Treningssenterbransjen har styrket sitt omdømme i forhold til i fjor. Økningen er marginal – og omdømmet er fremdeles sårbart – men trenden fra i fjor med fallende omdømme blant medlemmene, er snudd.
Under årets TREN-konferanse presenterte Lisa Mausethagen hovedfunn fra Omdømmeundersøkelsen 2019. Det er fjerde året på rad omdømmeundersøkelsen blir gjennomført, og hovedfunnet er som følger:
Det har vært en omdømmeøkning det siste året, spesielt blant aldersgruppen 40 pluss.
Blant alle spurte scorer treningssenterbransjen 39 poeng – opp fra 37 poeng sist år. Fra 2016 til i år har utviklingen vært henholdsvis 38, 38, 37 og 39.
– Vi har en økning i omdømmet. Den er ikke stor, men vi ser en økning – og det er positivt, sier Mausethagen.
Sterkere omdømme blant medlemmene
Da fjorårets undersøkelse ble presentert, påpekte tidligere administrerende direktør i CrediCare, Hugo Mølmesdal, at omdømme blant egne medlemmer hadde gått ned fem poeng fra 2016 til 2018 (fra 53 til 48 poeng) – tilsvarende 10 prosent.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Det betyr at de som er på treningssentrene ikke har like godt inntrykk av omdømmet som de hadde for tre år siden, sa Mølmesdal.
Anbefalingen den gang var at bransjen skulle sette fokus på å styrke omdømmet blant egne medlemmer.
Tallene for årets undersøkelse viser at den anbefalingen har bransjen tatt tak i: Blant egne medlemmer var scoren 54 poeng. Blant ikke-medlemmer har utviklingen vært jevn over de siste fire årene.
Mindre fokus på utseende
Jevnt over har treningssenterbransjen et sterkere omdømme blant egne medlemmer enn blant ikke-medlemmer. Folk er medlemmer av forskjellige årsaker, men de viktigste er å sikre god helse – i soleklar ledelse – og at man er opptatt av trening.
Ikke-medlemmene tror fremdeles at folk er medlem på treningssenter for å se bra ut og for at de er opptatt av trening.
Både medlemmer og ikke-medlemmer ble spurt om hva som skal til for å gi et bedre inntrykk av bransjen. Både medlemmer og ikke-medlemmer trekker frem «Mindre fokus på utseende» som den aller viktigste faktoren.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Blant de som er medlemmer på et treningssenter i dag er det også viktig med større fokus på renhold, samt «mer imøtekommende ansatte» og «mer oppfølging fra ansatte».
Ikke så opptatt av pris
Det er definitivt verdt å merke seg at «lavere priser for å trene» scorer svært lavt både hos medlemmer og ikke-medlemmer.
Det følges opp av spørsmålet om man føler man får mye eller lite for pengene ved å være medlem på treningssenter. Der svarer 54 prosent av medlemmene at de får ganske mye eller svært mye igjen for pengene.
– Der er det en markant økning opp med syv prosent. Den skal dere ta med dere, sier Mausethagen.
LES OGSÅ: Fortsatt sårbart omdømme i bransjen (2018)
LES OGSÅ: Bransjeomdømmet på stedet hvil (2017)
LES OGSÅ: Treningssenterbransjen har svakt omdømme (2016)
Her er noen slides fra undersøkelsen (klikk på bildet for full størrelse)