppdraget som jungeltelegraf for våre treningssenterkunder. Vi deler info om «Best Practice» vedrørende fritak fra husleie, kommunikasjon ut mot medlemmer og permisjonspraksis.
– Vi hjelper også kundene våre å få fryst leasingavtaler de har på utstyr kjøpt hos oss. Kundene setter stor pris på at vi tar kontakt. Vi forsøker også å se dette fra et fugleperspektiv på vegne av kundene våre, og prater om hva vi tror fremtiden bringer.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Hva slags budskap de skal kommunisere til medlemmene sine, og reduksjon av kostnader i perioden frem til sommeren.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– Til slutten av april.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– At sommermånedene blir dårligere enn tidligere år.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Crone, daglig leder Otto Havneraas
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– I tillegg til å være en partner for store deler av treningssenterbransjen, hvor vi følger opp og hjelper medlemmer som blant annet ikke får betalt treningsavgiften, har Crone også oppdragsgivere som er leverandører til treningssentrene. Og det hender jo at treningssentrene selv ikke får betalt fakturaer til forfall, og dermed mottar brev fra Crone.
– Vi er med på dugnaden, og vil bidra til å redusere kostnader for de treningssentrene som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon. I denne spesielle situasjonen vil Crone derfor ikke legge på gebyrer og ytterligere kostnader når vi mottar krav fra oppdragsgivere mot treningssentrene i perioden hvor sentrene er nødt til å holde stengt.
– Vi oppfordrer derfor treningssentrene som mottar brev fra oss nå og i tiden fremover til å ta kontakt for å sikre en god løsning uten ekstra kostnader.
– I tillegg avlaster vi våre kunders serviceoppgaver/kundeservice inntil 100 prosent der det er behov, da de fleste medarbeidere hos treningssentrene er permittert mens sentrene er pålagt å holde stengt.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Dårlig likviditet og frykt for å miste medlemmer.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– En gjetning vil være ut april, kanskje ut mai.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– På kort sikt en reduksjon i medlemsbasen som følge av oppsigelser.
Fitness Engros, daglig leder Mauricio Stangeland
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vårt mål ovenfor kundene, er å forsikre kundene våre at vi kommer til å være her etter denne situasjonen er over. Det er viktig for oss å forklare god stabilitet internt hos oss, som skal gi trygghet for kundene der ute.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Sentrene er i overlevelsesmodus. De prøver å finne måter å overleve dette på. Det føles ut som det er et slags krakk hos mange av kundene, der de nå har førsteprioritet i å overleve. Vi opplever at kundene prøver å ta vare på seg selv og sine, som er veldig positivt.
– Hvor lenge tror dere stengingen vil vare?
– Vi tror at vi ser på en «shutdown» på 6 – 8 uker. Med et påfølgende år til å bygge opp senterne. Vi tror mange kommer til å oppleve en ny januar når senterne åpner.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Følgefeilene blir gjerne at senterne gruer seg for å bruke penger på investeringer, konsepter og fornye seg. Vi vil nok også oppleve noen konkurser som vil prege et allerede presset marked, og dette i form av liten vilje til å finansiere/vanskeligere finansiell situasjon.
GymSport, daglig leder Hilmar Forodden
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Her vurderer vi hvert enkelt tilfelle.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Det er pr. i dag stor forskjell fra senter til senter. Noen sentre har allerede fått redusert husleie, andre sentre har veldig lojale medlemmer, som fortsatt betaler medlemskap og ikke melder seg ut.
– Noen sentre har økonomi til å fryse medlemskapene, andre treningssenter kjører medlemskapet som vanlig. Dessverre så ser vi nå at sentre som allerede fra før denne pandemien ikke har all verdens økonomi, ikke tåler dette hvis det er mange medlemmer som takker for seg.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– Det er det vel ingen som vet, men vi tror nok at det er ganske mye som åpner før treningssentrene får åpne igjen.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Dette spørs veldig på hvor lenge sentrene må holde stengt.
BRP Systems (Astrofarm), daglig leder Marius Lund Andersson
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vi får en del henvendelser på hvordan man praktisk i systemet skal håndtere nedstengingen. Dette gjelder da for eksempel sperring av inngang, massekommunikasjon til medlemmene og masseendringer av medlemskapene som følge av de tiltakene som velges av de forskjellige sentrene.
– Dette bistår selvfølgelig vår support- og konsulentavdeling med. Vi er også opptatt av å forsøke å få sentrene til å tenke fremover, etter at denne situasjonen er over – hvor kundepleie og gode tall for monitorering av medlemsmassen blir viktigere enn noen gang.
– De som ønsker det vil få tilbud om å ta i bruk våre moduler for Customer Retention og Churn og Business Intelligence frem til nedstengningen er ferdig, for å ha de beste forutsetningene når man igjen åpner.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Vi opplever at usikkerheten er det som tynger mest. Det er foreløpig ingen som vet hvor lenge dette vil vare og detaljer i tiltakspakker som kommer fra myndighetene. Begge disse faktorene er sentrale for hvordan framtidsutsiktene blir for senterne.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– Vi kan ikke uttale oss om dette. Vi stoler på at de Norske myndighetene tar riktige beslutninger i en slik situasjon.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Sentrene vil oppleve oppsigelser, noe som gjør at når sentrene igjen åpner vil medlemsmassen være redusert. Re-åpningen vil skje i en lavsesong for treningsbransjen og mot en befolkning med svekket kjøpekraft.
– Dette vil gjøre at treningssentrene vil få en tøff periode også etter reåpning. På bakgrunn av dette tror vi det er veldig viktig at man bruker denne perioden godt for å gjøre senteret klart og legger gode planer for hvordan man skal få medlemmene tilbake til sentrene. BRP ønsker å være en bistående samarbeidspartner i dette arbeidet og utførelsen.
GYM2000, daglig leder Kjartan Albrigtsen
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vi holder kontakt med kundene våre. Dette er ikke tiden for å selge, men for å støtte dem og forstå hvordan deres hverdag er. I enkelte tilfeller endrer vi leveringstidspunkter, både frem i tid og utover.
– Noen benytter seg av muligheten til å få tatt service, bytte ut utstyr og til og med flytte uten å forstyrre medlemmene sine.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Helt klart frafall av inntekter på kort sikt, men også frykten for at dette kan gi langsiktige endringer.
– Hvor lenge tror du stengingen vil vare?
– Myndighetene har gjort en risikovurdering basert på kunnskap jeg ikke har, men erfaringer fra andre land tilsier jo at det er nødvendig å begrense aktivitetene i flere måneder for å bremse smitten.
– Hvilke “følgefeil” tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– Mange treningssentre har det tøft økonomisk til vanlig, og vi kan bare håpe at redningspakkene sammen med eiernes reserver gjør at de kan komme tilbake med beina på bakken.
– Det er jo en fare for at medlemmer som ikke har benyttet senteret sitt så mye, bruker anledningen til å avslutte medlemskapet, men jeg tror de fleste sentrene gjør en god jobb med markedsføring og merkevarebygging også nå, slik at folk føler savnet etter å trene på senter.
Casall Pro, fungerende daglig leder Helge Liven
– Hva gjør dere for å støtte/hjelpe kundene deres i denne vanskelige tiden?
– Vi har blant annet satt våre kunder i kontakt med finansieringsselskapene som de har leasingavtaler med, hvor de kan søke om avdragsfrihet en periode. De fleste får det, spesielt de som har ok økonomi – men det kan bli tøffere for de som allerede har en vanskelig økonomi.
– Vi har også utsatt noen ordrer for de som ønsker det. Det er også en del som kjører livetrening, og for noen har vi gjort avtaler om at de kan tilby sine medlemmer rabatt på bestilling av hjemmeutstyr hos oss.
– Hvor opplever dere at skoen trykker hardest for sentrene?
– Husleiekostnader og andre løpende kostnader som for eksempel strøm. Og så er det lønn for de som ikke er permittert, for eksempel ledelsen eller eiere av sentrene. Forskuddsskatt etc. skal også betales selv om fristene forskyves. Regningen kommer uansett.
– Hvor lenge tror dere stengingen vil vare?
– Det er det ingen som vet. Det kan ta en måned eller det kan ta seks. Men jeg tror denne krisen kommer til å renne ut. I løpet av sommerhalvåret er vi i full gang igjen, tror jeg.
– Hvilke «følgefeil» tror du nedstengningen vil ha, når vi engang er tilbake i vanlig drift?
– På kort sikt betyr det reduserte investeringer, men når dette glir over tror jeg det blir full fart igjen. Mange skal leve av dette og vil fremdeles trene!
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]