Siden etableringen i 2005 har Sport 4 You vokst til syv sentre, med primærsatsing på små bydeler – strategisk plassert nær kundene. Oljekrisen har vært merkbar, men januar 2017 gir grunn til optimisme.
Sport 4 You ble etablert av Stephen Meinich Bache i 2005, med et treningssenter i Hommersåk i Sandnes kommune. Espen Bårdsen, som nå er daglig leder, kom inn noen måneder senere, og tredjemann i eiertrioen er Øyvind Clausen.
Bårdsen forteller at fra starten ble senteret drevet mer på hobbyplan på kveldstid, hvor eierne hadde full jobb ved siden av. Antall medlemmer økte forsiktig, men jevnt – og i 2010 gikk Bårdsen mer intensivt i gang med å øke medlemsmassen og lete opp steder hvor man kunne åpne nye sentre.
Fokus på lønnsomhet
– Vi åpnet vårt andre senter på Klepp. Det har siden gått slag i slag, hvor vi har jobbet med å finne gode lokaliseringer som ville passe inn i vårt konsept. Da vi etablerte vårt tredje senter, mottok vi henvendelser fra bydeler og idrettslag som gjerne ville ha oss i nærheten.
Sport 4 You har per i dag godt og vel 1 800 medlemmer, og regner med å passere 2 000 i løpet av året. Foreløpig er det ingen planer om videre ekspansjon, fokuset nå vil være å få bedre lønnsomhet for de enkelte sentrene.
Men Bårdsen konstaterer at omsetningen har steget jevnt og trutt og gjør det fortsatt, og man skal heller ikke utelukke en nyetablering hvis noe tilsier det.
15 prosent av alle innbyggerne
Bårdsen er godt fornøyd med at Sport 4 You appellerer til så mange i nærmiljøene.

– For de tre siste sentrene som vi har åpnet, opplever vi at opp mot 12-15 prosent av innbyggerne trener hos oss, og da har vi regnet prosenten ut fra absolutt alle som bor der, fastslår han
– Vi har også et aldersmessig bredt spekter av medlemmer, fra de yngste på 16 år til eldstemann på 89. Det er en dessuten en god balanse mellom kjønn og grupper, hvor ingen skiller seg spesielt ut. Et par av sentrene ligger i nærheten av skoler, og disse har nok en noe større andel av ungdom.
Bårdsen mener at stedsvalgene er svært viktig for medlemstilgangen.
– Vi er lokalisert i små bydeler hvor vi er det eneste alternativet innenfor en omkrets av 5-7 kilometer. Med oss sentralt i nærheten orker ikke folk å sette seg i bilen og kjøre 15-20 minutter hver vei til og fra et annet treningssenter, ikke når de attpå til må passere en bomstasjon, sier han.
To fluer i en smekk
Bårdsen forteller at kjedens nyeste senter på Tjelta, er bygget opp inne i en flerbrukshall hvor man på tredemøllene har panoramautsikt til fotballbanen, og kan se sine egne barn på trening mens man trener selv.
– I dagens samfunn med tidsklemma hengende over seg er det et kjærkomment tilbud hvor man kan slå to fluer i en smekk. Det er et ganske unikt konsept. Hvor utbredt dette konseptet er andre plasser i landet har jeg ikke full oversikt over, men det er i alle fall noe vi kommer til å fokusere på videre i vår vekst dersom muligheten byr seg.
Men Sport 4 You har selvsagt konkurranse, og den merkes spesielt av de tre sentrene hvor konkurrenten er tett innpå.
– I tillegg har vi fått oljekrisen, og vi har opplevd en hel del utmeldinger hvor medlemmene sier rett ut at de er permittert eller oppsagt.
Outsourcet PT
Sport 4 You er kjent som lavprisaktør, og Bårdsen er opptatt av at medlemmene skal få valuta for pengene.
– Våre medlemmer får treningsveiledning og treningsprogrammer uten kostnad, noe som er ganske unikt i lavprissegmentet. Vi tilbyr PT også, men da gjennom en ekstern leverandør. PT har ikke vært hovedfokus hos oss foreløpig. Vi har valgt å bruke ressursene i bedriften på den eksisterende aktiviteten, sier Bårdsen.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Han er opptatt av tilgjengelighet for medlemmene.
– Vi er opptatt av å være tilgjengelige for svar på mail, telefon og Facebook til enhver tid. Hos oss er det også slik at kunden snakker direkte med en beslutningstaker, slik at uavklarte saker eller spørsmål ryddes opp i umiddelbart. Vi er også kjent for vår fleksible frys-ordning, hvor man som medlem kan fryse medlemskapet i perioder når som helst helt kostnadsfritt, og uten legeerklæring.
Men når den aller største aktøren i markedet implementerer nye medlemsmodeller, går selvsagt ikke dette upåaktet hen.
– Nye modeller er vel et relevant grep for dem for å kunne konkurrere på pris, sier Bårdsen og legger til at han betrakter dette litt på avstand, og han har ingen planer om å følge etter.
Var tøft i 2016
– Våre sentere har èn linje: lavpris, egentrening, gode åpningstider og god beliggenhet – og kundene bekrefter at vi tilbyr et godt produkt.
En av utfordringene for Sport 4 You fremover er å være godt nok synlige med en effektiv markedsføring.
– Vi må klare å selge inn sentre der vi opplever sterk konkurranse. For jeg vet at de kundene som kommer inn døren hos meg, signerer med 99 prosent sannsynlighet! Det handler rett og slett om å eksponere oss og nå frem til kundene, fastslår Bårdsen.
Markedet for de konkurranseutsatte senterne er blitt strammere, og 2016 var et tøft år.
– Men alt i alt har vi hatt vekst, og vi har stadig god lønnsomhet på de små, lokale senterne. Starten på 2017 har også vært meget bra, og salget nå i januar har vært bedre enn tilsvarende årstid de to, tre siste årene, sier Bårdsen.