annonse

annonse

Mitt koronaår: PT- og styrkecoach Tor Erik Stavå

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

– Kundene og relasjonene med dem er så sjukt mye viktigere enn vi visste. Det berger oss, rett og slett, sier Stavå. Koronapandemien har også lært ham å ha penger på bok, og ikke bruker penger man ikke har.

«Mitt koronaår» belyser året – og vel så det – da treningsbransjen ble helt eller delvis stengt ned. Vi dekker flere ledd og funksjoner for å fange opplevelsen et mangfold har hatt det siste året – og hvordan det har preget og eventuelt endret bransjen for alltid. Spørsmålene som stilles er like for alle.

Hvem: Tor Erik Stavå

Hva: PT/styrkecoach

Hvor: Selvstendig undervisningslokale, Tveita Oslo

– Hvordan vil du beskrive koronaåret fra 12. mars 2020 til dags dato med tre ord?

– Altfor mye usikkerhet.

– Hvordan har jobben din blitt påvirket det siste året?

– Minus usikkerheten er den ikke endret stort.

– Hva kunne ha vært gjort annerledes fra myndighetenes side (sett i etterpåklokskapens lys) for å begrense problemene for treningsbransjen?

– Det hadde vært veldig bra om man kunne sett hvor flinke bransjen har vært til å tilpasse seg, rydde opp og følge opp – men jeg skjønner også at det har vært vanskelig å gi bransjen en rettferdig behandling med tanke på hvor uorganisert den er. (Ref. medlemstall i Virke)

– Hva, om noe, positivt har kommet ut av koronakrisen?

– Vi har blitt sjukt flinke til å bruke digitale arbeidsmetoder.

– Vi har fått utviklet den muntlige kommunikasjonen for å coache kundene. Der vi tidligere har gått inn og dyttet, plassert eller tvunget kunden inn i posisjoner, har vi nå et mye bedre ordforråd tilgjengelig.

– Vi har fått et mye større eierskap til utgifter. Det har heller ikke vært negativt at fokuset på hygiene og renhold er enda bedre.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

– Hva har du lært av det siste årets mange koronahendelser?

– Ha penger på bok! Vær forberedt på at det kan komme nye raske nedstengninger.

– Det å ha blitt påtvunget strenge tiltak har gjort at vi har backup-planer.

– At kundene og relasjonene med kundene er sjukt mye viktigere enn vi visste. De berger oss rett og slett.

– Når har du personlig ristet av deg koronapandemiens klamme kappe?

– Hvis alt holder seg stabilt og vi kommer raskt i gang igjen med vanlige uker etter fellesferien, er vi tilbake der vi må være mellom september og november.

– Hva med arbeidsgiveren/arbeidsplassen din? Når er den tilbake i vater?

– Som over.

 – Hva har vært den aller største utfordringen det siste året?

– Ikke å bli desperat, men ha trua på at dette ordner seg.

– Hva blir den største utfordringen i kjølvannet av pandemien– og hvordan angriper du den?

– Tipper det blir å få ut vårt budskap i digitale kanaler. De store kjedene pøser nok på med markedsføringspenger for å komme seg opp igjen.

– Det kan gjøre en slik liten aktør som oss litt usynlig en periode, men jeg unner de å få tilbake alle kundene sine slik jeg unner meg selv det. Vi angriper det med videre relasjonsbygging blant kundene vi har, først og fremst.

VÅRE KJEDEPARTNERE:

[slideshow_deploy id=’11726′]

 

– Hvilke varige endringer, positive og/eller negative, tror du koronakrisen vil etterlate i treningsbransjen?

– Jeg håper fokuset på renhold holder seg. Og jeg håper ønsket om en mer organisert bransje fører fram.

– Jeg tror vi bare kommer til å bli proffere og proffere. Det er det som må til for at vi skal bli tatt på alvor under neste pandemi.

– Når tror du korona kun blir et minne om en tid vi helst vil glemme?

– Uvisst. Kanskje når nyttårsforsettene for 2023 skal settes?

– Noe mer du vil dele av koronaerfaringer høstet det siste året?

– Ikke bruk penger du ikke har!

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]