Regjeringen foreslår å øke beløpet fra 2000 til 5000 kroner i året, på skattefrie gaver en bedrift kan gi til sine ansatte. Det byr på store muligheter for treningssentrene, mener Kjersti Oppen i Virke Trening.
Finansminister Jan Tore Sanner bekrefter overfor VG.no at regjeringen vil øke beløpet på skattefrie gaver. Blir forslaget vedtatt i Stortinget betyr det at en hver bedrift kan gi sine ansatte en skattefri gave til 5 000 kroner.
Sanner sier til VG.no at eksempler på skattefrie gaver bedrifter kan gi sine ansatte, er abonnement på treningssenter, sykkel eller månedskort på kollektivtransport.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– En stor seier
– Dette er en stor seier for Virke, gitt saken om skatt på rabatt (tredjemannsrabatter, red.anm.) som vi kjempet for noen år siden, da regjeringen innførte dette og det rammet treningsbransjen.

– Som et plaster på såret fra regjeringen den gang, økte de da gavebeløpet fra 1000 til 2000 kroner per år, noe som var en halv seier i det hele. Nå går de opp til 5000, som viser at beløpet den gang, var for lavt, sier bransjedirektør Kjersti Oppen i Virke Trening.
Hun mener dette gir et stort mulighetsrom for treningssenterbransjen for å påvirke sine nærliggende bedrifter til å bruke denne muligheten til å fremme, styrke og bevare sine ansattes fysiske helse, vel og ve.
– Dette er bra for folkehelsen, særlig i en pandemisituasjon, hvor fysisk og psykisk helse er viktigere enn noen gang, sier Oppen.
Må kjenne sin besøkelsestid
Virke Trening har i mange år forsøkt å få myndighetene med på en ordning der bedriftene kan betale for sine ansattes treningssenterabonnement, uten at det utløser skatteplikt – etter en modell som man blant annet har i Sverige.
Med økningen av taket kan bedriftene velge å sponse et treningssentermedlemskap inntil 416 kroner per måned uten at det medfører beskatning. Men bedriftene står fritt til om de vil gi skattefrie gaver opptil maksbeløpet og hva gaven/gavene skal bestå i. Beløpet er ikke øremerket fysisk aktivitet.
– Nå må treningssenterbransjen kjenne sin besøkelsestid. Her ligger det en potensiell gavepakke for de som er flinke til å markedsføre at sunne og friske ansatte kommer både bedriften og de ansatte selv til gode, påpeker Oppen.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]