Antall frittstående treningssenterkjeder faller raskere enn noen gang tidligere. Den trenden kommer til å fortsette. Og det vil over tid bli færre frittstående, veldrevne sentre – fordi de vil finne nye, større havner.
Konsolidering av treningssenterbransjen har det vært snakket om i flere år. Det har vært et par store (SATS og Elixia, samt Family og Stamina) og noen mindre her og der, men nå har konsolideringstoget kommet opp i fart.
Hittil i år:
- SATS/Fresh Fitness har slukt Bare Trening Sør og Gym Gruppen. (minus to)
- Aktiv365 og Family Sports Club har slått seg sammen. (minus en)
- Nr1 Fitness, Trento, Sprek 365, Toten Treningssenter og Trimhuset har fått ny majoritetseier. (minus fire)
Selv om de to sistnevnte «fortsetter som før» er det lite som tilsier at de kommer til å gjøre det i evig tid. Felles «branding» med alt det medfører, er en stor synergi som kommer til å bli tatt ut. Dermed er det i utgangspunktet syv færre kjeder i det norske markedet.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Setter press på
Når de store blir større og utvider sine geografiske territorier, setter det et enda større press på de andre kjedene. De har ikke samme stordriftsfordelene, ei heller kapitalfordelen de store har. Det kan over tid bli en tøff kamp.
Med den nye grupperingen i regi av Credo Partners, stokkes kortene på nytt. Kapital og troverdighet vil nok åpne en del dører både hos enkeltstående sentre, mindre kjeder og franchisesentre under en nåværende kjedeparaply.
Tiden for å kaste kortene har nok vært der for endel under pandemien. Tro, tvil og kjærlighet har nok bølget gjennom mang en treningssentereier i takt med fallende medlemsmasse og en usikker fremtid.
Med en mulighet nå – for de rette kandidatene – til å ta ut litt gevinst og samtidig være med på en ny reise videre i en større konstellasjon, kan virke forlokkende.
Man får et større fellesskap, risikoen tas betydelig ned, man sikrer noe gevinst med cash in hand – og har samtidig et lodd i en fremtidig gevinst ved å reinvestere i det nye fellesskapet. Da kaster man ikke kortene, men får en helt ny hånd å spille med.
Anført av Trygve Amundsen i Nr1 Fitness er det akkurat det Jarle Løken, Stig Nyengen, Espen Halvorsen og Hans Arne Bjørdal Hjeldnes har gjort.
Kamp om andreplassen
Vi tror at de 64 sentrene som nå utgjør den nye konstellasjonen, er betydelig større om et år – flere vil velge å gjøre som de ovennevnte. Ambisjonen er å bli nummer to. Da må felleskapet vokse mer enn EVO og mer enn Family Sports Club – målt i antall sentre*.
EVO har fyrt opp raketten og legger på seg 10-15 i året. Det er heller ikke utenkelig at det gjøres et strategisk, geografisk oppkjøp. Family ble større med Aktiv365 og det er ikke sikkert de er ferdige med det – men det er samtidig en potensiell risiko at veldrevne franchisesentre vil velge å kapitalisere på å hoppe over til den nye konstellasjonen.
At kjeden under Credos vinger teller over 100 sentre i august 2023, tror vi er svært sannsynlig.
*Legger vi markedsandel 2020 (utarbeidet av Virke Analyse) til grunn er det et stykke opp til andreplass for den nye «Credo-konstellasjonen». Med Aktiv365 har Family Sport Club en markedsandel på 7,5 prosent. Den nye konstellasjonen har 5,2 prosent. EVO kun 2,5 prosent og 3T 4,5 prosent.
VÅRE TRENINGSSENTERPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]