Første kvartal for treningskjeden er sterkt preget av koronapandemien, men sjefen er klar på at forholdene ligger til rette for lønnsom vekst etter pandemien.
Nettoomsetningen til Actic havnet på 140,2 millioner svenske kroner – en nedgang på 38,9 prosent i forhold til samme periode i fjor. Driftsresultatet (EBIT) landet på minus 22 millioner svenske kroner.
I rapporten for første kvartal 2021 opplyses det at ca. 45 prosent av Actics sentre har vært helt eller delvis stengt på grunn av Covid-19-restiksjoner.
I løpet av første kvartal 2021 ble alle treningssentre i Tyskland og 13 treningssentre i Norge tvunget til å stenge på grunn av lokale Covid-19-restriksjoner. Totalt betød dette at 20 prosent av virksomheten ble lagt ned helt.
I Sverige fortsatte nedstengningen av de kommunale badene, noe som førte til en kraftig reduksjon i besøk og salg for de 45 treningsstudioene kjeden driver i forbindelse med kommunale bad.
LES OGSÅ: Actic lanserer ny identitet
Utfordrende salg
Administrerende direktør Anders Carlbark kommenterer utviklingen:
– Oppsummert betyr dette at 45 prosent av fasilitetene våre ble stengt eller alvorlig påvirket som følge av restriksjoner. I tillegg har det i løpet av kvartalet vært en utfordring å selge medlemskap i næringsparker som et resultat av at ansatte jobber mye hjemmefra.
– Samtidig ser vi en sterk bedring i medlemsutviklingen i våre fullserviceanlegg, der Actic er ansvarlig for å drive både bad og treningssentre, samt for våre uavhengige treningssentre. Vi har også en sterk utvikling i salg av medlemskap i spesifikke segmenter som er viktige for oss på lang sikt.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Tro på utendørsbokser
I løpet av kvartalet lanserte Actic et nytt nettsted med forenklet kjøpsflyt og et tilbud om å kjøpe og tilpasse medlemskap etter behov.
– Appen vår Actic Anywhere blir i økende grad brukt av medlemmene våre, og etter periodens slutt vil de 22 boksene for utendørs trening bli lansert. Lanseringen er en suksess for de første tretten boksene som allerede er på plass, med fullt belegg – og gir en indikasjon på det oppdemmede behovet vi fyller nå – men fremfor alt etter pandemien, kommenterer Carlbark.
– Gitt den store interessen for vår utendørs trening, ser vi boksene som en viktig del av vårt fremtidige tilbud og ser med stor interesse frem til å følge utviklingen.
LES OGSÅ: Actic lanserer «Outdoor Box» – kommer også til Norge
Gode fremtidsmuligheter
I takt med at vaksinasjonsprogrammer bidrar til åpningen av samfunnet, forventer kjeden en sterk tilbakevending til trening.
– Der er vi godt rustet gjennom et godt tilbud på treningssentrene, utendørs og ved hjelp av digitale verktøy. Vi mener dette betyr at medlemsbasen vår og dermed omsetningen, gradvis vil øke til de samme nivåene som før pandemien.
– Vi vil møte den utviklingen uten at kostnadene våre stiger i tilsvarende grad, ettersom vi jobber annerledes i dag enn før, med en høyere grad av effektivitet. Vår kostnadskontroll og økt driftseffektivitet gjør at vi samlet sett vurderer mulighetene for lønnsom vekst i fremtiden som gode, når smittespredningen avtar, konkluderer Carlbark.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]