Playpulse har jobbet i flere år med utvikling og testing av sin spilltreningssykkel. Nå har selskapet hentet 2 millioner dollar fra internasjonale investorer for å gjøre produktet klart til produksjon og lansering på det norske og amerikanske markedet.
Playpulse AS har utspring i doktorgradsarbeidet til en av gründerne, Kristoffer Hagen, som ved NTNU forsket på hvordan dataspill kan gjøre trening gøy og motiverende for flere.
Produktet gir en integrert spill- og treningsopplevelse gjennom prisvinnende produktdesign og spesialutviklede spill, ifølge en pressemelding.
Digital hjemmetrening – «at-home connected fitness» – har eksplodert de siste årene, med eksempler som Peloton og Tonal fra USA som noen av de største aktørene.
I Norden har SATS nylig lansert Mentra som et tydelig signal på hvilken retning treningsindustrien går.
LES OGSÅ: Treningsspeilet som skal trekke nye kunder
I forbindelse med koronapandemien skiftet Playpulse fullstendig fokus til hjemmetreningsmarkedet. Ifølge daglig leder Erling Magnus Solheim er hjemmetrenden en trend som vil vedvare, også etter pandemien er over.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Finner mestringsfølelse og glede
– Vi ser på den enorme veksten innen «connected fitness» som bevis for potensialet i forretningsmodellen vår, men industrien har oversett en brukergruppe med enormt potensial, sier daglig leder Erling Magnus Solheim i Playpulse.
Hele 81 prosent av barn og unge er usunt inaktive, og 3 av 4 amerikanere ønsker å være mer aktive – men sliter med motivasjonen.

Playpulse ONE har videreutviklet ergometersykkelen med en nøyaktig pedalsensor, integrert spillkontroll på styret og en solid touchskjerm PC for å spille multiplayer 3D-spill, der man får en solid treningsøkt uten å tenke over det.
Selskapet har sett fra forskning og pilotprosjekter at dette får folk som ellers ikke liker tradisjonell fysisk aktivitet til å finne mestringsfølelse og glede i trening.
LES OGSÅ: Playpulse lokker «nerdene» til spinning
Slagkraftige investorer
– Folk digger produktet, det vet vi. Nå som vi forbereder produktet for lansering ønsket vi å hente frisk kapital for å utvide teamet, gjøre sykkelen klar for produksjon og utvide spillbiblioteket.
– Det er viktig for oss å jobbe med investorer som ser potensialet i visjonen vår og som kan bidra spesifikt på veien dit. Det er akkurat dette vi har lykkes utrolig godt med i denne investeringsrunden, sier Solheim.
Selskapet hentet nylig to millioner dollar (ca. 16,5 millioner kroner) fra to internasjonale venturekapitalinvestorer, Courtside Ventures fra USA og Initial Capital fra UK, samt en rekke profilerte engleinvestorer: Blant annet Jamie Brooker og Johan Brand fra Kahoot, Jasmine Maietta fra Peloton og Walter Cruttenden fra Acorns.
– Vi tror at neste generasjon treningsselskaper kommer til å rette seg mot et større publikum og de som ikke synes konvensjonelle treningsøkter er tiltalende. Viktigst av alt, vi tror at en av de største mulighetene ligger i skjæringspunktet mellom aktiv livsstil og spill, sier partner Deepen Parikh i Courtside VC.
– Playpulse har tatt sin dype kompetanse og forskning innen treningsspill for å bygge et utrolig produkt og en plattform som vi tror kan forandre treningsindustrien, fortsetter han.

– Vi gleder oss til å samarbeide med Playpulse for å støtte ambisjonene deres om å hjelpe familier til å komme seg videre i sine treningsreiser hjemme, mens de spiller spill, sier Myra Tama i Initial Capital.
– Initial Capital og Courtside er noen av verdens beste investorer innen gaming og treningsteknologi, og vi er stolte over kvalitetsstempelet dette viser – og er entusiastiske for veien videre med de på laget, sier Solheim.
VÅRE TRENINGSSENTERPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Klart for slipp til sommeren
Han opplyser til Treningsindustrien.no at de åpnet for forhåndssalg i april i år – og at de har solgt «en hel del sykler», mest til USA og noe i Norge.
– Vi har ikke gjort de store markedsføringsaktivitetene enda, men vi kommer til å øke litt nærmere jul og nyttår.
De første kommersielle, masseproduserte syklene skal være klare til levering sommeren 2022.
– I løpet av de siste årene har vi sett hvordan Playpulse-opplevelsen kan endre folks liv på blant annet skoler og treningssentre, og gjør oss nå klare for å bringe dette til folks hjem på tvers av kloden, avslutter Solheim.