Sammen med det norske startup-selskapet Ikseed ønsker EVO å øke aktiviteten blant sine mer enn 30 000 medlemmer i Norge.
EVO har siden åpningen i 2009 vært en treningskjede som har vektlagt digitale løsninger. For å vinne konkurransen om medlemmene i treningsbransjen går EVO «all in» på teknologi, ifølge en pressemelding.
EVO lanserte tidligere i år et pilotprosjekt ved sitt treningssenter på Sjølyst med fokus på å få medlemmene til å lykkes med sin trening.
I den nye appen kan medlemmene låse seg inn og ut av treningssenteret, få personalisert innhold og treningstips, lage sitt eget treningsprogram, og kommunisere direkte med personlig trenere samt bestille timer.
– Etter at appen ble rullet ut blant medlemmene på EVO Sjølyst har vi sett en økning i aktivitet på senteret noe vi er veldig fornøyde med. Og innsikten viser også cirka 20 prosent daglig aktivitet i og utenfor sentret der medlemmene benytter seg av løsningen vår, sier administrerende direktør Morten Hellevang i EVO.
Skal ut på alle sentre
– Vi har ventet lenge med å lage en app fordi vi ikke ville lage en før vi hadde «killer funksjonaliteten»: Det at man kan bruke den til å komme seg inn og ut av senteret. Da vet vi at den blir brukt, forteller Hellevang til Treningsindustrien.no.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Nå er planen å rulle ut appen både nasjonalt og i Europa.
– Hva er tidsplanen for dette?
– Det håper vi blir i løpet av neste år. Vi tar det rolig og forsiktig, senter for senter og land for land, sier Hellevang.
– Har dere knekt retention-koden med denne appen?
– Det er et av velig mange tiltak vi gjør for å knekke den koden. Det er nok ikke appen alene som er svaret på det.
Full fokus på én kunde
Appen er levert av den norske fitnesstech-selskapet Ikseed som startet med å hjelpe idrettsutøvere som blant annet Henrik Ingebrigtsen og verdensmesteren i orientering, Anine Ahlsand.
Appen har i ettertid utviklet seg til å bli en fullverdig teknologiløsning for treningssentrene for å beholde medlemmer, ifølge meldingen.
– Vår visjon er å hjelpe flest mulig mennesker å komme i aktivitet, sier gründer Abdi Guleed i Ikseed.
Etter å ha jobbet i over et år med å hjelpe idrettsutøvere leve av satsingen sin fant Guleed ut, gjennom samarbeidet med EVO, at det å hjelpe treningssentre å lykkes var den beste måten å nå ut til de som ønsket å komme i mer aktivitet.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hva betyr det for et lite selskap å få en kunde som EVO?
– Det betyr alt! Vi har jobbet med EVO siden starten av 2019, og hatt fokus bare på å hjelpe EVO. Vi har ikke prøvd oss på andre kunder, for det har andre gjort tidligere – og så viser det seg at de ikke leverer resultater.
Store ambisjoner fremover
– Er dere låst til EVO eller er løsningen også åpen for andre?
– Nei, vi er ikke låst til EVO. Tvert i mot. Men vi hadde fokus på én kunde først. Nå er vi klare til å hjelpe andre kjeder og treningssentre.

– Hva er ambisjonene til Ikseed fremover?
– Målet er 10 000 treningssenterkunder, fastslår Guleed – og legger til at de i avtalen med EVO ikke har fokusert på den økonomiske biten.
– Vi er heldige med at vi får jobbe med den tredje største aktøren i Norge, som også har treningssentre i utlandet. Målet har vært å jobbe med EVO som partner, lære markedet – og så kan vi tenke på økonomien fra 2020 og utover.