Nordenansvarlig Franco Feci har føttene godt plantet på gulvet med klare vekstplaner. Pavigym har en markedsandel rundt 80 prosent på gulv hos de største treningssenterkjedene, og Prama-konseptet fikk også i år en ny kunde.
– Vår plan er å øke omsetningen med 20-25 prosent hvert år, for å komme opp mot 50 mill. totalt over de neste årene. 30-35 millioner vil komme fra gulv, mens resten skal komme fra konseptet Prama, fastslår nordenansvarlig Franco Feci i Pavigym.
Det er en solid utvikling siden han overtok det nordiske ansvaret for den spanske leverandøren i 2010. Da omsatte Pavigym for under tre millioner kroner.
Opplever kraftig vekst
I 2017 omsatte Pavigym for ca. 15 millioner kroner i det nordiske markedet. I 2018 havnet omsetningen på vel 22 millioner kroner.
Feci forklarer at det store hoppet fra 2017 til 2018 delvis skyldes at markedet var litt rolig med både konsolideringer og «hvilemodus» hos de største aktørene.
– Vi har de siste årene ligget på ca. 20 mill. i omsetning, men i 2017 etablerte vi oss mye sterkere i Sverige, noe som forklarer veksten i 2018 – en vekst som har fortsatt inn i 2019, sier han.
Hittil i år har selskapet omsatt for ca. 27 millioner kroner, hvorav 12 millioner i Norge, 11 i Sverige – og resten delt mellom Danmark, Island og Finland.
– Jeg blir ikke overrasket om vi lander på 30 millioner i 2019. Våre to sterkeste omsetningsmåneder er vanligvis oktober og november, sier Feci.
LES OGSÅ: Utstyrssalg for over 650 mill. i 2018
Halvparten via partnere
Salgsmodellen til selskapet er både direkte og indirekte via partnere.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Vi har utviklet et system i alle land hvor vi samarbeider med nesten alle, selv om noen av dem er mer aktive og har mer kunnskap om våre produkter, forteller Feci.
Han trekker frem Casall Pro og Qicraft i Norge som eksempler på partnere som satser mye på Pavigym – men fremhever at de også jobber med Nordome, Fitness Brands, Fysiopartner og Fitness Engros her til lands.
– Hvor stor andel av salget går via partnere i Norge?
– I Norge er det ca. 50/50 mellom direkte og indirekte salg. Det unike med oss er at vi jobber fra forskjellige vinkler. Min jobb er å selge gulv så jeg jobber også med arkitekter, utbyggere og entreprenører. Det gjør ikke de andre i like stor grad.
Stor hos de største
Feci forteller at Pavigym er markedsleder på gulv hos de store kjedene.

– Den totale markedsandelen er vanskelig å si, men enten har vi gulv eller turf hos veldig mange – og når det gjelder toppkjedene har vi avtale med alle unntatt 3T. Så jeg vil anslå en markedsandel på 80 prosent hos de store kjedene.
– Hvem er konkurrentene?
– Det er litt forskjellig. Når vi snakker om Pavigym Premium, laget av rågummi, har vi nesten ikke konkurrenter – kun en mindre aktør i Spania.
– Men det er mange som selger gjenbruksgummi, fra for eksempel gamle dekk, og der har vi en del konkurrenter. Det vi selger produseres i Spania, og har alt av ISO- og EU-sertifiseringer. Vi importerer ingenting fra Kina.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Fornøyd med Prama-utviklingen
I tillegg til tradisjonelle gulvløsninger står også den spanske produsenten bak konseptet Prama.
Prama-konseptet kombinerer gruppeinteraksjon, bevegelse, lys og musikk, og er designet for å trene blant annet styrke, hurtighet, bevegelighet og spenst.

I Norge er det solgt tre komplette Prama-rom: Et til Studentsamskipnaden i Bergen, Level i Tønsberg og Rapida i Bodø – sistnevnte åpner i januar 2020. Andre sentre som Ullern Trening, Sports Club Sarpsborg og Sense i Kongsberg, har mindre Prama-konsepter.
– Da Prama kom var vi nok for raske til å selge det kun som «en maskin». Det handler mer om å finne riktig kunde og ikke løpe i feil retning. Jeg har vært veldig fornøyd med å selge ett Prama-rom i året.
– Neste år kommer vi til å selge fem i hele mitt område. I Skandinavia kommer vi aldri til å selge 50 Prama-rom per år, maks 10. Ser vi på hele Pavigym selges det rundt 50 Prama-rom per år, inkludert store land som Tyskland, Frankrike og Brasil, forteller Feci.
LES OGSÅ: Får Skandinavias første Prama-rom